» گفتار

اطلاعات فقهی دبیر شورای نگهبان!

چگونه خطیب جمعه به خود اجازه می دهد افراد با سابقه درخشان و حضور مستمر و طولانی در انقلاب و مناصب کلیدی را به صرف اتهام و بدون این که اثبات شده باشد در حضور مردمی که بسیاری از آنان محصوران را بی گناه می دانند، “رو سیاه” خطاب کند؟ این است دعوت به تقوا که وظیفه خطیب جمعه است؟ این گونه می خواهیم مردم را به نظام و انقلاب و اسلام جذب کنیم؟

راه فرجی با یک کلمه

حاکمان خود را جای خدا گذاشته و می خواهند ثابت کنند که «نظر خودشان» درست بوده و فصل الخطاب، و هر کسی که مقابل آن نظر برخاسته و ایستاده است، «باغی» است و تا از «بغی» خود بر نگردد و «توبه» نکند، شایسته مقام «عفو» نمی شود. تمام این آوازهایی که به انحای مختلف در روزهای اخیر از حلقوم ها و تریبون های مختلف بیرون آمده است، تجلی ای از آن «طلب عفو» است. شنیدن این «یک کلمه» راه فرجی برای تشفی قلوب بیماری است که تنها با شکستن مقاومت در برابرشان خشنود میشوند. اما اشتباه کرده اند، چون راه فرجی برای شان نیست: آن «یک کلمه» را نخواهند شنید.

آیت الله جنتی و مساله روسیاهی

کاش احمد جنتی دست کم چون مرحوم عسگر اولادی در آخرین سال های حیات به معنای واقعی کلمه درک می کرد که آخرتی هم وجود دارد

شاخص فضای کسب و کار

انتشار گزارش اخیر بانک جهانی در باره فضای کسب و کار در جهان و رتبه ایران در این زمینه، که حاکی از سقوط هشت پله ای و رتبه ۱۵۲ در میان ۱۸۹ کشور جهان است، باردیگر توجه به اجرای سیاست هایی را که دولت روحانی باید برای بهبود بخشی به فضای کسب و کار در پیش گیرد، صد چندان می کند.

روز اول آذر

یادت باشد که من بی تو راه را گم می کنم. یادت باشد که این جا در خانه کوچکمان گلدان شمعدانی پشت پنجره دارد یخ می کند و منتظر توست تا آن را باغبانی کنی و قلب من و دخترها دیگر برای تپیدن های مدام خسته شده. این جا در خانه کوچک ما عکس های تو در قاب های کوچک و بزرگ به ما لبخند می زند اما پاسخش را گذاشته ایم برای وقتی که خودت بیایی شاید در روز میلادت شاید فردا

«کهریزک» از زاویه دیگر

اهمیت حادثه از آنجاست که یک‌سال‌ونیم قبل از حوادث انتخابات دور دهم، بار دیگر و به‌صورتی متفاوت بازداشتگاه «کهریزک» در رسانه‌ها مطرح شد و در نهایت هرآنچه مسوولان اجرای طرح امنیت اجتماعی در تایید اقدامات خود گفتند و علت دستگیری‌های افرادی موسوم به «اراذل‌واوباش» را یادآوری کردند و خطراتی را برشمردند که اینگونه افراد برای امنیت جانی افراد جامعه و امنیت عمومی کشور ایجاد کرده بودند، نتوانست موجب ادامه فعالیت آن بازداشتگاه و ادامه طرح امنیت اجتماعی به‌صورتی که آقای سعید مرتضوی، دادستان جوان تهران و همفکران او طراحی کرده بودند، شود.

تاریخ سازی برادران مبارک باشد

در دهه هفتاد یکی از بحث های بی نتیجه و دامنه دار من با معاونت پژوهش بنیاد شهید درباره تجدید چاپ کتاب سیره شهید رجایی این بود که فردی بنام علی شریفی که مدیر کل انتشارات بنیاد بود به من می گفت به شرطی این کتاب را تجدید چاپ می کنیم که نام و خاطرات کسانی مثل بهزاد نبوی و مصطفی ایزدی و..در آن نباشد!! و من البته زیر بار نرفتم و ترجیح دادم کتابی که سه سال برای تحقیق و تدوین آن زحمت کشیده و با یکصد نفر مصاحبه کرده بودم سالها تجدید چاپ نشود که نشد و پس از وقفه ای طولانی ناچار شدم چاپ آن را به ناشر دیگری بسپارم.

«الویت بندی برنامه‌ها» یا «جداسازی قلمروها»؟

نظام سیاسی حاکم بر هر کشور را از آن جهت «نظام» می نامند که همانند هر دستگاه دیگری، کارکرد هر جزء اش بر اجزای دیگر اثر می گذارد. بدیهی است که در حل مشکلات شایسته و بلکه بایسته است که به نوعی الویت بندی نیازها و ضرورت ها توجه نشان داده شود، اما اگر این اولویت بندی با تفکیک قلمروهای توسعه و پیشرفت اشتباه شود و گمان رود که می توان در برخی قلمروها (مانند سیاست خارجی و اقتصاد) تاخت و در دیگر قلمروها در جا زد، سرانجام گفتمان اعتدال به تکرار همان فرجامی خواهد انجامید که گفتمان سازندگی و گفتمان اصلاحات به آن منتهی شد

زنان پیشروی راه سبز

این دو زن پیام‌رسانان کسانی هستند که خواهان اولیه‌ترین حقوق یک شهروند که پایبندی به قانون و قانون مداری است، هستند و مهم‌ترین نقش آن‌ها همراهی با رهبران جنبش سبز و مردمی است که به حقوق و وظایف خود آشنا شده و بر آن پافشاری می‌کنند و آن‌ها بر این عهد و پیمان ایستاده‌اند تا روز موعود.

برای هزارمین روز حصر

این روزها هزارمین روز حصر رهبران جنبش سبز همزمان شده است با عاشورا،” و کیست که نداند مرگ پایان حرکت آگاهی بخش کربلا نبود” و پیام قیام آن امام، قرنهاست که نسل به نسل و سینه به سینه در تاریخ جریان داردو توجه کنیم اگر ” پیام” همچنان زنده باشد و زاینده، نشان از حقانیت و زنده بودن حرکتی دارد که در گذشته انجام شده ولی در آن زمان باقی نمانده و همچنان پوینده و پاینده باقی است

فتنه‌ی کربلا!

واقعه‌ی کربلا، فتنه اگر بود فتنه‌ی تحریف «اسلامِ عدالت» به سودِ «اسلامِ قدرت» بود. جنگ فرزندِ رسول خدا با مدعیان نمایندگىِ خدا بود. جنگ امام مسلمین با ولی امر مسلمین بود و لشگری که مقابل حسین‌بن‌علی ایستاد براساس تکلیف شرعی با حسین جنگید! امام سجاد، بازمانده واقعه کربلا بعدها روایت کرد که “کلٌ یتقربون الی الله بدم الحسین” مسلمانانِ مهاجم، هر یک با ریختن خون حسین به دنبال نزدیکی بیشتر به خدا بودند.

گزارش کربلا؛ از آغاز تا پایان

آنچه در پی خواهد آمد گزارشی است از واقعه کربلا آنچنان که در مصادر قدیمی آمده است. ضمیمه آن تحلیل هایی هم هست که بر اساس همان نقلهاست

شب تاسوعای حسینی در رثای عدالت

شورشی است این شب ها و روزها در خلق عالم، در هر شهر و هر محله و در هر کوی و برزن. اما امسال به شکل غریبی انگار همه چیز فرق می کند. نه این که صفای دل مردم دیارمان کم شده باشد نه ولی مشاهده سایه هایی از تزویر در تزریق خرافه های ناساز در برخی مراسم عزا حال آدم را بد می کند.

حسین (ع) به مثابه راه

با تمام محبت، با تمام دلسوزی به سراغ آن گروهی که از صمیم دل یا حسین یا حسین می گویند، می رویم و می گوییم: برادر و خواهر باصفا، حسین حسینت را با صمیمت بگو، اما زمینه انسانیت این کار، «آگاهی» است، کمی هوشیاری است، مبادا حسین حسین گفتنت در راه ضد حسین مورد استثمار و بهره کشی قرار گیرد.

مردی از قبیله قلم؛ دکتر سیدحسین فاطمی

تنها تقاضای مرحوم سید حسین فاطمی در واپسین دم حیات دیدار دکتر مصدق بود که البته پذیرفته نشد. دکتر فاطمی در واپسین لحظات زندگی و پیش از آن که گلوله‌ی ددمنشان سینه‌اش را بشکافد‌، «مرگ زیبا در راه وطن‌» را به خوبی تصویر‌کرد‌: «مرگ حق است و من از مرگ ابایی ندارم‌؛ آن هم چنین مرگ پرافتخاری. من می‌میرم تا نسل جوان ایران از مرگ من عبرتی گرفته‌، با خون خود از وطنش دفاع کرده و نگذارد جاسوسان اجنبی بر این کشور حکومت نمایند. من درهای سفارت انگلیس را بستم‌، غافل از این که تا دربار هست‌، انگلستان سفارت لازم ندارد.”

ضرورت بازنگری در مداحی ها

یادآوری این نکته ضروری است که مداحان و روضه‌خوان‌ها همانند تمام ایرانیان می‌توانند و باید به مسایل خرد و کلان مملکت از جمله مسایل سیاسی آگاه باشند و در رفتار شخصی به هر چه باور دارند عمل کنند اما درست نیست که مراسم و مجالس عمومی را – به عنوان تکلیف شرعی – آوردگاه باندبازی‌های سیاسی کنند.

یک‌‌ یاحسین تا میرحسین

آز انجا که تاسوعا و عاشورای حسینی امسال همزمان با هزارمین روز حصراست، ما می توانیم خواست مان را با استفاده دوباره از نماد سبز (پوشاک، دستبند و …) و گفتگوی عمومی‌ در هیأت های مذهبی و عزاداری، دانشگاها و محل کار و سایر محافل اجتماعی و هم چنین از طریق دیوار نویسی و شعار نویسی یک بار دیگر فریاد زنیم.

قراردادهای یکسویه دولت

با قوانین موجود نیز می توان از انعقاد چنین قرارداد هایی جلوگیری نمود ولی اگر بهانه بی‌تحرکی دستگاه قضا به سبب نبود قوانین کافی است ، چرا قوه قضائیه تصویب قوانین مطلوب خود را از مجلس طلب نمی کند؟ متاسفانه ماده ۱۰ قانون مدنی مورد سوء استفاده مکرر قرار می گیرد و سیستم قضایی ما هیچ عکس العملی در اینخصوص از خود نشان نمی دهد.

اول محرم

دیروزِ ما چون تعزیه ای سراسر مرثیه، بر جبین ظالمین زمان نقش بست تا دانه دانه عرق شرم را برآن بنشاند. و این شب سیاه که دیر می پاید و رفتنش آمدن صبح را نوید می دهد، برای من چه تحمل ناپذیر شده است…

نگاهی به شخصیت آیت الله منتظری

در چهارمین سالگرد آن فقید سعید، هنوز شاهد محدودیت‌ها و تنگناها هستیم، بخصوص برای مقلدینی که باید به تقلید خود باقی بمانند