سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » خشونت و درگیری در سالروز انقلاب مصر...

خشونت و درگیری در سالروز انقلاب مصر

چکیده :امسال هم تانک ها در خیابان های قاهره پایتخت مصر مستقر شدند، چهارمین سالگرد انقلاب مصر روزی خونین بود، پس از فراخوان چندین جنبش‌ جوانان مصری برای برگزاری تظاهرات در چهارمین سالروز انقلاب 25 ژانویه جمع زیادی از حامیان اخوان‌المسلمین دست به تظاهرات در مناطق مختلف زدند....


کلمه -گروه بین الملل: امسال هم تانک ها در خیابان های قاهره پایتخت مصر مستقر شدند، چهارمین سالگرد انقلاب مصر روزی خونین بود، پس از فراخوان چندین جنبش‌ جوانان مصری برای برگزاری تظاهرات در چهارمین سالروز انقلاب ۲۵ ژانویه جمع زیادی از حامیان اخوان‌المسلمین دست به تظاهرات در مناطق مختلف زدند. ۲۵ ژانویه سالروز سرنگونی حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر است. نیروهای امنیتی معترضان را با گاز اشک‌آور متفرق کردند و درگیری‌های شدیدی میان نیروهای امنیتی و اعضای اخوان المسلمین در نزدیکی دادگاه البساتین، در منطقه عرب المعادی رخ داد.

به گفته مقام ها روز یکشنبه دست کم ۱۸ نفر در درگیری ها میان پلیس و تظاهرکنندگان در اطراف مصر کشته شده اند. گفته می شود سه دانشجوی دانشگاه افسری پلیس در میان کشته ها هستند و ده ها تظاهرکننده زخمی شده اند.

پیش از آغاز اعتراض ها فرماندهان نیروهای امنیتی مردم را تهدید کرده بودند که با هر تلاشی برای تجمع اعتراضی مقابله خواهند کرد، در همین راستا «نجاح فوزی» معاون وزیر کشور مصر گفته بود کسانی که تلاش کنند به سازمان‌های دولتی نزدیک شوند از گلوله نیروهای امنیتی بی نصیب نخواهند بود.

روز شنبه «شیماء الصباغ» عضو حزب اتحاد مردمی سوسیالیست مصر به ضرب گلوله نیروهای پلیس کشته شد. خبرگزاری‌ها تصویر شیما صباغ را لحظاتی پیش از مرگ ثبت کرده‌اند. دولت مصر گفته درباره دلیل مرگ صباغ تحقیق خواهد کرد.

شیماء الصباغ فعال حقوق زنان و عضو «ائتلاف مردمی سوسیالیست»، در پی اصابت گلوله‌ای پلاستیکی به صورت هنگام متفرق کردن تظاهرات کشته شد. عکس‌ها و ویدئو‌هایی از لحظه مرگ او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در این ویدئو‌ها، شیما الصباغ در کنار دیگران در حال راهپیمایی است. آنان پلاکارهایی در دست دارند و شعار معروف قیام سال ۲۰۱۱، «نان، آزادی، عدالت اجتماعی» را فریاد می‌زنند. در فیلم‌ صدای تیراندازی شنیده می‌شود و در تصویری دیگر، او در حالی که خون از دهانش جاری است، روی دستان همسرش حمل می‌شود.

بسیاری از چهره های مطرح مخالف دولت نظامیان در مصر، مرگ مخالفان در سالگرد انقلاب مصر را به معنای خاکسپاری انقلاب سال ۲۰۱۱ می دانند.

الجزیره از قول مقام‌های رسمی مصر نوشته است که یک نفر از کشته‌شدگان در اسکندریه، پیش از آن‌که هدف نیروهای امنیتی قرار بگیرد، مشغول تیراندازی به پلیس بوده است. وزارت کشور مصر همچنین ادعا کرده که دو نفر از سه نفر معترض کشته شده در دمنهور، هنگام کار گذاشتن مواد منفجره کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در اسکندریه، دومین شهر بزرگ مصر؛ دو روز پیش یک زن ۱۷ ساله هم کشته شده بود. بستگان این زن گفته‌اند او جزو تظاهرکنندگان نبود و هنگام خرید کشته شد. اخوان المسلمین، نیروهای امنیتی را به کشتن این فرد متهم کرده است.

به گزارش بی بی سی، تظاهرات یکشنبه در شهرهای مختلف، تجمع‌های پراکنده بوده و چندان گسترده نشده است. با این حال به گفته منابع رسمی در شهرهای مختلف دست‌کم ۱۸ نفر کشته شده‌اند که ۱۳ نفرشان از تظاهرکنندگان بوده‌اند. بیش از ۳۵ نفر هم زخمی شده‌اند. تلویزیون دولتی مصر گزارش داده دو نفر دیگر از کشته‌شدگان، هنگام کارگذاشتن بمب در استان بحیره در شمال مصر کشته شده‌اند.

یکشنبه گزارش شد که در انفجار بمب در شرق قاهره دو پلیس زخمی شده‌اند. بیشترین درگیری‌ها در منطقه مطریه در شرق قاهره اتفاق افتاد که پایگاه حزب اخوان المسلمین است. در این محله، نیروهای اخوان المسلمین با پلیس درگیر و چند نفر کشته شدند.

طرفداران محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر و گروه سکولار «جنبش جوانان ششم آوریل» اعلام کرده‌ بودند که برای سالگرد تظاهرات ۲۵ ژانویه چهار سال پیش، به خیابان خواهند آمد. یکشنبه شماری از طرفداران محمد مرسی در حالی که تصویر او را بالای سر گرفته‌اند در اطراف میدان تحریر دیده شدند. پلیس این تظاهرکنندگان را پراکنده کرد.

جنبش جوانان ۶ آوریل که یکی از گروه‌های اصلی در تحقق انقلاب ۲۵ ژانویه به شمار می‌رود اعلام کرد که علیه دولت فعلی مصر و حکومت «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور این کشور به خیابان خواهد آمد زیرا السیسی ثابت کرده که می‌خواهد رژیم مبارک را بار دیگر روی کار بیاورد و بر همین اساس مبارک و پسرانش را از زندان آزاد و جوانان انقلابی را مجازات می‌کند.

از سوی دیگر جریان‌های وابسته به گروه‌های انقلابی در خارج از مصر نیز از شهروندان مصری خواسته در برابر سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های مصر در خارج از کشور تجمع کنند و از کشورهای جهان بخواهند از سران کودتا حمایت نکنند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.