سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

دوراهی شورای نگهبان

چکیده :از نظر حقوقی، هر تصمیم که بر اساس اطلاعات و اسناد و مدارک خلاف واقع گرفته شود، محکوم به بطلان است. شورای نگهبان به هر ترتیب که بر اساس گزارش خلاف واقع تصمیم گرفته؛ چون مبنای تصمیم، خلاف واقع بوده، مردود است. تصمیم شورای نگهبان هم باید باطل اعلام شود. دراین‌صورت، راهی نمی‌ماند جز اینکه صلاحیت آن فرد را اعلام...


کامبیز نوروزی

تنها راه جبران “جفا” و “ظلم”ی که در عدم‌احرازصلاحیت نامزد یا نامزدهایی توسط شورای نگهبان رخ داده، این است که این شورا به اشتباه خود اقرار و تصمیم خود را عوض کند و صلاحیت آن فرد یا افراد را اعلام کند. اگر شورای نگهبان غیر از این هرکاری کند، به منزلۀ اصرار بر خطاست و اصرا بر همان “ظلم”ی است که رهبر گفتند.

اصرار بر ظلم، مُسقِط عدالت است. از طرفی، وقتی یک نامزد که صریحا خلاف قانون و عدالت و انصاف از حضور در انتخابات منع می‌شود؛ مشروعیت کل انتخابات، با پرسش بسیار جدی مواجه می‌شود.

از نظر حقوقی، هر تصمیم که بر اساس اطلاعات و اسناد و مدارک خلاف واقع گرفته شود، محکوم به بطلان است. شورای نگهبان به هر ترتیب که بر اساس گزارش خلاف واقع تصمیم گرفته؛ چون مبنای تصمیم، خلاف واقع بوده، مردود است. تصمیم شورای نگهبان هم باید باطل اعلام شود. دراین‌صورت، راهی نمی‌ماند جز اینکه صلاحیت آن فرد را اعلام کند.

گزارش خلاف واقع جرم است (ماده۶۹۸ قانون مجازات اسلامی و برخی قوانین دیگر). چه کسی گزارش خلاف واقع به شورای نگهبان داده است؟ تعقیب این جرم از وظایف قانونی دادستان است. چه کسی یا کسانی گزارش خلاف واقع به شورای نگهبان داده‌اند و چرا و چگونه این عمل را مرتکب شده‌اند و…

عباسعلی کدخدایی می‌گوید شورای نگهبان مصون از خطا نیست؛ این حرف سخنگوی شورای نگهبان است در واکنش به بیانات رهبری در مورد جفا و ظلم در بررسی عدم احراز صلاحیت بعضی نامزدهای ریاست‌جمهوری.

آقای سخنگو! چند روز به عقب برگردد. ببیند که چقدر محکم و استوار از تصمیمات شورای نگهبان دفاع می‌کرد و هیچ پرسش و ابهامی را به گوش نگرفت و چشم بر همۀ نقدها بست.

حالا که با نقد و ایراد مهم مقام‌رهبری روبه‌رو شده‌اند، می‌گوید شورای نگهبان مصون از خطا نیست. اما آیا شورای نگهبان به این حرف معتقد است؟

کسانی که به این سخن ایمان داشته باشند که مصون از خطا نیستند، در عمل هم به لوازم آن پایبند خواهند بود. با دیگران و افکار پعمومی گفت‌وگو می‌کنند. نقد و نظرها را به دقت می‌خوانند تا احتمال خطا و اشتباه خود را کاهش بدهند.

اما اگر کسانی خود را حق مطلق بشمارند و یا عزم خود را برای کار یا تصمیمی به هر قیمتی جزم کرده باشند، چشم و گوش خود را بر هر حرف و سخن دیگری می‌بندند. چون حرف‌هایی که مغایر حق مطلق باشد، اصلا شنیدنی و خواندنی نیست.واگر هم علیه آن تصمیم قبلی باشد که اصلا مزاحم است و نباید شنیده و خوانده شود.

حالا که این شورا با موضع صریح و سخت رهبری روبه‌رو شده؛ آقای سخنگو چنین حرفی می‌زند. آری؛ شورای نگهبان مصون از خطا نیست. اما خودش را مطلق کرده و راه بر هر نقد و نظری را بسته و خطاهایش را می‌پوشاند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.