» گفتار

امنیت ملی و براندازی

دراین شرایط تنها راه نجات کشور در انجام اصلاحات است و در جای جای این کتاب ” امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران ” هم بدان اشاره و تاکید شده است، اما همانگونه که درابتدا از قول زنده یاد مرحوم تهرانیان آوردم متاسفانه در کشورهایی از گونه کشورما آنچه گوش شنیدن برای آنها وجود ندارد همینگونه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی است ولو اینکه توسط محرمان نظام انجام گرفته باشد. این گریز از واقعیت توسط حاکمیت موجود جمهوری اسلامی ایران بجایی رسیده است که بحث و عمل به ” انتخابات آزاد ” را به عنوان یکی از مولفه های اصلی تامین « امنیت ملی » و بلاموضوع کردن راهبرد « براندازی »، و راه میانبری برای عبور از این وضعیت اسف بار و بحرانی، بگونه ای مطرح می کند که اینراه را هم ببندد. خلاصه برحال چنین حاکمیتی باید تاسف خورد و گریست که متوجه حال و احوال کشور و نظام نیست و راهی را می رود که آخر و عاقبتی روشن ندارد و هزینه های بس سنگینی را بر کشور و مردم تحمیل می کند.

انقلاب اسلامی و اعتصاب بازار

در روز ۲۹ دی ۱۳۵۶ جامعۀ بازرگانان و پیشه‌وران تهران در اعتراض به کشتار مردم قم، طبق اعلام قبلی اعتصاب و حجره‌های خود در بازار را تعطیل کردند

زندانیان و مجازات فرزندان

در صورت زندانی شدن والدین، فرزندان زندانیان حق دارند به ملاقات والدین خود بروند؛ و چون نفس ملاقات و وقت کم آن و معطل ماندن پشت درهای زندان و ملاقات کابینی، همه و همه روندی فرسایشی و استرس‌زا برای کودکان و نوجوانان دارد لذا باید تمهیداتی پیش‌بینی شود که آنان دچار ترس و نگرانی نشوند. برای مثال دربعضی از کشورها، محل ملاقات فرزندان زندانیان با اسباب‌بازی و شرایط دلپذیر و جذاب تدارک دیده شده است.

خطر غلبه سیاست بر اخلاق

اگر کسانی که می‌خواهند وارد انتخابات شوند، حرفی دارند، حرف خود را باید بزنند نه اینکه رقیب را با تعابیر زشت خطاب کنند. در ماجرای اخیر آقای عسگراولادی هم ایشان حق را گفت البته باید حق را گفت اگرچه به ضرر و تلخ باشد. باید عدالت را گفت ولو اینکه تلخ باشد. متاسفانه ما حاضریم اصول اخلاقی را زیر پا بگذاریم اما باید بدانیم اگر نتوانیم در اجرای اخلاق اسلامی موفق باشیم، در هیچ برهه دیگری موفق نخواهیم بود. اگر اخلاق شکست خورد و به اخلاق سیاسی مردم لطمه وارد شد، قرن‌ها طول می‌کشد که ترمیم شود. یادمان باشد پیامبر اکرم برای ترویج اخلاق مبعوث شد. اگر به انسان‌های بزرگ توهین شود، مرزها از بین می‌رود و این، برای هیچ‌کس مفید نیست.

نسبت دروغ با حفظ «نظام اسلامی»

کتمان حقایق و رخدادهای اجتماعی، در ۲ شیوه رخ می‌نماید، گاه در سانسور مطلق و گاه در ارائه تصویری غلط و نادرست از آن. هر دو گونه، در میان مدیران رواج دارد. حتی اگر گونه نخست با «دروغ» پیوند نیابد، گونه اخیر مصداق روشنی از آن است. این گونه نیز چونان نمونه‌های پیشین، بسیار متداول است.

تغییر رمز از «انتخابات آزاد» به «انتصابات شفاف»

حال که به «مهندسی انتخابات» اعنقاد دارید، حال که هر روز از این قطار (کشتی یا هر چیز دیگری که می خواهید بنامید) عده ای را پیاده می کنید، حال که از شراکت در قدرت با هر کسی که «دیگری» است وحشت دارید، حال که با صراحت از «سلطنت فقیه» سخن می گویید، حال که قانون و شرع را همچون موم در دستان خود به شکلی در می آورید که هرچه بر خلاف منافع خودتان می یابید خلاف قانون و خلاف شرع بنامید، حال که جایگاه افراد را در «زمین و ملاء اعلی» تعیین می کنید، کمکتان می کنیم تا قدمی دیگر در راه شفاف سازی روش و منش و باورهایتان بردارید و بجای «انتخابات آزاد»، از شما می خواهیم حداقل در «انتصابات» تان «شفاف» باشید و بگویید اراده تان در به قدرت نشاندن چه کسی شکل گرفته است.

انتخابات و چهارگانه اصولگرایان

طی ۸ سال گذشته تمامی امکانات، قدرت سیاسی و ابزار اجرایی کشور یکجانبه در اختیار اصولگرایان بوده و اصلاح طلبان به عنوان جبهه رقیب در سپهر سیاسی عملا از بازیگری محروم شده اند. امروز، جدا از بحث ارزیابی میزان موفقیت یا ناتوانی اصولگرایان در اداره کشور، در آستانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری هستیم و گذشته از اینکه امکانی برای ورود اصلاح طلبان به صحنه انتخابات وجود دارد یا خیر، شاهدیم که در جبهه اصولگرا تحت تاثیر عملکرد دولت نهم و دهم و همچنین در راستای حمایت ها و مخالفت ها با این دولت و عملکرد ۸ ساله آن، اختلاف نظر و سلیقه دسته بندی اساسی ایجاد شده است. اختلاف نظرات اصولگرایان در عمل به تفاوت موضع آنها در قبال انتخابات هم منجر شده است.

آزموده را آزمودن خطاست

درصورت اجرای این وعده آن وقت دولت از بانک مرکزی درخواست پول می‌کند که عرضه این پول در نهایت تورم را بیشتر می‌کند. پیش از اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها هم بنده از منتقدان این طرح بودم و اشاره می‌کردم که نرخ بیکاری و تورم افزایش می‌یابد و حال در این شرایط اگر فاز دوم این طرح هم اجرا شود آن وقت این شاخص‌ها بار دیگر نوسان خواهند داشت. به همین دلیل به‌نظرم نماینده‌های مجلس حداقل تا پایان دولت دهم صبر کنند و اجازه اجرای فاز دوم هدفمندسازی را ندهند و صدور این مجوز را به انجام یک بررسی اقتصادی موکول کنند.

پول، سلاح، اطلاعات؛ سپاه برای یک کودتای دیگر آماده می‌شود؟

سردار شعبانی ابتدا پذیرفته که شرایط اقتصادی ساخته و پرداخته سپاه و دولت سپاه ساخته آنقدر سخت شده که ممکن است به اعتراض مردمی بینجامد. وی در عین حال تصمیم سپاه را در صورت وقوع چنین وضعیتی مشخص کرده؛ مقابله ای مانند برخوردی که با جنبش سبز شد. سردار گفته که تجربه اش را هم دارند. از کهریزک تا اوین، از کشتار مقابل پایگاه مقداد تا زدن مردم از پیر و جوان و زن و مرد در خیابان ها، ارعاب و زندان و تهدید و فشار به خانواده زندانیان اجزای مختلف آن تجربه هستند.

۲۶ دی ماه؛ شاه رفت

در روز ۲۶ دی‌ ۱۳۵۷ محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران، تهران را به مقصد آسوان مصر ترک کرد؛ سفری بی‌بازگشت که خبر آن به سرعت در ایران و جهان پیچید و زیر عنوان «شاه رفت» تیتر درشت روزنامه‌های عصر تهران شد.

نامه ابوالفضل قدیانی به آملی لاریجانی: آب در هاون می کوبید؛ ساکت نخواهم شد

اگر هدف شما این است که با این تهدیدات مرا از بیان دیدگاه هایم باز دارید، بدانید که من قبل از انقلاب در رژیم شاه زندانی سیاسی بوده ام و شکنجه های آن رژیم را تجربه کرده ام و به حبس ابد محکوم شده ام و پس از سال ها تحمل زندان به لطف مجاهدت ها و مبارزات مردم و سقوط آن رژیم استبدادی آزادی خود را باز یافتم. دردمندانه می بینم نظامی که با خون دل ملت و دادن شهیدان بسیار شکل گرفت و قرار بود جمهوری اسلامی باشد به نظام استبداد دینی با حاکمیت مطلقه فردی تبدیل شده است. تا زمانیکه این انحراف وجود دارد، بر اساس تکلیف اعتقادی، اخلاقی و شرعی خود این را خواهم گفت که این نظام نه جمهوری است، نه اسلامی و نه آن چیزی که مردم شریف ایران در انقلاب بزرگشان آن را می خواستند.

از مدرسه سفیلان تا شین آباد

اصل بر این است که دولت سلامت و امنیت کودکان را در ساعات تحصیل به طور کامل فراهم کند. بر همین اساس برخی حقوقدانان معتقد هستند که دولت باید تمامی خسارت‌های وارده به دانش‌آموزان بر اثر سوانح مدرسه و اردو را جبران کند ّو علاوه بر این، مقامات آموزش‌و پرورش و شخص وزیر در مقابل خسارت‌های غیر قابل جبران مانند فوت دانش‌آموزان و زخمی شدن دانش‌آموزان در مدرسه و اردو مسئولیت کیفری دارند.

ارزیابی عملکرد دولت مستقردر صنعت نفت و گاز

“ارزیابی عملکرد دولت مستقر در صنعت نفت و گاز” بیانگر این است که برغم سرمایه گذاری‌های انجام شده در منابع نفت و گاز کشور ظرفیت تولیدی نفت ایران کاهش پیداکرده، و به لحاظ ظرفیت تولید و برداشت گاز توسط ایران ازمنابع گازی مشترک، ایران با قطر هنوز فاصله قابل توجه دارد.عدم تامین سرمایه گذاری خارجی در ایندوره بدلیل سیاست خارجی تهاجمی و تحریم اقتصادی موجبات این وضعیت شده و ظرفیت تولید نفت ایران را از ۴.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۸۴ به ۳.۴ میلیون بشکه در سال ۹۰ کاهش داده است.

جامعه پر از ظواهر دینی و در معرض فروپاشی اخلاقی

ممکن است کسی در زندگی شخصی خود بسیار ساده زبست و محتاط در مصرف منابع عمومی باشد ولی با یک تصمیم خود و یا کارگزاران و منصوبانش در جایگاه مدیریتی ای که در جامعه دارند آسیب هایی را به حقوق وسرمایه های عمومی وارد کند که هرگز قابل مقایسه با احتیاطات فردی خُرد و اندک نباشد. در اینصورت آیا معقول است که همان رفتار فردی اورا مبنای قضاوت در مورد صلاحیت ها و شایستگی هایش قرار دهیم؟! بی تردید این یک مغالطه زیرکانه و از نگاه اسلام یک داوری جاهلانه و یا فریب کارانه است . در کنار دینداری ، اخلاق ، عدالت ، زهد ، ایثار و تمام ارزشها و فضایل فردی ، دو نوع دیگر از دینداری ، اخلاق ، عدالت ، زهد ، ایثار ، ارزش و فضیلت وجود دارد که برآیند رفتار و تصمیم های شخصیت جمعی و اجتماعیِ ” فرد ” می باشد. خوب و بد عملکرد افراد در جامعه ، تابع رفنارهای جمعی و اجتماعی آنان می باشد ، نه رفتارهای فردی شان ! در واقع تمام ارزشهای اخلاقی و دینی در سه سطح تحقق می یابند و هیچیک جایگزین دیگری نمی گردد. ولی به دلیل اینکه از میان این سه ، وجه فردی کثرت و غلبه دارد متأسفانه معمولاً دو وجه دیگر مورد غفلت قرار می گیرد .

اما ما برایتان آرزوی مرگ نمی‌کنیم

ما نه چونان شما، خود را نماینده ی خداوند می دانیم، نه از طرف او عذاب و عقاب تعیین می کنیم، نه برای خود جایی در بهشت ضمانت کرده ایم، نه از دین برای اثبات حقانیت خود استفاده ی ابزاری می کنیم. نه، ما انسان هایی عادی هستیم که تلاش می کنیم در راه حق و خدمت به خلق گام برداریم و دائما مراقب خود هستیم که مبادا از این راه به کژراهه بیفتیم. و ما، هدر پیروی از پیامبر گرامی اسلام (ص) در روز فتح مکه، نه فریاد «امروز، روز انتقام است»، که ندای «امروز، روز رحمت و مهربانی است» سر خواهیم داد. چه خوش آن که پیش از آن روز از گذشته ی تاریک خویش، تائب باشد، و راه جنت اعلی را بر.ی خود نبسته باشد.

پیامبر(ص) هیچ شخصی را مجبور به پذیرش اسلام نکرد

در مدینه فاضله ای که پیامبر(ص) آن را ساخت، لا اله الا الله را باور داشتند در واقع ما باید ابتدا انسان بسازیم، همانطور که پیامبر(ص) در مکه انسان ساخت سپس آنان را به مدینه آورد و با همین افرادی که قیامت و خدا را قبول داشتند، حکومت تشکیل داد. ما نمی‌توانیم با یکسری افرادی که چنین نیستند حکومت و جامعه‌ای موفق داشته باشیم.

حزن پیامبر (ص) برای مردم

نشانه‌های فراوانی در دست است که حضرت محمد (ص‌) از این که مردم در گرویدن به توحید سستی کرده و ایمان نمی‌آوردند، محزون بود. این نگرانی برای آن بود که این مردم‌، خواسته یا ناخواسته‌، عذاب الهی را برای خود تدارک می‌بینند. به همین دلیل‌، در دعوت خویش‌اصرار می‌ورزید و گاه تصور می‌کرد به هر قیمتی شده باید آنان را قانع کند تا اسلام رابپذیرند. اما زمانی که مقاومت آنان را برابر توحید مشاهده می‌کرد، بر حزن و اندوهش افزوده می‌شد.

بلاتکلیفی اصولگرایان

تا شروع فعالیت های انتخاباتی نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری کمتر از ۳ ماه باقی مانده و تا روز رای گیری ۶ ماه، اما هنوز از گرمای لازم انتخاباتی خبری نیست. علی رغم همزمانی انتخابات شوراها با ریاست جمهوری به نظر می رسد که این دو انتخابات باید از شور و حال بیشتری نسبت به انتخابات پیشین برخوردار باشد، اما چرا اینگونه نیست؟

سینما، زن و خانواده

سینمای ایران نمی تواند وارد عرصه سیاسی شود چون با سانسور کامل روبروست. وارد عرصه اجتماعی هم که می شود قدرت نفوذ به لایه های درونی را ندارد چرا که این نفوذ بی مجوز منجر به کنار زدن پرده ها و عریان کردن واقعیت های اجتماعی می شود که با وجود آن که چندان هم زیرپوست شهر نیست، از جانب حکومت گران تحمل نمی شود. پس باید فضای عمومی را گل و بلبل نشان دهد و خانواده ها را جمله خوشبخت در فضایی آرام تصویر کند و آدم ها را سرخوش از سرمستی زندگی!

اخلاق نبوی مبتنی بر صداقت است

‏ کسانی که نهضتی را انجام می‌دهند و مردم را دعوت به ‏پیروی می‌کنند چند راه برای هدایت مردم ارائه ‏می‌کنند. یک راه این است که مرامنامه و ‏مانیفست‌شان را ارائه می‌کنند؛ همانند قرآن که در آن، ‏کلام خدا به‌صورت وحی توسط نبی به مردم ارائه شد. ‏این متن قابل تفسیر است و قرائت‌های مختلفی را می‌توان ‏از آن ارائه کرد، اما در کنار آن چیز دیگری وجود ‏دارد و آن اینکه رهبران موفق، حرکت‌های اصلاحی را از ‏طریق تجسم مانیفست‌شان ارائه می‌کنند؛ افرادی که نمونه ‏کامل عمل به آن کتاب و مانیفست هستند و می‌توان ‏ایشان را مصداق عینی آن مرامنامه خواند.‏