سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » آیا عمان متحد جدید ایران در منطقه است؟...

آیا عمان متحد جدید ایران در منطقه است؟

چکیده :دولت اوباما پس از رسیدن به توافق با ایران اکنون به دنبال رایزنی برای جلب حمایت کشورهای منطقه از جمله عربستان و اسرائیل از این توافق می باشد. در اینجاست که کشور کوچک عمان می تواند نقش مهمی ایفا کند....


روزنامه وال استریت ژورنال طی گزارشی اعلام کرد که عمان عامل اصلی به توافق نرسیدن کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای تشکیل یک نیروی نظامی گسترده بوده است.

به گزارش تدبیر، جی سالومان خبرنگار وال استریت ژورنال می نویسد«دولت اوباما پس از رسیدن به توافق با ایران اکنون به دنبال رایزنی برای جلب حمایت کشورهای منطقه از جمله عربستان و اسرائیل از این توافق می باشد. در اینجاست که کشور کوچک عمان می تواند نقش مهمی ایفا کند. »

این در حالی است که کشورهایی چون عربستان سعودی و امارات متحده عربی امریکا را به دلیل توافق اخیر با ایران مورد انتقاد قرار داده اند.

به گزاشر تدبیر، وال استریت ژورنال، با اشاره به مذاکرات نمایندگان ایران و امریکا در عمان ادعا می کند که مسقط به پایگاه مذاکرات دیپلماسی مخفی تبدیل شده و مقامات عمان نقش مهمی در از سر گیری مذاکرات بین ایران و امریکا داشتند.

به نوشته جی سالومان،عمان، سالهاست که قصد دارد یک خط لوله گاز از ایران به عمان احداث کند اما این پروژه به دلیل تحریم های امریکا متوقف شده است.

وال استریت ژورنال می افزاید بسیاری از تحلیلگران مسایل خاورمیانه از مخالفت عمان با توافقات امنیتی شورای همکاری خلیج فارس با این استدلال که این توافق منطقه را نظامی می کند، متعجب شده اند.

بر اساس این توافق یک ارتش ۱۰۰ هزارنفری توسط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ایجاد می شود که فرماندهی مرکزی ان با عربستان سعودی خواهد بود.

این گزارش می افزاید؛ نقش عمان از سال ۲۰۱۱ در روابط ایران و امریکا پررنگ ترشد. در همان سال، جان کری به عنوان رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای امریکا ،در جلسه محرمانه ای با سلطان قابوس داشت و از وی خواست که برگزاری جلسات بیشتری را با مقامات بلند پایه ایران و امریکا برنامه ریزی کند.در ماه ژوئیه ۲۰۱۲ اولین جلسه محرمانه بین مقامات ارشد دو کشور در مسقط برگزار شد و ادامه آن جلسات منجر به توافق اخیر هسته ای گردید امری که باعث خشم مقامات عربستانی شد.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.