عده ای راهی را در پیش گرفته اند تا با ایجاد بحران و دمیدن در آتش اختلاف و گریز شتابان به سوی بد اخلاقی و هتک یکدیگر و زوال جامعه، خود به نوایی برسند و همنوع و همکیش را در تنگنا قرار دهند و یا با برچسب های ناروا از میدان به در کنند… و امروز از پس آن همه ناملایمات و بحرانها و رذالتها و دنائتها ، به اندیشه و اخلاقی نیاز داریم تا همه با هم کامیاب شوند و سبز شوند.
» گفتار
برداشت رحمانی و انسانی آیت الله منتظری از آموزههای اسلامی
با نام آیتالله العظمی منتظری از دهه چهل و ورود مراجع و روحانیت مبارز به عرصه مبارزات سیاسی آشنا شدم. اما در دوران بازداشت سال ۱۳۵۰ در مدتی که در زندان قزل قلعه نگهداری میشدیم با مرحوم آیتاله ربانی شیرازی در اطاق عمومی همبند بودیم. ضمن گفتوگو با آن مرحوم مطلع شدم که مرحوم آیتاله منتظری نفر دوم پس از مرحوم آیتاله خمینی قرار دارند و نفر سوم هم خود ایشان بودند
آنچه که در میدان امیر چخماق اتفاق افتاده، تخلف از قانون بوده و وظیفه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی این ماجرا، این است که مثل همه تخلفها طرح شکایت کند تا به پرونده آن رسیدگی شود!
دادگاهی به نام «شورای عالی امنیت ملی»؟
آیا «شورای عالی امنیت ملی» قرار است جانشین «دادگاه علنی» شود که در اصل ۱۶۸ قانون اساسی پیشبینی، و تاکید شده که با حضور هیأت منصفه و در محاکم دادگستری برای رسیدگی به اتهامهای سیاسی برگزار میشود؟ در کجای وظایف و حوزهٔ اختیارات و حقوق قانونی شورای عالی امنیت ملی، اجازهٔ صدور حکم «حبس خانگی» و نیز کش یافتن آن به مدت افزون بر ۱۴۰۰ روز وجود دارد؟
نمی توان انتظار داشت که درآمد های پیش بینی شده تا حد قابل اطمینانی تحقق یابد و از اینرو دولت اگر می خواهد هدف کاهش نرخ تورم را در سال آتی تحقق بخشد باید در اجرای قانون بودجه سال ٩۴ روش هزم و احتیاط را در پیش گیرد و تخصیص ها را در تناسب با درآمد حاصله در هرماه سامان دهد تا با کسری بودجه مواجه و ناچار از استقراض از بانک مرکزی نشود که پیامدهای زیانبار تورمی دارد، و در صورت نیاز می تواند با اجرای سیاست های ریاضتی مکمل برای رفاه عمومی با آثار کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ایران مقابله نماید.
وقتی پیامبر(ص) از مردم حلالیت طلبید
پیغمبر(ص) بسیار مواظب بودند، هیچ حقی از هیچ انسانی در قلمرو حکومتش ضایع نشود، مطالب زیادی در این ارتباط است که چند کتاب می شود ولی اوج آن در آخرین حرکتی بود که در روزهای آخر عمرشان کردند. مثال خیلی خوبی از سیره پیامبر(ص) دربرخورد با مردم است.
من نمی گم زندانی بودنت تقصیر توئه، حرف من اینه که تو در برابر آزاد نشدنت مسئولی! اینکه چه کسانی و به چه دلیلی تو رو به زندان انداختن یک بحثه و اینکه تو چطور می بایست عمل کنی و برای آزد شدنت تلاش کنی بحث دیگه. اشتباه یا ظلمی که دیگران در مورد تو مرتکب شدند، تو رو از مسئولیتی که در برابر آزادی ات داری معاف نمی کنه! تو هنوز ساده ترین و معمول ترین کار ممکن را برای آزادی ات انجام ندادی و در خواست عفو ننوشتی! تو خوب میدونی که نوشتن چنین درخواستی هیچ ضرری برای دیگران نداره اما از این کار طفره میری! میتونی بگی چرا؟!
نسل امروز ما بعضی آیت الله منتظری را به استاد درس فقه و اصول، بعضی به شجاعت و بعضی به صراحت لهجه و نامههای انتقادیش و بعضی به گذشت از قدرت و منصب می شناسند همه اینها بود ولی بالاتر اینکه، منتظری از درس و عبادت و خدمت و زندان و تبعید و …نردبانی ساخته بود برای رسیدن به اخلاق بالا و در رأس آن عبودیت فقط الله. او به جای دغدغه برای بقای خود، خود را به خدا سپرده بود و خدایش نیز چه نیکو مراقبش بود.
از شیخ علی تهرانی تا سید محمّد خامنه ای
کسانی که با تاریخ انقلاب آشنایند، اگر مصاحبه آقای محمّد خامنه ای را با دقت مطالعه کنند، بلافاصله ادبیات افرادی چون«شیخ علی تهرانی»در ذهنشان تداعی خواهد شد که از این اتهامات به خمینی وخامنه ای وبهشتی وهاشمی فراوان میزدند!
آیتا… جوادی آملی: دولت، اختلاسگران را داغ کند
دولت هم باید برای مردم طبیب باشد و مرهم برای مشکلات مردم فراهم کند و از طرفی هم کسانی که برای مردم مشکل ایجاد میکنند مانند اختلاسگران را داغ کند تا درس عبرتی برای دیگران شود
پنج سال از رحلت پدر گذشت. پنج سال از رحلت آن عبد خالص خداوند که به حق منتظری بود که عبودیت را و عبادت راستین را در عمل ثابت کرد گذشت. او چونان خورشید درخشید، و اکنون در غروب او که «حجت مسلمانی ما» بود، از خداوند متعال استمداد می طلبیم که مبادا ره گم کنیم.
اصل ۱۴ قانون اساسی به شکل خارق العاده ای برای اولین و آخرین بار در متن قانون اساسی “وظایفی” را بر عهده “مسلمانان” در نحوه مواجهه با غیرمسلمانان گذاشته است، همچنانکه بر عهده دولت. مسلمانان ایرانی و دولت جمهوری اسلامی نه تنها موظف به رعایت حقوق انسانی غیر مسلمانان، غیر کلیمیان، غیر زرتشتیان و غیر مسیحیان هستند، بلکه در تکلیفی که نظیر آن احتمالا در هیچ متن قانونی در جهان یافت نمی شود، مکلف به رعایت “اخلاق حسنه” با آنها شده اند – قانون به مثابه ضمانت اخلاق.
مرا ببخش ساجده عزیزتر از جانم، تو نرفته ای؛ تو را بردند و چه بی رحمانه بردندت! بدون هیچ احضار و دادگاهی؛ آنقدر ناگهانی که قلم همیشه همراهم نیز جوهرش خشک شد، آنگونه که اشک من سال هاست در چشمه ی دیدگانم خشکیده است. تو را بردند و صبا را گذاردند با دنیایی پر از بزرگی و خشونت هایش … دیگر حتی نمی دانم چه باید بنویسم؛ از راز و نیازهای شبانه اش، از دلتنگی های پنهانی این طفل معصوم، از زمزمه های با تمام وجودش در مسیر اوین، از کینه و نفرتی که در درونش از آدمی به عنوان “آقای بازجو” موج می زند؟
… و من هنوز هم نان از تخصصی می خورم که از این چرخ شروع شد و ده ها دختر دیگر هم کنار دست من رشد کردند و خیاطی آموختند و گره های زیادی با دستان ما و به لطف آن چرخ خیاطی اهدایی میرحسین باز شد. به همین دلیل من هرگز فراموش نمی کنم اون مرد مومن رو، که در زمان نخست وزیری اش چگونه به فکر ما طبقات مستضعف بود.
گذار از «پس چه شد؟» به «چه باید کرد؟»
سیل تحولات بنیادین در حیات اجتماعی و سبک زندگی ما که در هنگامه پس از انتخابات ۸۸ پدید آمد، نشان میدهد که در صورت روی آوردن به بازخوانی انتقادی شیوههای سیاستورزی و مواجهه با قدرت حاکم، تا چه اندازه میتوانیم تاثیرگذار و امیدآفرین باشیم. لازم است به یاد آوریم که تاکید بر خلاقیت و نوآوری بهمثابه راهبرد بنیادین جنبش سبز چه نتایج درخشانی را برایمان به ارمغان آورد و تا چه اندازه رشد آگاهیهای اجتماعی از حقوق شهروندی و امکان اجبار حاکمان به اذعان به قدرت مردم را به همراه داشت.
وقتی که در کنسولی پاریس، باطلالعقد شدم
حکومتی که دیگران را به جرم بدعت، مجازات می کند، خودش بانی بدعت می شود، شرط اجرای صیغه عقد را «بصیرت داشتن» اعلام می کند. با در نظر گرفتن این نکته که در اسلام عقد را بایستی خود زوجین بخوانند اگر دیگری می خواند به وکالت از آنهاست نه به اصالت، بر مبنای این بدعت، زوج هایی که بصیرت نداشته باشند هیچگاه نمی توانند عقد بخوانند!
از اهداف بزرگ رهبران انقلاب مشروطه ، قانون و عدالتخانه بود .قانون از آن جهت که قدرت حکام و روحانیون مقید به اراده مردم گردد. اراده ایی که از طریق انتخابات مجلس شورای ملی پدید آید . مجلسی که فعل و یا ترک فعل حکومت و مردم را در صورت جرم شناختن و تعین مجازات ، قابل مجازات دانسته و دست ارباب قدرت را از سر مردم کوتاه نماید و تعقیب جرم و مجازات بوسیله عدالت خانه وفق مقررات قانونی و در کمال بی طرفی انجام بپذیرد.عدالتخانهای که کاملا مستقل و آزاد و مقید به اجرای قانون و عدالت باشد
چهل و نه ماه روزه داری اعتراضی یعنی این که آهای جماعت دل به دنیا داده همین جا جلوی چشم شما و بیخ گوشتان حقوق انسان ها نادیده گرفته می شود، نفی می شود، ضایع می شود، پامال می شود. آری همین جا جلوی چشم شما در دو قدمی شما و با رضایت شما انسان ها به بند کشیده می شوند به جرم نقادی و از حقوق اولیه شان محروم می مانند به جرم حق خواهی و عدالت طلبی و از همه فاجعه بارتر این که خانواده شان نیز همراه با خودشان و بلکه بیش از خودشان مجازات می شوند.
سخنرانی سعید امامی در مراسم ختم فروهرها
حکومتی که تمامیت خواه می شود، هر چیزی را در انحصار و در خدمت خود می خواهد. این است که از همه زوایای ۱۶ آذر ۱۳۳۲ تنها بر وجه ضد استعماری آن تاکید می کند و برخلاف پیام عمیق و مهم ۱۶ آذر که می گوید «دست نظامیان از دانشگاه کوتاه»، نظامیان در دانشگاه مراسم برگزار می کنند و سردسته های حملات گذشته به دانشگاه و دانشجو و حامیان دولت کودتا، سخنران مراسم روز دانشجو می شوند!
راه مبارزه با فساد؛ برگزاری سمینار یا پرداختن به ریشهها؟
رهبری تا کی می خواهد تنها مطالبه گری غیر پاسخگو باشند؟ آیت الله خامنه ای مرتبا از همه بازخواست می کند، توضیح می خواهد و درباره کاستی ها دیگران را شماتت می کند. اما ایشان و مجموعه های متعدد تحت مدیریتشان نباید یک بار هم خودشان گزارش دهند و سهم خود در ضعف ها و مشکلات را تعیین کنند؟