سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

هر توهینی را بد بدانیم

چکیده :در پی دیدار برخی هنرمندان کشورمان با رئیس جمهور، هنرمند دیگری به نام شاهین نجفی به آنها پیامی توهین آمیز داد. این پیام توهین آمیز به مذاق بسیاری از فعالان فضای مجازی خوش نیامد و واکنش های متعددی در برابر این حرکت ناپسند در گرفت. اما جهت رسیدن به یک خودانتقادی و قراری تازه بین خودمان در پایان این نوشته کوتاه، پیشتر یک سوال از خودمان، مجموعه معترضان به این پیام موهن داشته باشیم. اینکه آیا توهین چون خطابش به هنرمندان محبوب کشور بود این گونه اسباب ناراحتی شد و یا اگر این گونه توهین ها به افراد دیگری هم بشود شایسته نکوهش...


کلمه – سید مسیحا موسوی

در پی دیدار اخیر برخی هنرمندان کشورمان با رئیس جمهور، هنرمند دیگری به نام شاهین نجفی به آنها پیامی توهین آمیز داد. این پیام توهین آمیز به مذاق بسیاری از فعالان فضای مجازی خوش نیامد و واکنش های متعددی در برابر این حرکت ناپسند در گرفت.

اما جهت رسیدن به یک خودانتقادی و قراری تازه بین خودمان در پایان این نوشته کوتاه – اگر موافق آن بودید – اجازه دهید که پیشتر یک سوال از خودمان، مجموعه معترضان به این پیام موهن داشته باشیم. اینکه آیا توهین چون خطابش به هنرمندان محبوب کشور بود این گونه اسباب ناراحتی شد و یا اگر این گونه توهین ها به افراد دیگری هم بشود شایسته نکوهش است؟

من متوجه این نکته هستم که بخشی از انگیزه اعتراض وسیع به این حرکت شاهین نجفی، دفاع از حرمت هنرمندانی است که در میان مردم محبوب و محترمند و اعتراض های صورت گرفته، نوعی پاسداشت مقام هنر و هنرمندان را در خود نهفته داشت. اما به نظر می رسد که بسیاری از پیام ها بر اصل نفی توهین تاکید بیشتری داشتند. به این ترتیب می توان انتظار را داشت که اگر بار دیگر شاهین نجفی یا هرکس دیگری این گونه با عده ای دیگر توهین آمیز رفتار کرد، همه معترض و یا دست کم ناراحت شویم و علاقه ما به فرد یا افرادی که مورد توهین واقع شده اند، تاثیری بر انتقاد ما نگذارد.

تعمیم کلید طلایی اخلاق که می گوید “آنچه بر خود می پسندی بر دیگران بپسند و آنچه بر خود نمی پسندی بر دیگران مپسند” ایجاب می کند که آنچه برای افراد مورد علاقه مان نپسندیدیم، برای دیگرانی هم که احیانا کمتر دوستشان داریم و یا حتی از دشمنان ما باشند، نپسندیم.

توهین، خود برتربینی و گم کردن اندازه خود را در همه حال بد بدانیم و احساس ما نسبت به توهین کننده و توهین شونده تاثیری بر واکنش ما در قبال آنها نگذارد. اگر موافقید، این قراری باشد بین همه کسانی که در اعتراض به توهین صورت گرفته اخیر مشارکت کردند و در عین حال منطق این یادداشت کوتاه را قبول دارند. اینکه همین گونه که حامی حرمت هنرمندان محبوبمان بودیم، مدافع حرمت همگان در برابر هر توهینی باشیم. که اگر این گونه بود، شاید امروز نوبت به این توهین نمی رسید.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.