• صفحه اصلی
  • » پاسخ ندای حق‌طلبانه میرحسین، تهمت و توهین و وعده اعدام نیست...

» گفتار

پاسخ ندای حق‌طلبانه میرحسین، تهمت و توهین و وعده اعدام نیست

تا زمانی که معدودی از محاکم دادگستری ابزاری برای برخورد با منتقدان و مخالفان سیاسی باشند، امید چندانی نمی توان به کشف حقایق و ریشه کنی فسادهای ریز و درشت اقتصادی و اجتماعی داشت. مگر همین حالا هم مهندس میرحسین موسوی از پس دیوارهای زندان جور در مورد سرچشمه های فسادی هشدار نمی دهد که کشور و انقلاب را به تباهی کشانده است؟ اما پاسخ این ندای حق طلبانه چیست جز تهمت، توهین و وعده اعدام؟

سید مصطفی و ۵۰ ماه روزه‌داری

من امروز عید میلاد پیامبرمان را خاتم پیامبران را در حالی به دخترانت تبریک گفتم که فردا روزه داری اعتراضی ات به ظلمی که مضاعف بر تو می رود پنجاه ماهه می شود و تصور ۱۵۰۰ روز روزه داری ات نه تنها برای کسانی که طبعشان با خور و خواب و خشم و شهوت عجین شده بلکه برای همه آنان نیز که دل به دنیای فانی نبسته اند، سخت تحیرآور است.

مارپیچ مرگ یا همه‌پرسی

آنچه که خواب غوغاسالاران و آشفتگان سیاسی را آشفته تر ساخته و آنان را در مارپیچ مرگ قرار داده است ، ترس از رای مردم است و می دانند اگر رفراندمی در هر یک از مسائل حاد و چالشی کشور برگزار شود از هسته ایی گرفته تا مسائل سال ۸۸ و حصر و حبس های غیر قانونی ، مردم رایی بر خلاف نظر آنها خواهند داشت لذا به هر نحو ممکن تلاش می کنند از این امر جلوگیری نمایند و متاسفانه برخی از تریبونهای آنان اصل ماجرا را به استکبار ربط می دهند.

درس‌های محمد‌(ص)؛ از مصلح تا حاکم

محمد با میراث جاودان خود به همه ما وارثان خود در طول تاریخ آموخت – و می آموزد – که اسلام دینی جبار و اجباری، و دارای حاکمانی اجباری و جبار نیست. در اسلام برای مسلمانان قیم تعیین نشده است و این “قیمومیت” میراث جاهیلت بود که با تلاش محمد و ایمان او به روح آزاد و جستجوگر و انتخابگر انسان از اساس نفی شد. اگر در جاهلیت ابوسفیان و قریش قیم تصمیم گیر برای ناس بودند، در اسلام مردم اند که خود ناظر فاعل بر تمام امور زندگی و جامعه خویشند.

درسی از خلوت اختر برای سیاستمداران‎

در سیاست ورزی متقیانه و مومنانه، خط قرمزها روشن است و سختی ها و مشکلات، راهزن آگاهی و دقت در عمل نمی شود. بوده اند کسانی که تحت شداید و فشارها یا تند شده اند یا منفعل. اما آنکه راهش را آگاهانه و مومنانه انتخاب کرده، این توفیق را دارد که با سلاح تقوا اگرچه از پی سال ها حصر سخن بگوید، اما استواری بر همان راهی که از ابتدا بر سر آن بوده را به رخ بکشد.

همه پرسی؛ راهکار قانونی خروج از انسداد سیاسی

حرکت جدی در جهت مبارزه با فساد ساختاری و اجرای برخی دیگر از اصول مطلع مانده فصل سوم قانون اساسی از طریق مکانیزم اصل ۵۹ این قانون قطعا می تواند موجب کاهش ناامیدی ها، بی اعتمادی ها و شکاف های بین دولت و ملت شود و راه های جدیدی از نوع آنچه میرحسین در بیانه شماره ۱۷ خود نشان می دهد، برای خروج از انسداد موجود نمایان شود.

سخنی با سید رضا اکرمی

متناسب با ظرفیت افراد، از آنها انتظار همراهی با حق می رود. لذا اگرچه از آقای اکرمی در شرایط جدید انتظار دفاع تمام عیار از حقوق مردم نمی رود، اما بضاعت ایشان را در گذشته بیش از این می دیدیم که این روزها در موضع گیری درباره حصر غیر شرعی و غیر قانونی نشان می دهند. در انتظار مواضع مسئولانه تر، عادلانه تر و متقیانه تری از آقای اکرمی می نشینیم و امیدواریم ایشان همانند گذشته ها در میانه هیاهوی دروغ پراکنان و موج سواران، استقلال فکری و شخصیتی خود را حفظ کنند.

در دفاع از اعتراضات سال ۸۸

وقتی اعتراضات خیابانی شروع شد، کل حاکمیت هدف اعتراض معترضین قرار گرفت نه شخص آقای احمدی نژاد چرا که معترضین دیده بودند که سیاست‌های اجرایی با تایید و تشویق و یا حداقل سکوت تاییدآمیز بخش عمده‌ای از حاکمیت اجرا شده بود. با این توصیف روشن می‌شود که اعتراضات سال ۱۳۸۸ بر سر تقلب یا تخلف نبوده بلکه این امر بهانه‌ای برای بیرون ریختن و اظهار علنی نارضایتی از تداوم سیاست‌هایی بود که برای بخشی از جامعه غیرقابل تحمل شده بود.

فراخوان سبزها به مبارزه مدنی با فساد: فریاد شکایت از تصرف عدوانی مملکت

موضع موسوی در پیام اخیرش، روایت “صاحبخانه” است: مقام قضایی را فرامی خواند تا متصرفان و غاصبان خانه اش را بیرون راند. پاسخی پرمغز و پیشتاز به آنان که او را دعوت به ابراز ندامت و بازگشت می کنند. موسوی شاکی است نه متهم؛ جرمی که باید بدان رسیدگی شود نیز تصرف عدوانی و برپایی فسادهای عظیم در این ملک است. دست نقاش شهر را شاید بتوان بست که طرحی نکشد، اما چه بی هنرند آنان که نمی دانند توان طراحی نقاش از دیدن نادیدنی هاست.

پاسخی به رئیس قوه قضاییه

اگر بناست کسی یا کسانی محاکمه شوند این افراد خشونتگرا و آشوبگر مطلقه خواه هستند نه کسانی که در چارچوب قانون اساسی دست به اعتراض مسالمت آمیز زده اند!؟ اصولا کلیت حصر در قوانین اساسی و عادی جمهوری اسلامی و روح القوانین مردود است و در هیچ کجا تصریح و یا اشاره به چنین مجازاتی نشده است بنابراین باید کسانی که تاکنون خلاف قانون عمل کرده اند و اقدام به حصر کرده اند در برابر قانون و وجدان عمومی و افکار عمومی ایران و جهان پاسخگو باشند و احیانا مجازات شوند.

این‌همه آشفتگی، چرا؟

چرا صادق لاریجانی که تمام دادگاه ها و زندان ها و بازداشتگاه های این کشور تحت امر اوست، اینطور عصبی و مضطرب و انفعالی به موضوع حصر و محاکمه سران جنبش سبز واکنش نشان می دهد؟ آیا جز این است که انتشار چند جمله پیام استقامت میرحسین از بازداشت خانگی، ملات کاخ دروغ را برهم ریخته است؟ این اقتدار گریان و همیشه نگران که نه عرضه محاکمه دارد و نه جرئت رفع حصر، کجا بود وقتی در سالیان گذشته با پول محرومان و مستضعفان، فسادهای میلیاردی ایجاد کردند؟

شش سؤال و هفت تذکر قانونی درباره آنچه صادق لاریجانی گفت

حبس افراد برای مدت چهار سال قطعا جنبه قضایی دارد. آیا در یک کشور قانون مند دیگری سراغ دارید که چنین شورایی اجازه داشته باشد دستور حصر و زندان چند ساله بدهد؟ کجا؟ آقای لاریجانی نباید یادش برود که حتی آفریقای جنوبی تحت نظام آپارتاید هم با ماندلا چنین کاری نکرد. ماندلا را در دادگاه، هرچند با قوانین ظالمانه ولی با حق دفاع؛ محاکمه و محکوم به زندان کردند.

روزی که برای بنی‌امیه مبارک بود

بنی امیه این روز، روز عزای عالم،‌ روز عاشورا را تا سالهای حضورش جشن گرفت و به یکدیگر تبریک گفت. به آن فخر کرد و آن را روز عید قرار داد. لباس نو به تن کرد و یاد «فتنه» حسین را بر بالای منبرها زنذه نگه‌داشت.

چیزهایی برای کش ندادن، چیزهایی برای کش دادن

آقاى تلویزیون! “صدق، شمشیر خدا در آسمان و زمین است”. چرا خود را به آن مجهز نمى کنى؟ نگاه کن که چند جمله صادقانه از انسانی یک لاقبا که از پس دیوارهاى حصر به بیرون مى رسد، چگونه توپخانه هاى دروغ را تار و مار مى کند. اگر مى گویى تار و مار نمى کند، نترس و بگذار بیشتر سخن بگوید. پروردگارى که این شمشیر را در دست او گذاشت خداى تو هم هست. ولى مى گویى مجسمه صداقت که خود ماییم! منتهی تیغت نه در آسمان و نه در زمین، که احتمالأ حتى پیش گوینده اى که متن هاى فتنه را مى خواند هم نمى برد. آیا حدیث نبوى (ص) – نعوذ باللّه – دروغ است یا تو دروغى؟

سالروز شهادت امام محصور

امروز سالروز شهادت امامی است که بخش قابل توجهی از عمرش را در حصر حاکمان جور گذراند. فرزند او همواره الهام بخش امیدواری شیعیان به آینده ای بهتر برای جهان و جهانیان بوده و هست. با همین تصویر نمادین که بعد از آن حصرها و صبرها، فرجی در راه است که مستضعفان جهان چشم انتظار رسیدن آن روزند. حضور حجت که مقدمه ی ظهور اوست، و در نتیجه تمام امید و هویت شیعیان که تاریخ را درنوردیده و به ما رسیده، مدیون رنج هایی است که آن امام محصور بر خود هموار کرد.

نهم دی را چگونه ببینیم؟

۹ دی در امتداد استراتژی دروغ بود. همان دروغی که از فرط تکرار منجر به اعتراض مردمی شد که احساس کردند به شعورشان توهین شده است. تقلب تنها یکی از وجوه این حکومتداری بد و رواج دروغ بود. اعتراض هایی که مردم در جنبش سبز داشتند بسیار عمیق تر از اعتراض به تقلب بود و در این بین بسیاری از کسانی که به مراسم ۹ دی ۸۸ آمدند یا آورده شدند، در این اعتراض همدل و سهیم اند.

تشکل دانشجویی: خانه و پیرامون خانه

تصور این که تشکل دانشجویی بتواند به مثابه یک حزب سیاسی عمل کند، هم خطاست و هم خطرناک. خطاست چون به لحاظ عضویت سیال است، و خطرناک است چون در عمل، راه را برای اعمال نفوذ فعالانی که زمانی از یک تشکل دانشجویی برخاسته بودند در تشکلی که دیگر واجد شرایط عضویتش نیستند باز می کند.

مقاومت زندانیان؛ از جنس فریاد میرحسین

میر حسین همچنان اعتراضات به ان انحراف بزرگ را در این چند سطر رشد و بلوغ ملت می خواند و تحریف تاریخ و بازخوانی ان رخدادها را در دوره کنونی و از زبان مفسدان منحرف و راهزن ، تلاشی در جهت انحراف افکار عمومی می داند.

ابهام درفضای توافق جامع

این روزها بازار اخبار و شایعات پرونده هسته‌یی گرم است، هرچند اصل مساله از سوم آذر که برای بار دوم «مهر تمدید» بر مذاکرات خورد همچون هوای زمستان، سرد و بی‌روح شده است وآثار و تبعات این برودت به سرعت خود را در رکود بازار بورس و صعود نرخ ارز در زندگی و معیشت مردم نشان داد

۹ دی، پروژه‌ای که شکست خورد

پروژه ۹ دی شکست خورد چون هنوز برای باوراندن آن از جیب بیت المال هزینه های میلیاردی می کنند و هر روز ناکام تر از دیروزند. ۹ دی شکست خورد، چون دروغ های آن را کسی باور نکرد. کسی باور نکرد ظالمانی که مردم را زیر چرخ ماشین له می کنند و از بالای پل زنان بی دفاع را به پایین پرت می کنند، کربلایی باشند و در خط حسین و نگران حرمت عاشورا. تا کسی از جنس شمر و حرمله های تاریخ نباشد از پس چنین جنایت هایی برنمی آید.