سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

از کودتا تا کودتا

چکیده :نخست وزیر قانونی کشور با کودتای شاه به کمک آمریکا و انگلیس و اراذل و اوباش به حصر رفت تا نسل جدید ایرانیان بار دیگر کودتایی جدید را در سال ۸۸ تجربه کنند، این بار کودتایی انتخاباتی با کمک همان اراذل و اوباشی که نظام های دیکتاتوری در موقع لزوم به کار می گیرد، نتیجه این کودتا نیز حبس فعالان سیاسی، حصر رهبران و کشته شدن تعداد زیادی از مردم...


کلمه- شهرزاد موسوی:

حصر و کودتا واژه‌های غریبی نیستند وقتی در ایران یا در هر نظام دیکتاتوری دیگری زندگی کنید. امروز سالگرد یکی از دردناکترین کودتاهای تاریخ ایران است. ۶۴ سال پیش، در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دولت پهلوی علیه یکی از محبوب ترین سیاستمداران عصر کودتا کرد.

دکتر محمد مصدق، نخست وزیری که صنعت نفت را در ایران ملی کرد و خشم شرکت ها و دولت های انگلیس و آمریکا را بر انگیخت. پروژه کودتا از همانجا کلید خورد. کودتایی که روند دموکراتیزاسیون را در ایران بیش از ۶۰ سال به تعویق انداخت. در جریان کودتا عده زیادی دستگیر و کشته شدند و محمد مصدق نیز به حصر خانگی رفت.

نخست وزیر قانونی کشور با کودتای شاه به کمک آمریکا و انگلیس و اراذل و اوباش به حصر رفت تا نسل جدید ایرانیان بار دیگر کودتایی جدید را در سال ۸۸ تجربه کنند، این بار کودتایی انتخاباتی با کمک همان اراذل و اوباشی که نظام های دیکتاتوری در موقع لزوم به کار می گیرد، نتیجه این کودتا نیز حبس فعالان سیاسی، حصر رهبران و کشته شدن تعداد زیادی از مردم بود.

همواره نخست وزیری جایگاه خطرناکی برای رهبران سیاسی در ایران بوده است. از امیرکبیر تا دکتر مصدق و میرحسین موسوی همگی نخست وزیرانی بودند که یا کشته شدند، یا به حصر تبعید رفتند.

و امروز، ۶۴ سال پس از کودتای ۲۸ مرداد مردم ایران همچنان منتظر آزادی رهبران جنبش سبز هستیم و تلاش می کنید تا آزادی، استقلال و دموکراسی روزی بر سرزمینمان حاکم شود. ای کاش دیکتاتورها بفهمند که ما خستگی ناپذیریم.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.