• صفحه اصلی
  • » مشکل «اخلاق بدون سیاست» است یا «سیاست بدون اخلاق»؟...

» گفتار

مشکل «اخلاق بدون سیاست» است یا «سیاست بدون اخلاق»؟

یک روایت از آرای ماکیاولی آن است که او سیاست را از قید اخلاق رها کرد. روایت دقیق‌تر اما به نظر من آن است که ماکیاولی، تعریف اخلاق را از قید و بند یک «اخلاق تنگ و تقلیل‌گرای زهد مذهبی» رها کرد. در واقع او نقطه آغازی بود برای پیدایش این فهم مدرن که اخلاقیات اجتماعی، اتفاقا معطوف به خیر عمومی است

سیاستمدار و مقاومت

ماندلا نماد مقاومت در برابر رژیم آپارتاید بود. ولی هنگامی که شرایط برای تفاهم را مناسب دید، مقاومت در برابر مخالفت‌های درونی با توافق را پیش گرفت که شاید سخت‌تر از مقاومت در برابر رژیم آپارتاید هم بود، زیرا در این وضعیت از طرف کسانی مورد حمله قرار می‌گیرید که همراه شما هستند. مقاومت و اصرار و پایداری او برای قانع کردن یاران خود جهت رسیدن به توافق بود.

کدام اسلام؟

وقتی مدینه بر امویان شورید، مروان سفاک زن و فرزند خود را به امام علی بن الحسین ع سپرد. امروز دوست و‌دشمن چقدر روحانیون نامدار ما را امین و خلیق می دانند؟ اگر خطری همسر زیبا یا ثروت کلانت را تهدید کند و محتاج پناهی باشی، قبل از همه بفکر منزل آقایان جنتی، طائب، علم الهدی، آملی لاریجانی، امام‌جمعه و‌قاضی شرع شهر می افتی؟

آیات وغایاتِ دین

به نظر می‌رسد باید در اولویت‌ها تجدید نظر کرد. اگر باور به اصول دین، شرط ورود به مسلمانی است رسیدن به «غایات دین» باید در مرتبه‌ای مقدم بر فروع دین بنشیند و هر جا که فروع دین با غایات دین ناسازگار بود به سود غایات دین عقب‌نشینی کند.

تصویری که از نداشته ما حرف می‌زند

برای همین تصویر او را سیمای میلی جمهوری اسلامی سانسور میکند چون این تصویر نفی آن دبدبه حکومتی است که امروز به نام دین به جان مردم افتاده. برای حفظ قدرت تمام آزادیهای اساسی مردم را نفی میکند. تصویر سیستانی تصویر نفی حکومت به نام دین و آزار مردم به نام تشیع است.

ضرورت پاسداشت حقوق بینوایان از جانب توانگران

روابط ظالمانه اقتصادى منشأ اقسام تباهى‌هاى اجتماعى است، و بهره‌کشى توانگران از بینوایان است که آنان را در کمبوددارى و نادارى فرو مى‌برد، و در ادامه این بى‌عدالتى است که تباهى‌ها و فسادها رخ مى‌نماید، و آنان باید پاسخگوى این‌همه ستمگرى باشند.

صد سال مبارزات زنان ایران

تا زنان و مردانی که پس از ما می‌آیند، اعتبار هویتی و پویایی معرفتی و هستی‌شان را از مقاومت‌ها و مبارزات ما اخذ کنند؛ همچنان که ما موقعیت کنونی‌مان را مدیون تجارب مبارزاتی و مقاومت‌های مادران و مادربزرگ‌های‌مان در سده‌های پیشین هستیم. آری قرن ۱۴ شمسی قرنی سرشار از دستاورد‌های بزرگ برای زنان ایران بود.

تکثیر جمعیت‌ امام علی

امروز فکر می‌کردم چه تصور کودکانه‌ و خامی است که با منحل کردن جمعیت مردمی امام علی، می‌شود آن را بست. قطعا ده‌ها جمعیت امام علی از آن بیرون خواهد آمد، مگر می‌شود وقتی کارگران می‌بینند با داشتن سازمان صنفی، از حقوق‌شان بهتر دفاع می‌شود به عقب برگردند و دوباره جماعتی پراکنده و توده‌وار شوند!؟

ببخشید، یک لحظه هم نوبت ما باشد؟

آقا چرا همیشه شما آن بالا هستید؟ خانم شما چه تخم دوزرده‌ای کرده‌ای که ما یک عمر باید میخکوب شما باشیم؟ چه کسی گفته این «توده عوام» از شما بی‌هنرتر، یا نادان‌تر یا نالایق‌تر هستند؟ اصلا این مدال‌های افتخار را چه کسی به سینه شما آویخت و این مهرهای «خاص‌بودگی» را چه کسی بر پیشانی شما کوبید؟

انحلال و سرکوب انجمن ها و جمعیت های خیریه مستقل ،از اهداف رژیم های توتالیتر و مطلقه است

کمونیست ها و نازی ها بنام پیشرفت و توسعه، وحشت، ارعاب ، زندان، شکنجه و ترور را بر قرار و نهادینه نمودند.آنان سرسپردگی را نه تنها در اعمال انسان ها ،بلکه این سرسپردگی را در حوزهای فکری و روحی مردم هم نیز مطالبه می کردند و مردمی را شایسته می دانستند که جسم و روح و فکرشان را در اختیار کامل داشته باشند

ارزشمندیِ ملاقات جناب پاپ با آیت الله سیستانی

ادعای حاکمان عرب؛ برجدایی دین از سیاست است اما تاثیر دین وباورهای دینی رانمیتوان درجهان تعاملات سیاسی نادیده گرفت. همانطوریکه جدیت ورود مذهبیون در سیاست قابل انکار نیست.نمونه آن رای قابل توجه مذهبیون آمریکایی درانتخابات اخیر امریکابه ترامپ است.

مگر سیستانی چه می‌گوید؟

مرجعیت دینی به اشغالگران و سازمان ملل متحد تاکید کرد که انتخابات فورا برگزار شود تا فرصت برای مردم عراق فراهم شود تا سرنوشت و آینده خود را به دست خود تعیین کنند. و این امر از طریق انتخاب نمایندگان خود که به آنها اجازه تدوین قانون اساسی داده شده است و همچنین از طریق انتخاب اعضای دولت عراق محقق شود.

«ساختارمحوری»، «فردمحوری» و سیاست خارجی

ممکن است در کشوری که ساختار سیاسی عقب‌مانده ای دارد و فرد محوری در آن حکمفرما است، هرازگاهی شخصیتی مانند «فردریک بزرگ» فرمانروای سرزمین پروس در سدۀ هجدهم میلادی، ظهور کند که نمونه ای ممتاز و دارای دانش، تجربه و توانائی بالایی باشد و به پشتوانۀ این‌همه، به قدرت رسیده باشد.

مهم‌ترین پیام دیدار پاپ و آقای سیستانی

دنیای غرب هیچ مشکلی با اسلام سیستانی و مرجعیت اصیل شیعه ندارد، بلکه از آن استقبال می‌کند. زیرا این اسلام را، اسلام گفتگو، مدارا، محبت، گذشت، صلح، همزیستی، علم، فرهنگ، معنویت و اخلاق یافته است. همان اسلامی که به‌تعبیر زیبای امام موسی صدر، “انسانیت انسان” و در حقیقت، اسلامِ نابِ پیامبر اکرم و اهل بیت مکرم اوست.

از اعتدال تا ابتذال

مهمترین بحرانهایی که دولت اعتدال در طراحی، اجرا و پذیرش مسؤلیت آن پیشگام شد سه برابر کردن نرخ بنزین، فاجعه آبان ماه، دستکاری نرخ ارز و در نتیجه سقوط ۸۰۰ درصدی پول ملی با تبعات وحشتناک اجتماعی ، تعلل یا پنهانکاری در قضیه ورود و مدیریت کرونا و تقلب بزرگ بورس بود.

آن تصویر شکوهمند را …

حصر، استبداد، شکستن قلم، ضرورت دموکراسی و حکومت قانون در هر دو نظام،تصویرش را بازسازی و استبداد شاهی و شیخی را به چالش میکشد. پس از همان روزی که کودتای ننگین انگلیسی آمریکایی کلید خورد مرتجعین هر کاری کردند تا محوش کنند اما نتوانستند.

آیندۀ بسیار زیبا

مهم آنست که که ما با نسلی خلاق، نسلی جدی، نسلی اهل تحقیق، نسلی اهل تعقل، اهل دقت، و مهمتر از همه اینها نسلی که “خودشان” را می‌بینند. و مهم می‌دانند، طرف شده‌ایم. این نسل برایش خنده‌دار است که قیم داشته باشد، که کسی صلاح او را بیشتر از خودش بشناسد.

ظلم مضاعف بر زندانی

آیا حتماً بایستی ظلمی مضاعف بر بیماران روا شود تا شعارهای تند و فریادهای ننگ بر رژیم… که هرشب توسط هم‌بندمان آقای عبدالرسول مرتضوی سر داده می‌شود و باعث نگرانی زندانبانان شده است، انباشته شده و به حرکتی ناخواسته تبدیل شود؟

امارت اسلامی

در چنین شرایط ناپایداری اگر مردم به‌ویژه قشرهای سنتی ادعا کنند که طالبان گزینه مطلوب ماست و کماکان طالبان حملات خود را به دولتی‌ها ادامه دهد، بعید نیست دولت ساقط شود و حقوق زنان، تحصیل‌کرده‌ها و آزادی‌های نسبی نیز از بین برود. زیرا اساساً طالبان اعتقادی به جمهوری ندارد ولو جمهوری اسلامی. مضاف بر این حتی، اعتقادی به حکومت اسلامی هم ندارد.

فساد مالی ـ اداری و فساد اجتماعی؛ سن‌زدگی جمهوری اسلامی

مسبب اصلی گسترش فساد در جمهوری اسلامی، پدیده‌ی «خودی ـ غیرخودی»، «دادگاه‌های غیرعلنی»، «سانسور مطبوعات»، «عدم افشای مفسدان» و… بوده است که در سی سال گذشته، اصل ثابت حاکمیت بوده‌اند. روزی که … مسوولان نظام برای خود دایره امن احساس کردند با خیال راحت به فساد روآوردند،