سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

استبداد مرد مقدس

چکیده :منتسکیو از متفکران سیاسی فرانسه در بارهٔ تعلیم و تربیت در حکومت های استبدادی در کتاب روح القوانین معتقد است: همان طور که در کشورهای مشروطه تعلیم و تربیت برای تهذیب اخلاق و علو همت و توسعه صدر می کوشند و جوانمردی را می آموزد،در کشورهای استبدادی به همان اندازه برای پستی و دنائت مردم جدیت به خرج می دهند و اشخاص را ناجوانمرد بار می...


کلمه – حسن ماکیانی

استبداد بنا به ماهیت خود دارای دو وجه است: اولی با استبداد حکومت کردن است و دومی زیر بار حکومت استبداد رفتن است؛با استبداد حکومت کردن ، در قالب یک شخص مستبد ،که در بیشتر حالات این شخص مستبد مقدس هم می گردد نمود و تجلی می یابد که آن مرد مقدس هم قانون است و هم نقش قاعده بر عهده اوست و همه چیز مطابق اراده و خواست او انجام می گیرد و تنها کلام ایشان فصل الخطاب است نه قانون.

منتسکیو از متفکران سیاسی فرانسه در بارهٔ تعلیم و تربیت در حکومت های استبدادی در کتاب روح القوانین معتقد است: همان طور که در کشورهای مشروطه تعلیم و تربیت برای تهذیب اخلاق و علو همت و توسعه صدر می کوشند و جوانمردی را می آموزد،در کشورهای استبدادی به همان اندازه برای پستی و دنائت مردم جدیت به خرج می دهند و اشخاص را ناجوانمرد بار می آورند. در این کشورها مردم باید بردگی و بنده منشی را پیشه کنند، زیرا در این کشورها هر فرماندهی فرمانبردار هم هست و هر ظالمی در عین حال مظلوم است و هر ستمگری ستمکش نیز می باشد. اطاعت بی اندازه مستلزم این است که شخص مطیع و جاهل باشد تا بتواند خوب اطاعت کند و حتی باید فرمانده هم جاهل باشد، زیرا مشورت کردن و استدلال و تعقل و اظهار تردید در کارها موضوع ندارد فقط خواستن است و بس و همین قدر که اراده شروع شد باید انجام شود،کافی است که بخواهند و دیگر هیچ؛ و تا تربیت افراد به کلی از بین نرود،حکومت استبدادی به وجود نمی آید،بهتر بگوییم اول باید یک فرد بد به وجود آورد،تا او یک غلام خوب بشود.

منطق استبداد مبتنی بر ایجاد ترس، رعب و وحشت دائمی در میان مردم است و مرد مقدس می بایست با ابزارهای گوناگون مثل اعدام ،زندان ،شکنجه ،حصر و غیره ترس را در دل مردم نهادینه کند.

در یک نظام استبدادی مرد مقدس هر از چندگاهی ،نمایش برگزاری یک انتخابات را به اجرا در می آورد و تنها افرادی می توانند در این بازی نمایشی شرکت کنند که در حوزهٔ چاکران و گوش به فرمانان مرد مقدس باشند و پیروز این گونه انتخابات،کسانی هستند که دست به سینه و مطیع اوامر مرد مقدس را به اثبات رسانیده باشند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.