سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » قیمت‌های جدید پیشنهادی ۴ نوع نان؛ مجلس تصمیم می گیرد...

قیمت‌های جدید پیشنهادی ۴ نوع نان؛ مجلس تصمیم می گیرد

چکیده :نان تافتون چانه 280گرمی نیز 475تومان و لواش هم 250تومان پیشنهاد شده است که تاکید می‌کنم این قیمت صرفا پیشنهاداتی است که باید بررسی شود. احمدی درباره وضعیت سیلوهای گندم نیز عنوان کرد: وضعیت خوب نیست و پیش‌بینی شده بود که 13میلیون‌تن گندم ذخیره شود که در حال حاضر سه‌میلیون‌و صدهزارتن انباشت گندم در سیلو داریم. او گفت: متاسفانه تا زمانی که قیمت خرید تضمینی را بالا نبریم گندمکار حاضر به فروش دولتی و واریز به سیلو نمی‌شود چراکه با قیمتی بالاتر می‌تواند آن را در بیرون بفروشد....


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی برخی قیمت‌های پیشنهادی نان لواش، تافتون، سنگک و بربری در پی افزایش قیمت گندم در جلسه اخیر این کمیسیون با حضور معاون وزیر صنعت خبر داد و گفت: این قیمت‌ها هنوز نهایی نشده است.

به گزارش تسنیم، عثمان احمدی، با بیان اینکه سال گذشته دولت گندم را با قیمت ۴۲۰ تا ۴۵۰تومان خریداری کرد و این نهایتا موجب ضرر کشاورزان و خزانه ملی شد، عنوان کرد: امسال با تدابیری که در راستای عدم تکرار چنین تجربه تلخی اندیشیده شد، نهایتا قیمت خرید گندم ۷۲۰تومان منظور شد که با رایزنی‌های انجام‌شده این قیمت به ۸۰۰تومان رسید که البته معاون وزیر صنعت قول داده مابه‌التفاوت ۸۰تومانی را به کشاورزان بپردازد و از این منظر جای هیچ نگرانی نیست.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه قیمت نان هیچ‌گونه افزایشی ندارد، درباره پیشنهاداتی که در این زمینه شده است تصریح کرد: با افزایش قیمت گندم و ارتقای سطح قیمت‌ها در جامعه، قیمت آرد هم مسلما افزایش می‌یابد. وی افزود: با توجه به اینکه بحث رقابتی در پخت نان شکل گرفته است، افزایش تک‌بعدی قیمت گندم و آرد موجب شکل‌گیری بازار سیاهی می‌شود که نانواها به‌دنبال آن آرد را مستقیما می‌فروشند و صرفه اقتصادی این کار برای آنان بیشتر از فروش نان خواهد بود که برای جلوگیری از چنین رویه‌ای قیمت نان باید افزایش یابد تا این بازار سیاه به وجود نیاید. نماینده مردم مهاباد در بهارستان با بیان اینکه «اگر قیمت فروش گندم را ۸۸۰ یا ۹۰۰تومان فرض کنیم، می‌توان قیمت‌هایی را برای نان در نظر گرفت که در حال حاضر در مرحله پیشنهاد است»، عنوان کرد: نان سنگک با گندم ۸۸۰تومان، ۹۲۵تومان و برای گندم ۹۰۰تومانی، ۹۴۰تومان می‌شود. نان‌ بربری هم برای گندم ۸۸۰ و ۹۰۰تومانی به‌ترتیب ۸۰۰ یا ۸۱۰تومان خواهد شد.

وی عنوان کرد: نان تافتون چانه ۲۸۰گرمی نیز ۴۷۵تومان و لواش هم ۲۵۰تومان پیشنهاد شده است که تاکید می‌کنم این قیمت صرفا پیشنهاداتی است که باید بررسی شود. احمدی درباره وضعیت سیلوهای گندم نیز عنوان کرد: وضعیت خوب نیست و پیش‌بینی شده بود که ۱۳میلیون‌تن گندم ذخیره شود که در حال حاضر سه‌میلیون‌و صدهزارتن انباشت گندم در سیلو داریم. او گفت: متاسفانه تا زمانی که قیمت خرید تضمینی را بالا نبریم گندمکار حاضر به فروش دولتی و واریز به سیلو نمی‌شود چراکه با قیمتی بالاتر می‌تواند آن را در بیرون بفروشد.

وی در پایان گفت: در صورتی که دولت قیمت خرید تضمینی را به‌نحوی در نظر بگیرد که گندمکار حاضر به فروش و واریز به سیلوها باشد علاوه بر اینکه در برابر گندم هزارو۲۰۰ تا هزارو۳۰۰تومانی وارداتی صرفه اقتصادی ایجاد شده، مانع از خروج ارز نیز می‌شویم.

۲پیشنهاد مجلس برای پوشش افزایش هزینه تمام‌شده تولید نان
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به گزارش وزارت صنعت در مورد وضعیت نان و آرد در کشور، گفت: ‌بالارفتن هزینه تمام‌شده تولید نان یا باید با افزایش قیمت نان پوشش داده شود یا با پرداخت یارانه به واحد‌های تولیدی. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در مورد نتایج جلسه اخیر کمیسیون اقتصادی با نمایندگان وزارت صنعت اظهار کرد: در این جلسه وزارت صنعت گزارشی در مورد وضعیت گندم و آرد و نان ارایه کرد و طی این جلسه وضعیت تولید گندم، میزان تحویل در سیلوها و ارایه به نانوایی‌ها، قیمت‌گذاری نان و آثار افزایش قیمت در تولید و در نهایت میزان ذخیره موجود در کشور مورد بررسی قرار گرفت. وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است قیمت نان افزایش پیدا کند، گفت: آنچه مطرح شد این بود که به دلیل افزایش بهای تمام‌شده تولید نان با توجه به افزایش بهای دستمزد کارگر، اجاره و سایر موارد موثر در تولید، یا باید قیمت نان افزایش پیدا کند یا اینکه در جایی در قالب یارانه این افزایش هزینه‌ها را پوشش داد. این وضعیت در حالی است که قیمت آرد ثابت بوده و تغییر نکرده است و همچنین علاوه بر دستمزد، اجازه موردی وجود دارد که هزینه تولید آرد را افزایش داده است بنابراین باید در این مورد تصمیمی اتخاذ شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه امکان عدم تغییر قیمت و فروش به نرخ‌های مصوب چند سال گذشته وجود ندارد زیرا باعث کاهش کیفیت و حتی کمیت نان خواهد شد، بیان کرد: گزارشی که توسط کمیسیون در این مورد تهیه شده را به وزارت صنعت، کشاورزی و رییس مجلس ارایه کردیم تا این دو وزارتخانه نظر خود را در این زمینه ارایه کنند و بر اساس این گزارش، جمع‌بندی مشخصی در مورد وضعیت نان به دولت جدید ارایه کنیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه یا باید میزان یارانه به واحد‌های تولید افزایش پیدا کند یا قیمت نان اضافه شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که بخواهیم کل هزینه افزایش تولید را از طریق افزایش قیمت نان پوشش دهیم تقریبا ۶۰درصد روی قیمت‌ها اثر خواهد گذاشت ولی می‌توان بخشی از هزینه‌ها را از طریق یارانه و بخشی را با افزایش قیمت و کل آن را از طریق یارانه پوشش داد که ما پیشنهادات و گزارش‌های لازم را به وزارت صنعت و کشاورزی ارسال کرده‌ایم تا نظر خود را در این زمینه اعلام کنند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.