سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » دعوت ایران به کنفرانس ژنو ۲ / ائتلاف ملی سوریه: یا ما یا ایران...

دعوت ایران به کنفرانس ژنو ۲ / ائتلاف ملی سوریه: یا ما یا ایران

چکیده :در حالی که دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر دعوت از جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه را به توافق وزاری خارجه آمریکا و روسیه موکول کرده بود، امروز اعلام شد که از ایران در کنار تعدادی کشورهای دیگر برای حضور در این کنفرانس دعوت به عمل آمده است. ائتلاف ملی سوریه هم متقابلا تهدید به انصراف کرد....


کلمه – گروه خبر: در حالی که دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر دعوت از جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه را به توافق وزاری خارجه آمریکا و روسیه موکول کرده بود، امروز اعلام شد که از ایران در کنار تعدادی کشورهای دیگر برای حضور در این کنفرانس دعوت به عمل آمده است.

امروز ایسنا گزارش داد که بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران بر نقش مهم و کلیدی ایران برای حل بحران سوریه تاکید کرد و افزود: پس از انجام گفت‌وگوهای طولانی به این نتیجه رسیدیم که کشورهای ایران، لوکزامبرگ، مکزیک، یونان، استرالیا، بلژیک، بحرین، کره جنوبی، هلند و واتیکان را به فهرست دعوت‌شوندگان به کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه اضافه کنیم.

پیشتر یکی از موانع دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲، عدم پذیرش و پایبندی ایران به توافقات کنفرانس ژنو ۱ از جمله ضرورت خروج بشار اسد از قدرت ذکر شده بود. کنفرانسی که مجموعه توافقات آن را مخالفان دولت اسد، در حمایت از نیروهای مخالف دولت مرکزی سوریه رقم زده بودند و طبعا با دیدگاه های دولت ایران سازگاری نداشت.

با این حال دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: همان‌گونه که بارها بر اهمیت و ضرورت حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ تاکید کردم، نقش تهران برای ایجاد صلح و ثبات در سوریه تأثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه “ایران به عنوان کشور مهم منطقه و همسایه بزرگ سوریه نقش کلیدی برای ایجاد صلح و ثبات در آن کشور دارد”، به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد و گفت: تهران همچون سایر کشورها می‌داند که مفاد قطعنامه ژنو ۱ (۳۰ ژوئن ۲۰۱۲) باید اجرایی شود.

وی همچنین از دولت و گروه‌های مخالف سوری خواست با حسن نیت در کنفرانس مذکور شرکت کنند و همه تلاش خود را برای پایان دادن به جنگ و خونریزی و زندگی اسفبار مردم سوریه بکار گیرند.

بان‌کی‌مون با بیان اینکه در ۴۸ ساعت گذشته گفت‌وگوهای تلفنی بسیاری با رهبران و مقام‌های کشورهای مختلف جهان به منظور حمایت آنان از کنفرانس صلح سوریه انجام داده است، ابراز امیدواری کرد که این نشست منجر به حفظ یکپارچگی این کشور شود.

وی درباره مواضع تهران درباره مفاد کنفرانس ژنو نیز گفت که در جریان تماس تلفنی با وزیر خارجه ایران، بار دیگر بر نقش سازنده تهران در این کنفرانس تاکید کرده است.

بان‌کی‌مون درباره برگزاری انتخابات آتی در سوریه اظهار کرد: در زمان حاضر بنا نداریم در این باره اظهار نظر کنم اما بدون شک در کنفرانس صلح بین‌المللی سوریه در این خصوص مذاکرات مهمی انجام خواهد شد.

ائتلاف ملی سوریه: یا ما یا ایران

ائتلاف ملی سوریه، گروه اصلی مخالف دولت سوریه گفته است اگر سازمان ملل متحد دعوت از ایران برای کنفرانس ژنو ۲ را پس نگیرد از حضور در این کنفرانس انصراف خواهد داد.

به گزارش بی بی سی، لؤی صافی، سخنگوی ائتلاف ملی سوریه در حساب توییتر خود نوشته است: “ائتلاف ملی سوریه اعلام می کند از شرکت در کنفرانس ژنو ۲ انصراف خواهد داد، مگر اینکه بان کی مون دعوت خود از ایران را پس بگیرد.”

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به دعوت ایران گفته آمریکا این دعوت را مشروط به حمایت صریح و علنی ایران از اعمال اعلامیه ژنو و از جمله استقرار هیات ناظر بر گذار سیاسی در سوریه می داند. ” این چیزی است که ایران هرگز علنا اعلام نکرده و آمریکا آن را از مدت ها پیش ضروری دانسته است”.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفته واشنگتن کماکان نسبت به نقش ایران در “سرکوب ظالمانه مردم سوریه” توسط حکومت بشار اسد که به رشد افراط گرایی و بی ثباتی در منطقه شده نگران است.”

براساس گفته های خانم ساکی، در صورتی که ایران حمایت خود از اعلامیه ژنو را علنی نکند این دعوت باید پس گرفته شود.

دبیر کل سازمان ملل متحد از طرف های سوری در مذاکرات خواسته “تنها یک هدف، پایان رنج مردم سوریه و آغاز گذار به سوریه ای نو” را در نظر داشته باشند.

مذاکرات صلح در سوریه به ریاست اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه، در ژنو برگزار خواهد شد.

کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به نشست ژنو ۲ قرار است دوم بهمن ماه در شهر مونترو سوییس برگزار شود و نمایندگانی از ۴۰ دولت در آن دعوت شده‌اند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.