آمار و ارقام، ارزش و شایستگی از «دسترفتهگان» را لابهلای هر جمع و تفریقی پنهان میکند. پشت هر عددی، مادری ناله میزند، پدری بر زمین میافتد، و برادر و خواهری، برادر و خواهرش را از دست میدهد. ای کاش میشد بهجای شمردنِ تنهایی که بر روی زمین میافتد، بهجایش قطرههای خونی که کفِ خیابان روانه میشود، شمرد. پشت هیچ بحثِ منطقی، علمی و آماری، صدای گریه را نمیتوان شنید. ای کاش میشد به هر عددی، تصویرِ پیکرش هم پیوست کرد.
» گفتار
سرنگونی سلطنت و استقرار حکومت اسلامی در این مرز و بوم، همراه با خشونت بود. در ابتدا امیدواریهایی ایجاد شد که شاید به ریشه کنی فقر و تنعیض و خشونت بیانجامد اما بعد از یک دهه ورق کم کم برگشت و هر روز که می گذشت حاکمان بیشتر از روز قبل حداکثر خشم و خشونت را به معرض نمایش گذاشتند. مخالفان و نخبه های جامعه را به نام محارب و مفسدفی الارض و … به چوبه دار آویختند و قوانین را با سوء استفاده حداکثری از دین خدا، در جهت مقاصد شوم خود تغییر دادند.
صورتبندی اعتراضات آبان ۹۸ و مسئولیت ناپذیری نظام
ظرف ده سال اعتراضات مردمی از یک محله در پایتخت بنام کوی دانشگاه تهران و حداکثر دوسه دانشگاه بزرگ دیگر در کشور همچون دانشگاههای تبریز و شیراز و اصفهان شروع و درسال ۹۸ به بیش از ۱۵۰ شهر و شهرک در اقصی نقاط کشور کشیده شد. از لحاظ طبقاتی نیز از طبقه تحصیلکرده و فرهیخته شروع و به طبقه متوسط تسری و سپس به اقشار آسبب پذیر و تهیدست جامعه رسید و مقایسه اعتراضات این سالها بوضوح موید صحت این مدعاست.
طنز تلخ: حق انتخاب جهنمیان و وضعیت انتخابات در نظام جمهوری اسلامی
جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ مثال بارز این امر است که طی آن حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی حرفهای جدی و وعده های بزرگی در راستای تغییر وضعیت موجود و شکستن حصر و رهایی محصورین و زندانیان سیاسی سر داد ولی به محض اتمام انتخابات و اعلام نتیجه آن همه از جمله خود شخص روحانی سر در لاک خود فرو برده و سکوتی مرگبار توام با بویی بد و متعفن سراسر فضای کشور را دربرگرفت که تا به امروز ادامه دارد.
باید کسانی محاکمه شوند که هیچگاه اجازه اعتراض به مردم را ندادند
در اخبار شنیدم که مسؤلان قضایی و اجرایی سخن از بررسی دوربینها و دستگیری و محاکمه معترضان به میان آوردند خواستم به اطلاع آنان و تمامی دینداران و پیروان قرآن و سنت پیامبر(ص) برسانم که این کار خلاف سنت رسول الله (ص) است زیرا آیه ۱۰۷ سوره توبه که سازندگان مسجد ضرار را معرفی میکند برای آنان ۴ جرم بزرگ برمیشمارد.
این خواص بابصیرت، درسایه اقتداری خودساخته، به شدت مشغول رانت و رابطه بودند و با اتکا به اطلاعات مستخرجه از رسانه انحصاری، تصورشان بر این بود که مملکت گل و بلبل است. آنها احتمالا براین باور بودند که وضع مردم آنقدر خوب هست که حتی برای سه برابر کردن قیمت بنزین نیاز به هماهنگی و اطلاع رسانی نیست.
در فرصتهای مختلف تأکید شده است که گفتار و مواضع سیاسی ما نیازمند بازاندیشی است. یکی از محورهای این بازاندیشی توجه عمیقتر به آرمان «میهندوستی شهروندمحور» است. در این مقاله نسبت این ارزش را با سایر ارزشها مشخص کرده و از نسبت آن با واقعیت مینویسم.
گروهی اینگونه توجیه میکردند که اینها گروههای سازماندهی شده و آموزشدیده وابسته به خارجاند و گروهی دیگر مدعی بودند اینها لباسشخصیها و نفوذیهای حکومت بودند تا بهانه را برای سرکوب معترضین فراهم کنند.
دهه اول پس از پیروزی انقلاب، شمال شهر تهران امنیتی بود. فرض بر این بود که بقایای سلطنت و ضد انقلاب آنجا بیشتر پایگاه و استقرار دارند. دهه دوم و سوم، وسط شهر تهران محل استقرار نیروهای ضد شورش شد. طبقه متوسط شهری از همه بیشتر مظنون بودند. حال به نظر میرسد جنوب شهر محل ظن و بدگمانی است. وقتی به این تحول چهل ساله نظر میکنی از خود میپرسی، ما با خود چه کردهایم؟
خشونت، خشونت میآورد. وظیفه پلیس هم کنترل نظم است و در هیچ کجای دنیا پلیس به معترضان شکلات نمیدهد اما … اما قرار نبود با هیچ کجای دنیا مقایسه شویم. سرود ملی اول انقلاب یادتان هست؟
همهچیز را گران کنید؛ کار دیگری که بلد نیستید!
وقتی سیاستهای تعدیل ساختاری دوستان ایشان موجب بحران اجتماعی و اعتراضات مردمی شد و بهدنبال وقایع اسلامشهر و مشهد و بعضی جاهای دیگر، مرحوم هاشمیرفسنجانی کمی و البته کمی متوجه شد که چه پوستخربزهای زیر پایش گذاشتهاند؛ این طیف را تاحدوی کنار گذاشت و اندکی هم به فکر مساله توزیع درآمدی و مساله فقر افتاد.
آیا خروج روحانیت از حکومت به نفع فرایند دموکراسی در ایران خواهد بود؟
شاید «نظارت عالی» مبهمترین اما سادهترین بدیل برای مسئله مداخله روحانیت باشد که مطرح میشود. باوجوداین، تبارشناسی ایده نظارت فقها که قطعاً تجربه موفقی در تاریخ سیاسی ایران داشته، نشان میدهد «نظارت» بیشتر متناسب شرایط دولت قدیم در ایران بوده است.
پیامبر دیوارهای مسجد خود را ابتدا با یک خشت بالا اورد و ان را محصور نمود پس از ان وقتی مسلمانان افزایش یافتند ان دیوارها را توسعه داد و بر ضخامت ان افزود و سپس با جمعیت بیشتر مسلمانان مجددا مسجد را بررگتر کرد . ولی مسجد سقف نداشت و چون مسلمانان از تابش افتاب و گرمای ان شکایت نمودند ، پیامبر سایه بانی از چوب و شاخه های درخت برای ان قرار دادند تا اینکه انان در معرض باران قرار گرفته و تقاضا کردند که برای جلو گیری از ورود قطرات باران به مسجد سقفی گلی برای مسجدساخته شود
سکوت مسخی است دردناک: برای درگذشت جوان سیل بند بازداشتی
حسن از بازداشتی های قصه سیلاب های خوزستان است. او به همراه عدد زیادی از جوانان بازداشت شد. بسیاری ماه هاست که در انفرادی هستند، عده ای با قید وثیقه آزاد شده اند و هنوز شمار زیادی در زندان ها بلاتکلیف هستند. حسن یکی از همین جوانان بود. همان جوان مشکی پوشی که در تصویر زیر با بیل می بینید.
جنبش اصلاحی مردم عراق، راه خود را به سوی شکل دهی به عراقی جدید میپیماید و قطعا این جنبش به دلیل ضعف ساختار سیاسی و تقنینی و قضایی و ریشه دواندن فساد در بخش بزرگی از سیستم اقتصادی و سیاسی و طبقه ی نخبگان حزبی و حکومتی تا رسیدن به نقطه ی مطلوب راه درازی در پیش دارد
موج سوم تحول خواهی در ایران امروز
در وضعیت اجتماعی موجود مردم برای فعالیت و مشارکت سیاسی دچار دودلی عمیقی هستند و در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آتی دیگر دنبال کهنه فرسوده های امتحان بد پس داده نیستند. مردم دنبال انحصار نیستند بلکه علیه انحصارند و تنفیذ خود را بر اساس اسناد اصولی که در خط آزادی و خردمندی است و انحصاری نباشد می خواهند و در زیر پوست شهر از فقیهان و حاکمان دینی گریزانند.
در این مقاله با استناد به قرآن به نمونههایی از ویژگی پیامبر و پیامبری میپردازم تا نشان دهم که از قضا بسیاری از جوامع اسلامی و مبلغان رسمی دین از هر چیزی دفاع میکنند الا رسولالله! شناخت و ترویجی که از پیامبر و پیامبری در بسیاری از جوامع اسلامی رواج دارد دست کم با تصویری که قرآن از پیامبر به دست میدهد سازگار نیست و همین باعث شده بسیاری از مسلمانان در همزیستی با دیگران دچار مشکل شدهاند و رنج میکشند.
وحدت ملی و سرزمینی در رابطه با اتفاق استادیوم تبریز
امروزه زبان و فرهنگ آذربایجان در سراسر ایران و بخش وسیعی از خانه های این کشور گسترانیده شده است. آذربایجانیان در همه شهرهای کشور زندگی می کنند و روح صمیمیت، درستکاری و سخت کوشی خود را در همه جا نشان داده اند. امروزه آنچه که در استادیوم اتفاق افتاد در پیش مردم و خانواده های آذری در تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان و ایران مورد نکوهش و تمسخر قرار می گیرد.
لزوم اصلاحات، اصلاح طلبی و اصلاح طلبان حکومت ( قسمت سوم)
با دنباله روی از نظامیان پای ایران هرچه بیشتر به منازعات مخرب منطقه ای کشیده شد و اصلاح طلبان حکومتی به زائده ای در خدمت اهداف اصولگرایان و نظامیان حاکم درآمدند و دیپلماتها و در راس آنها وزیر امور خارجه و رئیس جمهور تبدیل شدند به عمله سپاه قدس و سردار سلیمانی و در جلوی چشم میلیونها انسانی که به آنها رای دادند تا تغییری در رفتارها و سیاست خارجی کشور پدید آید به مهره های منفعل و دنباله رویی مبدل شدند که کمترین خاصیت و اثری در تعیین خط مشی ها داشتند و اصولگرایان هم به آنها و هم به ملت ابران و به همه جهانیان ثابت کردند که در بر همان پاشنه می چرخد.
لزوم اصلاحات، اصلاح طلبی و اصلاح طلبان حکومت ( قسمت دوم)
تا زمانیکه اصلاح طلبان حکومتی چنین ترس و واهمه ای از جنبش اجتماعی مردم دارند و ترسناک از آینده نظام در همین چارچوب اند، ناتوان در حل مشکلات مردم هستند و ره به جایی نخواهند برد و بالطبع خواه نا خواه روزی در مقابل جنبش مردم خواهند ایستاد.