حکومت نه زبان اعتراضات را میفهمد نه زبان انتخابات را. این زبانها خیلی بیشتر از لیاقت اوست. با حکومتی از این جنس فقط باید با زبانی حرف زد که لایق آن است. همچنین انبوهی از این پرچمهای سیاه که میبینید همان سیاههی داعش است و نام حسینبنعلی را بر آن نهادهاند تا رد گم کنند! این پایانِ بازیِ نظام در نقش مظلوم است و نشان میدهد توانش را دارد تا بدتر از آنچه در مقتلها نوشتهاند را مرتکب شود.
» گفتار
آقای مجری غلام حسین باش نه غلام مدیران شبکه
ضربه نهایی وقتی وارد میشود که مجری که خود را مالک برنامه سوگواری در حرم سیدالشهدا میداند، به جای ادای احترام به ساحت قدسی که مجاور آن گشته است، بدون توجه به حال معنوی مخاطبان میکروفون را در اختیار میگیرد و از مدیر شبکه ۳ که اجازه پخش مستقیم دادهاند تشکر میکند (بماند که ما از شبکه دو این تصاویر را میبینیم و میشنویم) و باز میکروفون را به دست مداح میدهد تا روضه بخواند و باردیگر میکروفون را میگیرد و از مدیران دیگر تشکر میکند.
تاریخ تکراری برای مردگانِ تاریخ است نه زندگان، آنهم تاریخی مثل عاشورا که یک از دهش ملتی را تا ابد بیدارِ خواب حق کشی و عدل کشی و آزادی کشی می کند! با چهره هایی نه افسون زده و کارتونی و خیالی که انسان هایی عادی عادی مثل همه ما.
بازخوانی قیام عاشورا در بستر سیاست خارجی بنی امیه- بخش دوم
مرگ معاویه میتواند زمینه را برای سربرآوردن شکافهای درون جامعه، ظهور دوباره منتقدان و قدرتگیری رقبای سیاسی را فراهم کند. معاویه این نگرانی را دارد که خیلی هم جدی است. با وجود همه این کارهایی که کرده، یعنی استفاده از زر و زور و تزویر، و قدرت خود را تثبیت کرده، باز هم نگران است. برای این که این حکومت، قائم به شخص است. وضعیت حکومتهای قائم به شخص همین است. در هر جای دنیا و با هر عنوانی که میخواهند باشند، فرقی نمیکند.
افشاگری در مورد میرحسین موسوی!
افشاگری فساد و دزدی که چیز عجیب و غریبی نیست. دیگر کسی از شنیدن آمار و ارقام عجیب و غریب سرقتها تعجب هم نمی کند. اگر سراغ دارید بیایید پاک دستی ها و اخلاص در عمل را افشاگری کنیم. شخصا مطمئنم اگر آقای موسوی بداند این حرفها را زده ام مرا نخواهد بخشید اما دیگر برایم مهم نیست ببخشد یا نبخشد! می گویم و باز هم خواهم گفت چونکه احساس می کنم اگر نگویم خیانت کرده ام.
“تحجر” و “تجدد” دو تیغه قیچی هستند که ما را از مدینه فاضله “تمدن” دور میکنند. در جامعه متمدن افراط و تفریط جایی ندارد و همه چیز بر محور عدل است و اعتدال ثمره این جامعه است. ما را هنوز تا عدالت راه بسیار است، تا چه رسد به اعتدال.. ما در اینجا هنوز مشغول جنگِ مذهب علیه مذهب هستیم و دلخوش به جنگ خدا علیه خدا! مهجور مانده عقل …
یک کسی عاشورا را از دست ما نجات دهد
دامنه این استنباطهای مذهبی و سیاسی از یک رویداد تاریخی تا کجاست و ما چه اندازه حق داریم از این جنبش الهی این همه برداشتهای سیاسی و اجتماعی و عرفانی ساختگی داشته باشیم؟ یک کسی باید عاشورا را از دست ما نجات دهدو اجازه ندهد عظمت حسین بن علی علیه السلام، زیر سایه این تفسیرهای غلط قرار گیرد.
چرا حسن روحانی حرفش را در مورد مذاکره با آمریکا عوض کرد؟
نرمشهایی برای «مصلحت نظام» و «حفظ نظام» سه بار تاکنون تکرار شده است: آزادی گروگانها- پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و امضای برجام. اما این نرمشهای تاکتیکی هیچگاه به یک عبرت و جمعبندی و تغییر استراتژی سیاست خارجی قدرت مستقر در ایران نیانجامیده است.
اگر به عنوان یک پیشفرض حمایت و همراهی و ائتلاف اصلاحطلبان با روحانی را بر مبنای صداقت اصلاحی با هدفگذاری نرمالسازی رفتار حاکمیت در چارچوب منافع ملی کشور در پیوند قرار دهیم که در این تشخیص اصلاح طلبان، معبر نرمالسازی عقلانیت و طی مسیر اصلاحات بود. اکنون اما در عمل نتیجه همراهی اصلاحات با جریان اعتدال به تقلیل گفتمان اصلاحات و عملا انفعال و انحلال در وضع موجود تبدیل شد.
در حقیقت، آیتالله منتظری مصداق سخن عیسایمسیح بود که :چون کبوتر ساده و چون مار پیچیده باشید! پیچیدگی او البته به پیچیدگی سیاستورزان حیلهگر و مکار و چند چهرهای که جلوتر از نوک بینی خود را نمیبینند؛ شباهت نداشت. او با دلی روشن، دامهای پنهان را دید و با نگاهی نافذ، تلههای تزویر را شناخت و در آنها گرفتار نشد. از این رو، به رغم رفتار خاکی و گفتار سهل و آساناش، پیچیدۀ واقعی او بود. این پیچیدگی را محمدی ری شهری بیش از دیگران دریافته بود!
یادکردی از شاگرد مخلص مکتب عاشورا، شهید حاج داودکریمی
با پایان جنگ و تغییر ایدئولوژی حاکمیت در عرصه حکومت داری و وارونگی ارزشها، حاج داود کریمی در اعتراض از سپاه خارج و به کار قبلی خود که همان تراشکاری بود در صالحآباد بهشت زهرا (س) بازگشت و ارتزاق از کد یمین و عرق جبین را در برنامه زندگی خود قرارداد. منزل مسکونیاش هم همان نازیآباد بود که بود.
احمدرضا جلالی، قربانی بعدی پرونده ترور دانشمندان هستهای؟
اشاره جدید معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات به فردی که “اطلاعاتی درباره برخی دانشمندان هستهای ترور شده از جمله مسعود علیمحمدی به سرویسهایی چون موساد داده است” معنای واضحی دارد: اینکه وزارتخانه، حتی بعد از بی اعتبار شدن کامل “پرونده ترور دانشمندان هسته ای”، کماکان بر اتهامات منتسب به احمدرضا جلالی -در همین پرونده- پافشاری می کند.
مشکل ما چندگانگی در تصمیم گیری است که در تلاقی و چالش حقیقت و گمان؛ و عقلانیت و شجاعت، کشور را دچار سوء تدبیر کرده است. مطلوب آن است که به کارشناسی و حقیقت منافع ملی- سود و زیان مادی و معنوی میان و بلند مدت کشور و ملت- بازگردیم و در موازنه آینده جهانی، نقش و جایگاه شایسته خود را بدست آریم.
امام حسین«ع»، حکایت هنوز همان است…
ای گروهی که به آدمهای خوب مشهورید و عالمان دین خوانده میشوید، به خاطر خداست که در نزد مردم هیبت دارید و به نام دین از شما حساب میبرند و احترام میگذارند و شما را بر خودشان ترجیح میدهند در حالی که هیچ فضیلتی بر آنها ندارید و هیچ خدمتی به این مردم نکردهاید. در خیابان ها مثل شاهان میروید و با هیبت و کبکبه رفتار میکنید. مردم از شما توقع دارند که به حق خدا قیام کنید اما شما در اغلب موارد از انجام وظیفه و احقاق حق الهی کوتاهی کردهاید.
ما شاه را سرنگون کردیم، اما فراموش کردیم که به درمان ” شاه درون” خود بپردازیم
ما مسلمانان از هر ملیتی، اگر چه برای تحقق حقوق اساسی، آزادی وحق حاکمیت خود مبارزه می کنیم اما تجربه کافی با دموکراسی رانداریم. ما مبارزه می کنیم ودیکتاتور سرنگون می کنیم، اما استبداد را به عنوان یک شیوه زندگی از بین نمی بریم. استبداد در یک ساختار سیاسی خلاصه و محدود نمی شود، بلکه ابعاد فرهنگی متناسب و همآهنگ با ساختار سیاسی خود را دارد.
محسن نامجو که در ترکیه از او به عنوان “باب دیلن ایرانی” نیز یاد میکنند، کنسرتهای بسیاری در استانبول، آنکارا و سایر شهرهای بزرگ ترکیه برگزار کرده که علاوه بر مخاطبان ایرانی، با استقبال گسترده طرفداران ترکیهای او نیز مواجه شده و آهنگهای او در شبکههای اجتماعی ترکیه نیز بسیار محبوب هستند.
عاشورا امتداد کعبه تا کربلا ست که مرز نور و ظلمت وحق و باطل را با خطی از خون معین میکند و معرفتی فراتر از شهود عارفان، درک حکیمان، فهم فقیهان و دانش اندیشمندان را شکل میدهد تا فطرتهای حق جو وسالکان حق پو را با حقیقت بیزوال حکمت ومعنویت شریعت محمدی(ص) آشنا سازد.
از سهراه آذری به پاتایا: نظری انتقادی به کنسرت گروه «ولشدگان»
چند سال پیش بود که ویدئوهایی از گروه ولشدگان در فضای مجازی منتشر شدند. نوازندگان گروه در این ویدئوها با تار و کمانچه گوشهی اتاق خواب یا روی سنگ اپن آشپزخانه نشسته بودند و به عوض اجرای تصانیفی با شعر کلاسیک و سنگین، اشعاری خودسروده و گاه لسآنجلسی را با موسیقی «اصیل» تلفیق میکردند.
بیتفاوتی قوه قضاییه به درخواست ‘نجات’ نوشینجعفری
پیام صوتی نوشین جعفری، چندی پیش برای شیوا نظرآهاری فعال حقوق زنان فرستاده شده بود و سپس، از سوی او انتشار یافت. زندانی در این پیام صوتی، با گریه می گوید: “من اینجا خیلی تحت فشارم. خواهش می کنم یوزرنیم و پسورد و ایمیل اکانت توییتر یار دبستانی را بده. خانواده ام را تحت فشار می گذارند اگر این را ندی. خواهش می کنم کمک کن زودتر نجات پیدا کنم… نجاتم بدین از اینجا.”
روحانی رئیسجمهور مطیع در برابر اقتدار ولیفقیه
در پایان شش سال ریاست جمهوری معلوم شده که روحانی تقریباً رئیسجمهوری با کمترین دردسر در طول سه دهه رهبری آیتالله خامنهای بوده است. چرخش روحانی به سمت نهاد ولایت فقیه و کرنشپذیری در برابر آن از زوایای مختلف قابل بررسی است.