» گفتار
“رفراندومی که همهچیز را تغییر خواهد داد…”
فراموش نکنیم رفراندوم یک انتخابات ساده نیست. مردم در چنین انتخاباتی نمایندگان خود را انتخاب نمیکنند تا برایشان تصمیم بگیرند. آنطور که مثلا در انتخابات ریاستجمهوری و مجلس و شوراها جاری است.مردم خود مستقیما تصمیم میگیرند. اتخاذ تصمیم از سوی مردم، نقطهعطفی در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود که چندین دهه آثار روانیاش در عرصه عمومی جاری خواهد ماند.
علی عینِ رهایی است…
تاریخ اگر چه در حق خیلی ها بی رحم است ولی در باره علی مجبور به تسلیم شده. چه کسی می تواند تصویر آن مرد ایستاده بر آرمان را دَستکاری کند وقتی که در قامت فرمانروای مسلمین، اسلام اصیل را در برابر اسلام های دروغین نمایندگی کرد؟ وقتی برای مبارزه با فساد درخواست کوچک برادر بزرگش را که در فقر می زیست با داغ کردن دستانش پاسخ داد؟ وقتی به یاران نزدیک پیامبر اعلام کرد دوران خویشاوند سالاری و رابطه سالاری پایان یافته است. وقتی که به مخالفانش، حد اعلای آزادی را داد؛ نه قصاص قبل از جنایت کرد نه زندانها را به بهانه توهین به رهبر نظام سیاسی آباد کرد. وقتی که در برابر تیره قلبانِ ظاهر بینِ پیشانی بسته، بدون هیچ تعارفی ایستاد و اگر اسلام معاویه اسلام ریا بود، اسلام آن حافظان قرآن، برپاکنندگان نماز در شب و روز، اسلام جهل بود و نادانی. و چه سخت است ایستادگی در برابر جبهه اصحاب ریا، مجهز به پول ، رسانه و اسلحه و اصحاب جهل مجهز به کلام خدا، و چه سخت است اتحاد ناخواسته ریا و جهل در برابر او که کتاب خدا را با کُنش وعملش معنا می کرد
ایران و قضیه ایراندوستی
آمار ندارم امّا ابراز نظرها در شبکههای اجتماعی نشان میدهد که فارس و ترک و کرد و بلوچ از مسلمان و کلیمی و بهائی و ارمنی و آسوری یا حتی دین-ناباوران اغلب چنینند. اقلیتی هم در میان همین دستهها متأسفانه هست –پُرصدا و پُرکینه امّا کموزن– که غیر از اینند. در عوض، غیر ایرانیان ِ فرهنگدوست و بل انساندوست هم همیشه هستند که دوستان و دوستداران ایرانند. چنانکه دهخدا ریچارد فرای را ایراندوست لقب داده بود، و اکنون نیز صاحبان چنان دغدغههای فرهنگی و انسانی حیّ و حاضرند– هر چند کمند در شمارش
۳۷سال پس از عملیات رمضان
شهید حاج حسین خرازی، در نشست فرماندهان ارشد سپاه (دهم مرداد ۶۱) در نقد آن عملیات گفت: «یک گردان داشتیم هممحلهایهای خود ما بودند به خود من گفتند، ما جدید آمدیم، ما آموزش ندیدیم، بگذارید ما حداقل دو تا سه روز برویم آموزش ببینیم، برویم تیراندازی بکنیم… نیرویی میآید منطقه که کیفیت ندارد، میرود همینجور شهید و زخمی میدهد، نیرویی که پشت خاکریز میخواهد برود، کُپ میکند»
شب قدر
انسان آن ظرفیت را دارد که به درجه ای از شناخت برسد و به معنویتی دست یابد که روح الامین را بخواند چنانکه پیامبر صل الله علیه و آله به مقامی نائل آمد تا جبرئیل شایستگی یافت که کلام الله را به او برساند و در شب قدر این اتفاق رخ داد تا حضرت باری شب قدر را معنی کرده باشد و هم قدر و مرتبه پیامبر را نشان دهد و این مقام آدمیت است که هم آگاهی می طلبد و هم مجاهدت و معنویت
ازنظر شهید بهشتی ؛شب قدر شب حسابرسی یا تعیین سرنوشت؟
حتی اگر بخواهیم به بحث تعیین سرنوشت انسان در شب قدر بپردازیم، شهید بهشتی در تعیین آن به اراده انسان نقش اساسی میدهد؛ از نظر وی انسان در این شب پرارزش و پر منزلت با خود عهد میبندد گناهان گذشته خود را تکرار نکند و در سال پیش رو با درست کردن اعمال خود آینده و سال بهتری را برای خود رقم بزند، نه اینکه از خود ارادهای نداشته باشد و بدون حضور اراده او سرنوشتش نوشته شود و رقم بخورد
عدالت، محور جامعه توحیدی
در منطق علی(ع) اساس دین متکی بر توحید و قیام به قسط وعدل بوده و لازمه آن نیز دعوت به عدالت و قرار دادن نوع انسان در مسیر برنامهای برای اداره زندگی در راستای اهداف توحیدی است. عدل در تبیین آن حضرت، بیانگر مفهومی گسترده است که موجب رشد و اعتلای جامعه میشود و آحاد جامعه را در مدار رشد و تعالی قرار میدهد و از جمله جنود عقل است که هستی براساس آن استوار است
حکام مستبد نمیدانم چه افتاده است که با جهان درافتاده اند
حکّام مستبد و بیتدبیرمان را که نه از پشتیبانی ملّت برخوردارند و نه از کاردانی و کفایت، نمیدانم چه افتاده است که با جهان درافتادهاند. گویا هوس برافتادن کردهاند. خانه از پایبست ویران است، ولی خواجه در بند نقش ایوان است! خانه ناآباد وطن و دلهای ناشاد مرد و زن را دیگر نه توان جنگی مانده است، نه سودای انقلابی. سرها در گریبان است اما نه بهامید آنکه دستی از «غرب» برون آید و کاری بکند
سوء تفاهمی درباره سپاه بعد از دوم خرداد
حتی در زمان اوج درگیری رهبری با دولت محمد خاتمی هم، رئیس جمهور اصلاح طلب هنوز در بدنه سپاه طرفدارانی داشت، اما واقع بینانه نبود تصور شود که این سپاهیان، در مقابل گرایش فرماندهان به شدت محافظه کار خود علیه دولت خاتمی، مقاومتی نشان دهند. همان طور که تصور شتابزده بسیاری از تحلیلگران در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد هم، ریشه ای در واقعیت نداشت که تصور میکردند در سپاه، “جناح رهبری و جناح احمدی نژاد” در رقابت با یکدیگرند! تصوری که در ایالات متحده طرفداران پروپاقرصی داشت، و شواهد نشان میداد برخی از حامیان دولت دهم، در تقویت آن نزد آمریکاییها نقش داشتند
روز مردم
دوم خرداد و خاتمی و همفکران اصلاحات با همه نقدهایی که بر آنهاست، از بازیگران جدی و موثر دیروز و امروز و فردا هستند، دوم خرداد مکتبی نوین و سیاست ورزی مردمسالار و دورنمایی از جامعه مدنی و گفتگو بر مبنای توسه فراگیر و مستمر و پایدار ارائه داده است و آن روز میمون که مردم حماسه بزرگ دوم خرداد را آفریدند روز مردم است
برهه حساسِ «پس چی؟»
آخرین آمارها و گزارشی از مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهند فقر عمیقتر و گستردهتر میشود و سخن از زوال بین یک تا دو میلیون شغل بر اثر تعطیلی کارگاهها در میان است. همه اینها نشان میدهند که راهبرد «نه جنگ نه مذاکره» برای ممانعت از بدتر شدن شرایط کفایت نمیکند. نکته مهمتر این است که راهبردهایی که در گذشته – حتی در شرایط غیرتحریمی و عادی اعمال شدهاند – نتوانستهاند مسبب رشد اقتصادی کافی، توسعه اشتغال، ممانعت از تخریب محیطزیست، ارتقای عدالت اجتماعی و مقابله با فساد شوند. بدیهی است آن راهبردها در شرایط تحریمی، رکود تورمی و نارضایتی اجتماعی و تضعیف سرمایه اجتماعی، نتایج بدتری به بار میآورند
سروش محلاتی: اقرار متهم پس از بی ادبی و فحاشی به او بی اعتبار است
اسلام به ما فرموده است اگر دیدید شخصی تحت فشار قرار گرفته و بر اثر این فشار، اقرار به گناه و جرم میکند، این اقرار فایده ندارد و نمیتوان بر این اساس، او را مجازات کرد. مقصود از فشار این است که اگر کسی را هنگام بازجویی برهنه کنند تا اقرار کند یا در محکمه او را تهدید کنند یا کسی را در بازجویی و دادگاه فحش دهند یا کسی را سیلی بزنند که او اقرار کند، این اقرار فایده ندارد
ندبههای دلتنگی!
بعدا که از قدرت کناری رفت، بازهم او بود که شب خواب نداشت از غم زندانیان. امشب نزدیک سحر ۱۱ رمضان است طی یک هفته گذشته اخبار غمباری از بازداشتهای سیاسی، احکام سنگین زندان و برخوردهای ناشایست با زندانیان می شنویم. بیش از یکسال از بازداشت فعالان محیط زیست می گذرد. دراویش زندانی از همه بی پناه ترند. در شهرستانها چه کسی زندان سیاسی است، چه می دانیم
گفتار نیک؛ رسم ادب و نشانه مدنیت
آقای حضرتی که خود را متصف به اصلاحات می کند و البته خرده بر این اتصافش بسیار گرفته اند و در بزنگاههایی کژ راهه می پیماید و اتفاقاً بزنگاههایی است که خاص و در موقعیتها و مناسبتهای خاص است!! نه اجازه دارند و نه حقی که بزرگان این سرزمین را به کلامی بیازارند، از اصلاحات هم که بگذریم جناب الیاس حضرتی لااقل مسمایی برای الیاس را رعایت می کرد که حضرت الیاس به نص صحیح بخاری در تاریخ دمشق دارای ویژگیهای برجسته ای بود از جمله وی بسیار فصیح و بلیغ بوده و پر واضح است که از حضرت الیاس تا الیاس حضرتی فاصله بسیار است ولی می توان لا اقل به سکوت عادت کرد
شجاعت صلح!
صلح از آنِ امامی است که پشت پرده را به خوبی می بیند اما افراد تنگ نظر نه تنها پشت پرده بلکه روی پرده را هم به خوبی نمی بینند. نرمش قهرمانانه سخت تر از جهاد قهرمانانه است، امام حسن(ع) این قهرمانی و شجاعت را برگزید و انتخاب کرد
ارزشهای انسانی و تسویهحساب با ترامپ: در خصوص تهدید به اخراج افغانیها از کشور
این روزها، و با گسترش تنش میان ایران و آمریکا و تلاش دولت ایران برای تهدید ضمنی اروپاییان و ملزم ساختن آنها به فعالیت بیشتر در حفظ برجام، وزارت خارجه ایران با اعلام احتمال اخراج افغانیهای مقیم کشور و اینکه ممکن است سیل این مهاجران به سوی اروپا روانه شوند و باعث مشکلات برای کشورهای اروپایی باشند، صفحهای جدید در فصل روابط دو ملت ایران و افغانستان برگشوده است که ثمرات آن اگرچه در سطح دولتها ممکن است برای دولت حاضر ایران تا حدودی مفید باشد، اما در پیوندهای عمیق ملی میان مردم دو کشور میتواند اثرات درازمدت نامیمونی را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، چنین اقدامی میتواند وجهه بینالمللی ملت ایران را نیز در جهان تخریب کند
“آرایش جنگی” در برابر ساسیمانکن!
دستگاه تبلیغی حاکم گمان میکند که علیه این ویدئو برخاسته! اما آنچه او را وحشتزده کرده تماشای جای خالی خود در امثال این ویدئوهاست! وقتی میبیند بعد از آنهمه ادعا، جایی در دستها و شادیها و صداهای این نسل ندارد. همین ناتوانی از تحمل باور شکست، ناگهان مجبورش میکند دقیقا در لحظاتی که مدعی است دارد با آرایش جنگی دشمن میجنگد علیه «آقامون جنتلمنه» آرایش جنگی بگیرد
چرا از منتظری و شاگردانش کینه دارند!؟
منتظری با انقلاب اسلامی عجین است. او اگرچه دومین شخصیت انقلاب اسلامی پس از امام(ره) بود، لکن به اعتراف دوست و دشمن در دوران ۱۵ سال تبعید امام او در ایران نقش اول رهبری را داشت، همه شخصیتهای با سابقه سیاسی و انقلابی او را از موثرترین رهبران انقلاب می دانند. سایه سنگین او در انقلاب بگونه است که با همه تلاش رسانه ای و بگیر و ببندها، و تهمتها و اهانتها! نتوانسته اند او را از انقلاب حدف کنند! این کم دردی نیست!
نداشتن زندانی سیاسی از ویژگیهای دولت کریمه علوی
حکومتها معمولاً، مخالفان را پیش از اقدام علیه حکومت دستگیر میکنند، تا فرصت اقدامات ضد حکومتی را از آنان بگیرند، ولی امیرالمؤمنین شیوهی دیگری داشت، مثلاً خرّیت بن راشد، سر به عصیان برداشت و خروج کرد، برخی اصحاب اصرار داشتند که حضرت او را دستگیر کند و حتی در این باره به حضرت اعتراض کردند، ولی پاسخ حضرت این بود که تا جنایتی اتفاق نیفتاده نمیتوان کسی را زندانی کرد، و الّا باید زندان را از متهمان پر کنیم
دو نگاه متفاوت به غرب در میان ملی مذهبی ها
در میان ملی مذهبیها برخی با مرز بندی با حکومت های دیکتاتوری مانند چین و روسیه سمت انتقادی با کشورهای غرب دارند اما خواهان نوعی رابطه همراه با خوشبینی هستند چرا که این حکومت ها را محصول جوامع دموکراتیک می دانند. چون مسئله را استبداد داخلی در جامعه خود می دانند عمده نقدشان از رفتار دولت های غربی را در بازدارندگی دموکراسی اصلی نمی گیرند