» گفتار
آقای احمدی نژاد! به جای رفتن به زندان، به داد این مادر برسید
پرونده ای که ۱۴ سال بی نتیجه مانده و خانواده ای را در برزخ پر از رنج بی خبری از فرزند جوان خود نگه داشته است. از او، جز تماس تلفنی دو سه دقیقه ای سه ماه پس از بازداشتش، هیچ خبر موثق دیگری وجود ندارد. خانواده اش در این مدت تمام راه های قانونی لازم را برای پی گیری وضعیت فرزند خود پیمودند ولی هرجا رفتند، به در بسته خوردند. آیا احمدی نژاد این یک نمونه نقض حقوق ملت را پی گیری خواهد کرد؟
فریاد در سکوت علی
ایشان سکوت در برابر انحراف خلافت را روا ندانستند و بارها با استدلال و احتجاج، خلیفه و هواداران او را مورد انتقاد و اعتراض قرار دادند
علی(ع) مسئولیتپذیر بود
مسئولیت پذیری هایی که در زندگی امام مشاهده می کنیم، انسان را به شگفتی می آورد، و اعتماد او را به سیره حاکمان جلب می کند. حاکم سخاوتمند کسی است که الگوی ملت خود باشد. چگونه ممکن است یک انسان غذا نخورد؟ مگر نه این است که خداوند نعمت های پاکیزه را برای انسان آفریده است؟ چرا، ولی برای انسان های عادی. حاکم و فرمانروا باید همچون ضعیف ترین زیردستان و افراد تحت حکومت خود زندگی کند. از این رو امام هنگامی که حکومت را در دست داشت نمی پذیرفت که سیر بخورد، مبادا که در حجاز یا یمامه کسی باشد که حسرت نان داشته یا سیر نخورده باشد. او خود را در برابر مردم مسئول می داند و میان آنها فرق نمی گذارد.
برای جان شیفته آقا مصطفی
کلمه – مسعود بهنود: گذر عمر تنها شتاب از رفتار آدمی نمی گیرد، بلکه شتاب از پندارش هم رخت می بندد. بدین گونه است که من به عمری که داشتم و صحنه ها که دیدم شتاب در قضاوت خوب و بد ندارم. از جمله دیگر نه زندان را تنها عامل انتخاب خود می دانم و […]
آقای ولایتی! اگر قصد مذاکره نداشتید، در آمریکا چه می کردید؟
هرگونه مذاکره با آمریکا و یا هرگونه توافق سرنوشت ساز از سوی حاکمیت، باید با اطلاع مردم و به طور شفاف انجام گیرد. این کار ممکن است؛ حتی اگر حاکمیت خود را به پنهان کاری و عدم صداقت با ملت معتاد کرده باشد. این اعتیاد باید ترک شود. حق طلبان و آزادی خواهان کشور، همانطور که میرحسین هم تاکید کرده بود، اجازه نخواهند داد حاکمیت “در خفا برای تامین منافع کوتاه مدت خود بر سر منافع عالی ملی تن به سازش های خفت بار دهد.” اما در مقابل، سران حاکمیت نباید تردید کنند که اگر کوچکترین قدمی در جهت نجات کشور بردارند و قصد حرکت شفاف و مردمی برای تعامل خارجی داشته باشند، اولین کسی که به یاری کشور خواهد آمد، همین جنبش سبز است.
قصه ای از قصه های زندان
ته سیگار را فشار داد به دیوار و خاموشش کرد. یکی دیگر دلش میخواست. زیر چشمی نگاه کرد تا کسی حواسش به او نباشد. نبود. با خودش فکر کرد: «حالا گیریم که باشد. به درک که یکی ببیند. خب دلم میخواهد یکی دیگر بکشم. دلم میخواهد همینطور مچاله، بنشینم جلوی آفتاب و هی سیگار بکشم.»
آقای ضرغامی! جا دارد از خجالت بمیرید
اگر ذره ای از غیرتی که در امام اول شیعیان بود که از شنیدن خبر خلخال کشیدن از پای زنی یهودی تا حد مرگ ناراحت می شد، در مسئولان صداوسیما بود، باید از این که ظلمی نفرت انگیز توسط مجموعه تحت مدیریتشان به زن و مردی مسلمان روا شده، از شرم می مردند.
بیمه و هزینه های درمانی
روزی نیست که از گوشه و کنار نشنویم که فرد بیماری، توان پرداخت هزینه عمل جراحی خویش را ندارد، و یا خانوده ای را نبینیم که برای تامین هزینه تسویه حساب و ترخیص مریضشان از بیمارستان به این در و در آن در نزنند، حتی گاه نیز با این مواجه می شویم که برای یک سرما خوردگی هم توان تامین هزینه ویزیت و دارو را ندارند.
حسرت ملی
«حسرت ملی» شاید بتواند روز و روزگار ناخوش این روزهای شهروندان مغموم ایران زمین را توضیح دهد. میلیونها ایرانی از زن و مرد، دارا و نادار، سیاستورز و گوشهگیر، استاد دانشگاه و کارگر و کشاورز و کارخانهدار این روزها سردرگم و پریشان به سرنوشت تلخ ارزش داراییها و درآمدهای خود نگاه میکنند که در برابر رشد دیوانهوار کالاها و خدمات همچون برف در آفتاب ذوب میشوند.
اقتصاد ملی دانایی محور
در روزگار « اقتصاد دانایی محور » قطعا ادامه این وضعیت جایگاه ایران را در عرصه داخلی ، منطقه ای و جهانی بدتر از بد خواهد کرد
از دین باید درست و مؤدبانه دفاع کرد
ممکن است کسی موضع حقی داشته باشد و از حق دفاع کند، اما روش و شیوهای نامناسب در پیش بگیرد و سفیهانه و نابخردانه برخورد کند و همین روش نادرست او به موضع حق او نیز لطمه بزند. ادبیات عالمان بزرگ ما نیاز به اصلاحات جدی دارد. هرگز این زیبنده نیست که یک عالم طراز اول شیعه درباره سران ادیان یا مذاهب دیگر الفاظ زشت و درشت به کار برد. به کار بردن الفاظ نادرست در میان ائمه جمعه و خطبا و واعظان به امری متعارف تبدیل شده است. ما باید حتی درباره ملحدان با ادبیات زیبا سخن بگوییم و تنها اندیشه انان را با استدلال محکم نقد و یا رد کنیم. سنت و سیره ائمه اطهار این بوده و حتی مخالفان، آنان را به چنین چیزی میشناختهاند.
پنج سال انتظار دسته جمعی برای مرگ
زندان رجایی شهر با ظرفیتی کمتر از هزار نفر ساخته شده، اما نزدیک به ۵ هزار زندانی را در خود جای داده است. باور کردنی نیست اما حقیقت دارد. امروز دوم آبان ماه که این گزارش را می نویسم آمار افرادی که زیر حکم اعدام قرار دارند ۱۱۱۷ نفر است. بنا بر آمار رسمی قوه قضاییه، متوسط اجرایی شدن حکم اعدام ۵ سال است؛ یعنی به طور میانگین هر محکومی ۵ سال تحت شکنجه قبل از اعدام قرار می گیرد.
خواب ۲۵ سالهای که تعبیر شد
اگر فهرستی از انسانهای جسور را یا فهرست دیگری از افراد متفکر یا افراد متدین یا اخلاقی را بطلبید برای هر کدام به لیست بلندی دست مییابید اما در میان جمعیتی بزرگ اگر با چراغ به جستجوی کسانی برآیید که همه این صفات را با هم داشته باشند یعنی: دانشوری و عِلمیت، شجاعت، تقوا و اخلاق در سطحی عالی، تدین و سلامت نفس، نوآوری و نواندیشی، دلسوزی و عاطفی بودن، سخنور و پر تلاش بودن و… واقعا چند نفر را میتوانید نام ببرید؟ از همین روست که اینان سرمایههایی اجتماعی و کمیاب هستند.
و شیخ راست میگفت…
پاییز سال ۸۸، وبسایت رجانیوز، ارگان فرقه ی مصباحیه، با تیتر تمسخرآمیز “کروبی پیشگویی هم می کند” نوشت: “مهدی کروبی به بی بی سی گفت که دولت احمدی نژاد چون با زور بر سر کار آمده است مانند سلطنت شده و نمیتواند چهار سال خود را به پایان رساند
تغییرات منطقه و بصیرت هاشمی
در چند سال اخیر تغییرات اساسی و مشهودی در بینش مذهبی، هویت دینی و معیشت اقتصادی کشورهای عربی ظهور و ایجاد نگردید که سبب جابهجایی قدرت در منطقه گردد، بلکه از منظر نگارنده چیزی دیگری در این جوامع تغییر یافت که منتج به ظهور هویتهای فرهنگی و سیاسی جدید گردید و آن ظهور جامعه شبکهی مجازی است.
کمپین یک میلیون امضا؛ افزایش آگاهی و حساسیت
گرچه جمع آوری امضا یکی از اهداف این کمپین است اما هدف اصلی و مهمترش همچنان که در طرح کمپین پیش بینی شده افزایش آگاهی و ایجاد حساسیت در میان زنان ومردان نسبت به تبعیضهای قانونی است که نسبت به زنان روا میشود. داوطلبان این کمپین برای آگاهی بخشی اقدام به برگزاری کارگاههایی در شهرها و روستاها کردهاند.
نیاز کاذب در بازار آشفته
به نظر میرسد که راههای کوتاه مدت و تسکینی – به جای تصمیمگیریها و انتخابهای اصولی- در بازار ایران دائما در تشدید وضعیت آشفتهی اجتماعی و روانی خانوارهای ایرانی تأثیر گذار است. مشابه این قوانین در روزهای اخیر کم تصویب و بخشنامه نشده است.
توصیف و ارزیابی وضعیت اجتماعی ایران در سال ۹۱؛ آسیبها و تواناییها
تراکم آسیبهای اجتماعی و وجود پتانسیل جنبشی در جامعه ایران از یک طرف و انسداد سیاسی تحمیلیِ حکومت بر جامعه سیاسی از طرف دیگر، آیندۀ جامعه ایران را پیشبینیناپذیرتر کرده است. التزام حکومت به سازوکارهای مردمسالاری مثل آزادی احزاب، اجتماعات و رسانهها و پذیرش انجام انتخابات سالم و منصفانه تنها راه مؤثر مهار جامعۀ بحرانزا و بحرانزیِ کنونیِ ایران است.
گندم از گندم بروید، جو ز جو
جامعه ای که در آن عالمان، نخبگان و وارستگان «مبغوض»، و کج اندیشان، منحرفان و تشنگان جاه و مقام «محبوب» باشند، نمی تواند جز تضعیف اخلاق و معنویت، کاهش رشد اقتصادی و افزایش فساد مالی و سیاسی، و بی بند و باری اجتماعی و فرهنگی را انتظار داشته باشد.
گفتنی های حرم
در کتابی خواندم اول قدم راه، آن که انسان همواره در خاطر داشته باشد … رفتنی است، که مردنی است. یک بار این حرف را برای دوستی بازگو کردم. مقداری، به اندازه چند لحظه، مکث کرد. بعد گفت خیلی سخت است. مغز آدم ترک برمیدارد. راست میگفت. مغز آدم ترک برمیدارد، یعنی من هم رفتنی هستم!؟ خانه، بچه، خانواده، شغل، پرستیژ، پول همه چیز از دستم خواهد رفت. آیا من هم خواهم رفت؟ اگر آری دیگر چه انگیزهای؟ کجا خواهم رفت؟ گویی دیواری به عرض تمام زمین و به ارتفاع تمام آسمانها از سنگ سیاه پیش رو باشد و در میان آن حفرهای. گویی به گردن انسان، طنابی است که انتهای آن پشت دیوار است، انتهای آن در دست موجودی ناآشنا. گویی این طناب را با قدرت بکشند و راه فرار؟ اصلاً!