» گفتار

اخلاق متکی به مذهب برترین گزینه

ایمان اسلامی با قدرتی برتر در مقابل امواج سرکش غریزه و خواهش های نفسانی می ایستد و صحنه مبارزه با هوا و هوس ها را به راحتی ترک نمی کند و اگر جبهه ای شکست خورد و فروریخت با دعا و توبه به ترمیم آن و بازسازی سنگر دفاع در مقابل سپاه وسوسه های شیطانی می پردازد.

قدس؛ روز فریاد علیه همه ظالمان و ستمگران

آنچه ناپسند و مذموم است ظلم و ستم است. صرف مبارزه با اسرائیل موضوعیت ندارد، بلکه مبارزه با ستم موضوعیت دارد. ما نباید از یک حاکمی که اسما مسلمان است، اما خود و پدرش حقوق ملت خود را تضییع کرده اند و دستشان به خون دهها هزار نفر از ملت خود آلوده است، به بهانه اینکه در خط مقدم مبارزه با اسرائیل بوده دفاع کنیم. کسی که ظلم و ستم می کند خود بدتر از اسرائیل است. کسی که یک راهپیمایی آرام و نرم را چنان سرکوب می کند که مردم چاره ای جز قیام مسلحانه نمی بینند، شایسته دفاع نیست.

حصر و حبس تا به کی؟

همۀ شعار و خواستۀ مهندس موسوی اجرای بدون تنازل قانون اساسی بوده است او را متهم می کنیم که در برابر قانون ایستادگی کرده است. او در برابر کدام قانون ایستاد؟ به راستی اتهام او چیست؟ چرا به او اجازه داده نمی شود به انبوه نسبت های ناروایی که به او زده می شود پاسخ بدهد. شأن او نیست پاسخ های خود را در شرایط حصر و به یک بازجوی ناشناخته بدهد.

مسئولیت شرعی حامیان احمدی نژاد

آیا هنگامی که در سال های اخیر ـ به نظر مدافعان دیروزی ـ عدم صلاحیت رئیس دولت برای این منصب احراز شد ، نهاد های مسئول مثل مجلس و قوه قضائیه که مسئولیت برخورد، استیضاح و عزل او را داشته اند ، مسئولیتی برای جلوگیری از استمرار ریاست جمهوری وی نداشتند؟ اگر آنان به خاطر منع رهبری و به خاطر رعایت مصالح عالیه نظام از انجام این مسئولیت منع شده، و تکلیفا معذور باشند ، نسبت به خسارت هایی که بر اثر حاکمیت این دولت بر مردم وارد شده و یک نمونه بارز آن در زمینه اقتصادی به اعتراف همگان «کاهش ثروت مردم به نصف و حتی ثلث» است، مسئولند

هیچ گناهی کوچک نیست

تکرار خطا ولو خرد و ناچیز کم کم ملکه و یکی از خصلت های ثابت انسان می شود و مقدمه ای است برای ارتکاب گناهان بزرگ وبزرگتر که دامنه تأثیر آن از فرد به عرصه های اجتماع کشیده می شود. همچون نخ های باریکی که اگر روی هم انباشته ودر هم پیچیده شوند طناب ضخیمی را به وجود می آورند که قطع آن کار هرکسی نیست. بنابراین جلوی گناهان بزرگ را بایستی در مرحله آغازین یعنی از عادت به تکرار خطاهای کوچک گرفت.

دولت و اعتماد فرهیختگان

سالهاست شاهد بی اعتمادی نسلی از فرهیختگان کهن به مراکز دولتی هستیم، فرهیختگانی که اصحاب کتاب و قلم هستند و مع الاسف هیچ گاه نتوانستیم اعتماد آنان را به مراکز دولتی جلب کنیم.

چرا وکلای زندانی دراویش به احکام محکومیت خود اعتراض نمی کنند؟

دو سال از بازداشت هفت تن از وکلاء و فعالان حقوق دراویش گنابادی محبوس در زندان اوین می گذرد. دو سال پرآشوب که طی آن این هفت درویش بارها به دادگاه احضار شدند اما آنها در اعتراض به روند دادرسی و عدم مراعات اصول رسیدگی عادلانه در مراحل مختلف از حضور در دادگاه ابا کردند.

تکبر، زمینه ساز تفرد افراد جامعه

خودخواهی و خودبینی یکی از بیماریهای روحی است که انسان را دچار عجب و خودبزرگ بینی می کند. چنین فردی خود را برتر و بالاتر از دیگران احساس می کند، بدون اینکه خود را با کسی مقایسه کند و تفاوت های میان خود و دیگران را مشاهده کند برای خود موقعیت برتر و بالاتری قائل است و براساس آن با روحیه طلبکاری با اطرافیان برخورد می کند و انتظار دارد سایرین خواسته های او را برآورده سازند.

زنان در عصر ظهور (۳)

زهرا ربانی املشی حقوق انسان‌ها ناشی از استعداد‌های طبیعی آنهاست و به عبارتی مبنای حقوق، طبیعت است. زن و مرد در عین اینکه در انسانیت برابرند ولی دو گونه انسانند با دو گونه خصلت و طبیعت. وهرگونه عملی بر ضد طبیعت و فطرت، عوارض نا مطلوبی به بار می آورد . استاد مطهری اسلام را […]

طبقه متوسط و توسعه

بی تردید تا زمانی که شایسته سالاری به معنای واقعی کلمه در جامعه جا نیافتد، وتا زمانی که علم به معنای واقعی کلمه جایگاه خود را باز نیابد و فرهنگ ضد علمی همچنان استمرار یابد و تا زمانی که به طبقه متوسط یعنی موتور توسعه جامعه بها داده نشود، هر گونه شعار عدالتخواهی، به نتیجه ضد خود منجر خواهد شد.

دولت زدگی در عرصه فرهنگ

اقتصاد نشر البته از راه های دیگری هم می تواند مورد حمایت قرار گیرد و آن این است که بخش بیشتری از درآمد خانوارها به این حوزه منتقل شود. در حال حاضر این مساله هم گرفتار نگاه دولتی است و همه از دولت انتظار کمک دارند در حالی که در قدم اول با ایجاد خصوصی سازی واقعی در عرصه فرهنگ که یک نمونه اش سپردن نمایشگاه کتاب به اتحادیه ناشران و مستقل کردن آنها و روبرو کردن آنان با خود مردم است، می توان راه را برای ورود بیشتر مردم در تامین بخشی از داد و ستد مالی در بازار نشر را فراهم کرد.

بین سبز و بنفش فرقی نیست، آرزومون شکستن حصره

از کسایی که بغض می‌فروشن، خنده‌هامونو وام می‌گیریم/ خونِ مون گردن یکی دیگه‌ست … از “کُره” انتقام می‌گیریم/ نبض من رو بگیر و باور کن ، زندگی اولین نیاز منه/ همه‌ی صندوقا رو بشمارین، رای من روح اعتراض منه/ از مرور گذشته دس بردار، این همه ترس و انزوا بس نیست؟/ هشت سال تو سکوت جنگیدیم، یعنی این هشت سال مقدس نیست؟!/ هشت سالی که زندگیمونو، از یه جیغ بنفش پر کرده

فرازونشیب «خانه‌سینما»

دستور تصرف و تحویل اموال خانه‌سینما به گروه موردنظر (موسوم به شورای روسای صنوف) را صادر کرده است، پس از این خانه‌سینما ناگزیر از مراجعه به محاکم دادگستری شد. در دادگاه حقوقی استدلال شد که اساسنامه و اعضای خانه‌سینما همان است که در روزنامه رسمی کشور منتشر شده یعنی اساسنامه مصوب سال ۱۳۸۷ و هیات‌مدیره منتخب در سال ۱۳۸۹ (هیات‌مدیره کنونی) که بر این اساس ریاست محترم شعبه ۲۷ دادگاه عمومی تهران روز شنبه دستور فوری جهت عدم ثبت و هرگونه ترتیب اثر به مفاد صورتجلسه مجمع عمومی گروه موسوم به شورای روسای صنوف تحت عنوان خانه‌سینما را صادر و به وزارت ارشاد ابلاغ کرد. همچنین هیات‌مدیره خانه‌سینما برای رفع تصرف عدوانی و ممانعت از حق ورود اعضای خانه‌سینما به داخل ساختمان این موسسه به دادستان محترم تهران شکایت کرده است چه اینکه اولا؛ خانه‌سینما منحل نشده تا اموال آن در اختیار وزارت ارشاد قرار گیرد ثانیا؛ مطابق اساسنامه خانه‌سینما حتی در صورت انحلال نیز اموال آن پس از تصویب مجمع عمومی در اختیار وزارت ارشاد قرار می‌گیرد که در حال حاضر هیچ‌یک از این امور محقق نشده است. به هر حال اهالی خانه‌سینما امیدوارند با توجه به تصریح قانونگذار مبنی بر لزوم اتخاذ تصمیم فوری دادستانی در جرایم مربوط به رفع تصرف عدوانی و رفع ممانعت از حق، مقامات قضایی دادستانی تهران نیز به‌زودی درخصوص مسایل مربوط به پلمب خانه‌سینما از سوی وزارت ارشاد اتخاذ تصمیم کرده و اهالی خانه‌سینما بتوانند نسبت به شروع فعالیت مجدد اقدام کنند.

سهم فریبا پژوه از مهمانی خدا

پس از آزادی اش چند بار دیدمش.از آنچه بر ما گذشته بود گفتیم .فریبا در سال ۸۸ بازداشت شد و ۱۲۸ روز در سلول های بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات بود.آنقدر آزرده و رنج کشیده بود که حتی وقتی سکوت میکرد دردش را متوجه می شدم .روح و جسمش خسته بود. نگران آینده بود و تصمیم داشت کار خاصی نکند .حرفه اش روزنامه نگاری بود و شغلش را دوست داشت. اما ترجیح می داد کاری نکند که دوباره مورد تعقیب قرار گیرد.

از حرف تا عمل؛ از بذل و بخشش ها تا اختصاص ناسنجیده بیت المال

آقای احمدی نژاد نه تنها در بذل و بخششها بلکه در اختصاص دادن بودجه و بیت المال هم به مواردی، نسنجیده عمل کرده است. از باب نمونه صرف صدها میلیارد تومان برای احداث منوریل در داخل رودخانه قم با وجود مخالفتهای فراوان از سوی مردم و… با آن که با چنین مبلغی می‌شد کارخانه‌هایی را فعال کرد و افراد فراوانی را در آنها به کار گماشت. این نداشتن دید جامع و نشناختن حق هر مورد و هر فرد یا گروه و نیز نشناختن مصداق آن حق و انطباق آن مصداق بر آن تعریف سبب شده است که آن عدالتی که ایشان همواره بر زبان آورده نه تنها تحقق نیابد بلکه در موارد فراوانی به ضد عدالت یعنی ستم تبدیل شده است و از این نمونه‌ها آن قدر فراوان است که شمارش و تحلیل آنها کتاب کلانی خواهد شد!

نگاهی به ۳۰تیر

برای بزرگداشت شهدای ۳۰تیر در همه‌جای ایران مجالسی برگزار شد و در تهران روز دوم‌مرداد در مسجد ارگ از سوی بازاریان و هیات‌های مذهبی و در روزهای دیگر و در جاهای دیگر مراسمی برگزار می‌شد که آیت‌الله کاشانی در برخی از آنها شرکت می‌کرد و پیوسته مردم را به آرامش و سازندگی و همکاری با دولت دکتر مصدق فرامی‌خواند.

بدست آوردن استقلال کانون وکلا یا حفظ استقلال کانون وکلا

انتظار می رفت که حصرطویل المدت رهبران جنبش سبز بدون پشت سر گذراندن یک محاکمه قانونی ، حبس غیرعادلانه بسیاری از فعالین سیاسی و اجتماعی و نیز زیر پا گذاشتن قانون در مقام اجرای احکام سیاسی ، بیشتر از آنکه صدای ملت را در آورد ، صدای کانون وکلا را در آورد اما

آقای عسگراولادی! برای درک واقعیت ها هیچ وقت دیر نیست

از آقایان موسوی و کروبی انتظار دارید توبه کنند و انابه کنان در انتظار رأفت نظام باشند! جناب عسگروالادی! مگر می شود از حقیقت توبه کرد؟ حتی شما و دوستانتان که در سالیان پایانی حیات رژیم ستمشاهی توبه نامه نوشتید و از زندان آزاد شدید آن را یک تاکتیک می دانستید و به واقعیت آن ایمان نداشتید. از موسوی و کروبی نخواهید به جرم پایمردی بر حقوق مردم و تحقق پیش بینی هایشان درباره ی دولت دهم توبه کنند.

پرستش ناخودآگاه

خداشناسی و پرستش ناآگاهانه یعنی پاسخگویی به فطرت که در ضمیر ناخودآگاه هر فرد نهفته است و تفاوت آن با خداشناسی و عبودیت آگاهانه این است که در خداشناسی آگاهانه شعور ظاهر نیز در عبادت دخالت مستقیم دارد.

روایت شمیران با پای پیاده

آن روز منطقه شمیران با امروزش زمین تا آسمان فرق می‌کرد و روابط دیگری بین اهالی حاکم بود و شمیران هنوز ییلاق تهران به‌حساب می‌آمد. او خود در این‌باره می‌نویسد: «هنوز سه‌چهار یورد گوسفندسرا در دامنه‌های جنوبی رشته توچال باقی بود. هنوز دوغ و ماستی در سر چادرهای ایشان پیدا می‌شد. هنوز افراد عادی، دست‌و‌دلباز بودند و می‌توانستند سر ظهر از سه‌چهارنفر از راه‌رسیده پذیرایی کنند. هنوز جنگ شهری و دهاتی و ارباب و رعیت و کارفرما و کارگر و مرد و زن و پدر و پسر و مالک و مستأجر و… شروع نشده بود. هنوز صفا و وفا را ار دِه نشینان نگرفته بودند و در هر گذر ده که می‌گذشتم سلام‌و‌علیکی شنیده می‌شد. با این همبستگی به سر چادرها می‌رفتم و از پیران سالخورده و تجربه اندوخته پرسش‌هایی می‌کردم و جوابشان را ثبت و ضبط می‌کردم. به این ترتیب نام‌های جغرافیای محلی کوهستان گردآوری شد.»