» گفتار

درد امام علی(ع) درد اخلاق است

دردمندی به عنوان بزرگ ترین ویژگی شخصیتی امام علی (ع) از وسعت خواست ها و نیازهای ایشان حکایت می کند. همچنین این ویژگی درجه ای بالا از رشد یافتگی در شخصیت این امام را در معرض نمایش می گذارد زیرا انسان ها باتوجه به موضوعی که بر اثر آن درد را در وجود خود احساس می کنند، در معرض سنجش و ارزیابی قرار می گیرند

جامعه علی پسند، شخصیت پرست نیست

در آستانه میلاد امیرالمومنین علی(ع) هستیم که بسیاری خود را نه تنها دوستدار او بلکه مدعی پیروی از او می خوانند. بر جامعه ای که دوستدار علی(ع) است، لازم است جامعه ای که او می پسندد را بشناسد. دکتر غلامرضا ظریفیان، استاد تاریخ اسلام دانشگاه تهران با رجوع به نهج البلاغه و برشمردن ویژگی های جامعه ناپسند علی(ع) به جامعه مورد پسند وی رسید و گفت: بین ما و آنچه آن بزرگ-علی(ع)- می خواهد، فاصله بسیار عمیق و جدی وجود دارد. باید این فاصله را کاهش داد، وگرنه دچار نوعی گسست جدی می شویم

مروری بر تاریخچه برگزاری روز کارگر در ایران

در روز جهانی کارگر، یاد کارگران جانباخته جنبش سبز ـ محمود رئیسی نجفی، بهمن جنابی خوش، احمد نجاتی، سجاد قائد رحمتی، حسین اختر زند، فرزاد جشنی، ابوالفضل عبداللهی، سعید عباسی، میثم عبادی، عباس دیسناد ـ که طی حوادث و اعتراضاتِ ماه‌های پس از کودتای انتخاباتی سال ۸۸ در شهرهای مختلف کشور به شهادت رسیده‌اند، گرامی ‌می‌داریم.

مخمصه‌ی ظریف

آقای ظریف در مخمصه‌ی ظریفی گرفتار آمده است: از یک سو اعتراف به حقیقت و حفظ اعتبار و از سوی دیگر انکار حقیقت و حفظ مقام و منصب. او هم مانند هر مقام دیگر جمهوری اسلامی که در چنین تنگنایی قرار می‌گیرد٬ می‌داند که اگر قرار است بر سر کار بماند باید حقیقت را دور بزند. هم آقای ظریف هم همه‌ی آن مقامات دیگر به خوبی می‌دانند که افراد بسیاری به دلیل اظهارنظرهاشان به زندان افتاده‌اند٬ شکنجه شده‌اند و بسا به قتل رسیده‌‌اند.

آیا ظریف دروغ گفت؟

همان جماعتی که، شتاب‌زده، یک دولت‌مردِ دیپلماتِ کاربلد را با آقای دکتر محمد مصدق یا میرزاتقی‌خان امیرکبیر (رضوان‌الله علیهما) قیاس کرد، اکنون از «دروغ‌گویی» او می‌نویسد، جنجال به‌پا می‌کند، و حتا اِبایی ندارد که او را با دروغ‌گوی بزرگ، محمود احمدی‌نژاد، قیاس کند. زمان زیادی لازم است، تا ارزیابی‌های شتاب‌زده از این مُلک رخت بربندد.

گفتار علوم اجتماعی در ایران؛ به سوی تعادل

امیدواریم همراه با این حرکت تعادلی در گفتار علوم اجتماعی، دولت ایران نیز پس از ترمیم ویرانی‏های دوره دولت نهم و دهم نیز به طرف یک دولت توسعه ‏گرا حرکت کند؛ آموزش و پرورش و رسانه‏ های ایران شهروندان ایران را به سوی شهروندانی آگاه، اخلاقی و ماهر نیز سوق دهند. تا بدین‏سان جامعه ایران بتواند با تقویت جامعه مدنی توانی پیدا کند تا بهتر بتواند معضلات عظیمی که در پیش رویش جامعه ما هست (مثل خطر فرسایش فزاینده اقلیم ایران، آسیب‏های اجتماعی، بحران اخلاقی جامعه، ضعف مردم سالاری و …) تواناتر پشت سر بگذارد.

چرا وزیر کشور به توصیه امام علی(ع) عمل نکرد

برای وزیر کشور، سخنان ارزشمند و توصیه های امام عدالت سرمشقی عالی برای انتخاب می توانست باشد. رحمانی فضلی با گفتن حرف حق و چشاندن طعم تلخ آن به صاحبان منافع نامشروع تا نیمه راه با مقتدای راستی همراه بود. صورت مساله را خوانده و آن را درک کرده بود و می شد تا موفقیت نهایی و دوردست تر را، با همه بزرگی قابل درک این مساله، به آرامش نزدیک تر باقی ماندن بر مصدر صدارت یا رفع حمله ها و فشارها برگزیند و در آزمون سخت مسؤلیت پیروز کامل باشد. رحمانی فضلی اما در نیمه دوم راهی که برگزید اینگونه رفتار نکرد.

آقای ظریف! من یک روزنامه‌نگار زندانی بودم

آقای ظریف! من بهمن احمدی امویی به خاطر مطالب، گفتگوها و مقالاتی که در روزنامه‌های قانونی کشور داشتم در سال ۸۸ به هفت سال و چهار ماه و ۳۲ ضربه شلاق محکوم شدم که در دادگاه تجدیدنظر به پنج سال و چهار ماه کاهش یافت و همه این مدت را در زندان اوین و رجایی شهر گذراندم. در طول مراحل بازجویی و به استناد حکم دادگاه و نظر بازجوی وزارت اطلاعات که خود را کارشناس معرفی می‌کرد، درباره مطالب منتشره در روزنامه‌ها مورد پرسش قرار گرفتم.

من و دادگاه ویژه

همان اتهامات سالهای قبل را مطرح کردند؛ اتهاماتی که در دادگاه ویژه قم بود و مرا به به ۲۷ ماه زندان محکوم کردند و یک سال آن را کشیدم و سه هفته هم در انفرادی و … سرودن ۱۰۰۰ بیت شعر در مورد افتضاحات احمدی نژاد و دیگر مسایل جانبی آن و … برای هر بیت شعر یک روز زندان بریدند و …

شاه: معلمان می خواهند شلوغ کنند!

قتل ابوالحسن خانعلی دبیر فلسفه وعربی دبیرستان جامی تهران در جریان تجمع اعتراضی معلمان در میدان بهارستان در ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ شمسی این روز را به نام روز معلم وارد تقویم کرد. خانعلی معلمی ۲۹ ساله بود که با مدرک لیسانس معقول ومنقول درسال ۱۳۳۵ به استخدام وزارت فرهنگ در آمد. خانعلی علاوه بر شغل معلمی دانشجوی دوره دکترای فلسفه دانشگاه تهران بود

مثل درد دلهای سلیمان

آن شب از عوارض شیمیایی‌اش می‌گفت از اینکه مدت‌ها دنبال یک دفترچه است تا بتواند بیماری‌اش را بهتر درمان کند. درآمد رانندگی کفاف درمان شیمیایی را نمی‌داد. از فامیل‌هایش می‌پرسم «سلیمان توانست دفترچه را بگیرد؟». می‌گویند سه ماه قبل دفترچه گرفت.

سقوط وقتی آغاز شد که دانش زیر سؤال رفت!

در کشور با کسانی در سیستم‌های سیاسی و اداری روبه‌رو هستیم که هم سمت و مقام دارند و هم در حال طی کردن تحصیلات عالی هستند. در اینجا این سؤال پیش می‌آید که این افراد چگونه فرصت خواهند کرد هر دو کار، یعنی کار اجرایی و کار علمی را همزمان و توأمان انجام دهند؟ در چنین شرایطی اگر چنین افرادی مطالب علمی‌شان را خودشان تولید نکنند، آیا از منابع ملی سوءاستفاده نکرده‌اند؟ در چنین شرایطی است که در جامعه با خیل افرادی مواجه می‌شویم که برای ارتقای شغلی به سمت خرید مدرک جعلی می‌روند

کاش وزیر کشور استعفا می‌داد

خوشحال شدم که بالاخره مردی از خویش برون آمده و واقعیت غیرقابل انکاری که بوی تعفنش همه جا را برداشته و حتى خواجه حافظ شیراز هم از آن باخبر است بر زبان آورده… امروز و فردا هم خودمان را به ندیدن و ندانستن بزنیم، دیر یا زود روزی خواهد رسید که مثل خیلی چیزهای دیگر با گردن کج و سر افتاده به آن اعتراف کنیم، فرقش این است که آن وقت مثل همان چیزهای دیگر زمانی برای درست کردنش نخواهیم داشت!

روحانی و گذر از بحران

آقای روحانی برای رسیدن به مقصود خود نباید منتظر انتخابات مجلس دهم بماند. موفقیت وی در گرو آن است که به حلقه حامیانش که علی رغم کم لطفی ها هیچ گاه وی را رها نکردند، باز گردد و به وعده های خود خصوصاً رفع حصر که اکنون علاوه بر اینکه یک مطالبه عمومی است، برجسته تر و پر رنگ تر خود را نشان می دهد، قاطعانه عمل کند.

از روسیه بیشتر باید ترسید

بی گمان روسیه اگر اراده می کرد، می توانست مانع از تحریم های بین المللی شود، همچنان که در حمایت از بشار اسد تمام قد وارد شد و قطعنامه های سازمان ملل و شورای عالی امنیت ملی را وتو کرد! در طی دوازده سال گذشته روسیه شعار به نفع ما داده اما عملش در همراهی غرب و امریکا غیر قابل انکار است. پس از هر رای مثبت روسیه به تحریم ها سیاستمداران این کشور صرفا اقدام به دلجویی از دولت مردان ایران می کردند که تلاش ما در شورای امنیت از تحریم های سنگین تر جلوگیری کرد و بدین ترتیب با آبنبات چوبی درصدد فریب مسئولان پرونده هسته ای گذشته بوده اند.

فکر می کنید مردم نمی بینند؟

افتخار ما و افتخار جمهوری اسلامی آن است که رئیس جمهور شهیدش از طبقه ای بالا آمده بود که روزگاری دستفروش بود و از میان پابرهنگان و مستضعفان برخاسته بود. وقتی که یک معلم ساده بود، با موتور گازی اش به مدرسه می رفت و وقتی هم رئیس جمهور شد، همان موتور گازی اش شد وسیله ای که او را به ساختمان ریاست جمهوری می رساند. همان لباس های ساده ای را که در دوران اوج غربتش در نظام طاغوت می پوشید در اوج شوکتش در مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران هم پوشید و همان زندگی مختصر را داشت که پیشتر داشت. نه ابهتی برای خودش ساخت و نه شوکتی. اما آنقدر بزرگ بود و محبوب که ریاست یکی دو ماهه اش هنوز بعد سی و چند سال، از زبان و قلب و چشم مردم نیفتاده است

چرا رفع حصر باید مطالبه ملی باشد؟

اسباب و علل تمام انقلاب‌ها و شورش‌ها از زمان پیدایش تمدن درایران باستان تا جنبش اصلاحاتی مشروطه برپایه دوعلت عمده و اصلی بوده و هیچ انقلابی غیر از این دو انگیزه که درادامه به آن خواهم پرداخت دراین مناطق وجود نداشت

سیسی نمی‌تواند اخوان را حذف کند

تلاش حاکمیت کنونی مصر در حقیقت این است که اخوان مجبور شود به کارهای اجتماعی روی بیاورد و از صحنه سیاسی فاصله بگیرد تا حاکمیت کنونی در قاهره دستخوش تغییر نشود. در حقیقت سیسی سیاست «هویج و چماق» را در پیش گرفته است. او با صدور احکام سنگین، سیاست زور را به کار می‌گیرد و با اجازه‌دادن به ادامه فعالیت‌های اجتماعی، در حقیقت به‌طورکل سد راه آنان نمی‌شود

نسبت مساله حصر با وجدان اخلاقی جامعه

در شرایط کنونی، دولت یازدهم به عنوان دولتی برخاسته از لایه های دموکراسی خواه جامعه، نخبگان سیاسی اصلاح طلب و بدنه مردمی جنبش سبز به عنوان حامیان دولت به دلیل مساله حصر و زندانیان سیاسی در تنگنای اخلاقی و وجدان فردی و جمعی قرار دارند و از سوی دیگر بخش ساکت جامعه ایران نیز در مظان اتهام پشتیبانی از ظلمی هستند که در حق زندانیان سیاسی و محصورین می شود و یقینا تاریخ در مورد آن خواهد نوشت.

انحصار امر به معروف و نهی از منکر در پوشش زنان!

در اینکه حجاب برای زن مسلمان یک ارزش بدون تنزل و البته بدون جایگزینی محسوب می شود، جای هیچ تردیدی نیست و نگارنده این نوشتار خود اعتقاد جدی دارد که حجاب نه تنهایک ارزش محسوب می شود ،بلکه این ارزش برای او و جامعه مصونیتی را به وجود می آورد که پیامد های مثبت این مصونیت متوجه آحاد جامعه خواهد بود.بنابر این اگر نقدی وجود دارد نقد به رویکردها و روش هایی است که نه تنها از اهمیت و ارج این ارزش می کاهد ،بلکه روش های به کار گرفته شده بر وخامت اوضاع نیز افزوده است .اگر تجدید نظر جدی و آسیب شناسانه در خصوص رویکردی که تا کنون به کار گرفته شده است، اتفاق نیفتد