سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » یارانه یا کوپن؛ بازی جدید دولت و مجلس با معیشت مردم...
» سفره های خالی ایرانیان در شب عید با وعده پر می شود؟

یارانه یا کوپن؛ بازی جدید دولت و مجلس با معیشت مردم

چکیده :توسل به کوپن و بازگشت به عرضه دولتی کالاهای اساسی، تازه ترین نسخه مجلس برای اقتصاد بیمار و رو به زوال در دوره هشت ساله حکومت یکدست و به اصطلاح اصولگرایی است که خود را از منتقدان اصلی سیاست کوپنی در دوره نخست وزیری میرحسین موسوی بود. سیاستی که در دوره جنگ و شرایط ناخواسته انجام می گرفت، و حالا اصولگرایان آن را در شرایط تحریم خودخواسته به کار می گیرند....


کلمه – گروه اقتصادی: توسل به کوپن و بازگشت به عرضه دولتی کالاهای اساسی، تازه ترین نسخه مجلس برای اقتصاد بیمار و رو به زوال در دوره هشت ساله حکومت یکدست و به اصطلاح اصولگرایی است که خود را از منتقدان اصلی سیاست کوپنی در دوره نخست وزیری میرحسین موسوی بود. سیاستی که در دوره جنگ و شرایط ناخواسته انجام می گرفت، و حالا اصولگرایان آن را در شرایط تحریم خودخواسته به کار می گیرند.

به گزارش کلمه، با شدت گرفتن بحران اقتصادی کشور و گرانی هایی که حکومت آن را در دوره اقتصاد مقاومتی! به حال خود رها کرده است، یک باره خالی ماندن سفره های دو دهک جامعه مورد توجه قرار گرفته تا به واسطه آن سیستم کوپنی به اقتصاد ایران بازگردد و جیره بندی کالاها احیاء شود.

طرح توزیع کوپنی اقلام که به نام نگرانی برای «سفره های مردم» تصویب شده در شرایطی است که همزمان زمزمه کمبود بسیاری از کالاها بر سر زبانها افتاده است. از سویی دولت در قامت مخالف با طرح کوپن ظاهر شده تا وعده انتخاباتی خود برای افزایش هدفمندی یارانه ها را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری عملیاتی کند.

براساس این طرح، دولت موظف شده است هر سه ماه، بخشی از سبد غذایی خانوارهای کم درآمد را از طریق کوپن تأمین کند. کوپن مشمول خانواده‌هایی است که تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی هستند و اعتبار لازم برای اجرای آن در بودجه سالانه کشور تعیین خواهد شد.

هدف طرح توزیع اقلام کوپنی، “حفظ امنیت غذایی اقشار آسیب‌پذیر” اعلام شده و دولت باید بین فقرا و افراد کم درآمد کالاهای اساسی نظیر برنج، روغن و گوشت توزیع کند که البته با توجه به مخالفت دولت باید سرنوشت این طرح را در شورای نگهبان به نظاره نشست.

دولت که مخالفت دوباره خود با اجرای این طرح را از طریق نماینده اش در مجلس اعلام کرده، همزمان لایحه بودجه ای را روانه مجلس ساخته که در آن فاز دوم هدفمندی یارانه ها را با وجود مخالفت مجلس پیش بینی کرده است. دولت که به نظر می رسد به فکر حداکثر برنامه ریزی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری است به دو دهک قانع نیست و می گوید باید کل جمعیت را آن هم از طریق هدفمندی یارانه ها پوشش داد.

سید ابراهیم ابراهیمی، معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی احمدی نژاد در انتقاد از این طرح اعلام کرده که دارای ابهامات زیادی است و در آن میزان اعتبارات مشخص نشده است.

به ادعای دولت، طراحان این طرح به دنبال کمک به دهک پایین جامعه هستند و این درحالی است که دولت به همه اقشار جامعه کمک می‌کند و بواسطه این طرح، شرایط کشور به دوران قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بازمی گردد یعنی زمانی که فقط به اقشار محدودی کمک می‌شد.

مردادماه سال جاری بود که کميسيون اقتصادی مجلس ايران از تهيه طرح ۹ ماده‌ای خبر داد که نشان می داد مطالعاتی برای کوپنی کردن برخی اقلام در سازمان بسيج اقتصادی در حال انجام است که در صورت تصويب نهايی منجر به سهميه‌بندی کالاهای مصرفی و عرضه آن‌ها از طريق کارت الکترونيک می‌ شد.

احمد توکلی که از او به عنوان طراح اصلی این طرح یاد می شود، نیز مهر ماه با بيان اینکه «تنها راه برای حفظ انقلاب و نظام تامين امنيت غذايی مردم اين است که اقلام اساسی مورد نياز مردم به شکل کوپنی تامين شود.» گفته بود: «با توجه به دو برابر شدن ارزش ارز و کاهش شديد ارزش پول ملی، دولت راهی جز ارائه کالاهای اساسی مثل برنج، گوشت، شير و روغن به صورت کوپنی ندارد.»

اخباری که دولت از همان ابتدا با واکنش نسبت به آن بر اجرای طرح هدفمندی تاکید می کرد. از جمله حسن مرادی، سرپرست معاونت وزارت صنعت، بازرگانی و تجارت ، با تکذيب شايعاتی مبنی بر اين که «دولت در نظر دارد بار ديگر سيستم توزيع کوپنی را به اجرا بگذارد» گفته بود: «طرح موضوعاتی چون بازگشت به سيستم کوپنی غيرکارشناسی و غيرمنطقی است.»

همچنين مهدی غضنفری، وزير صنعت، معدن و تجارت نيز با اشاره به اينکه «سيستم کالابرگی (کوپن) برای زمان خاصی طراحی شده و موقت بود، اعلام کرد: به طور کلی با اجرای طرح هدفمندی يارانه‌ها بايد با سيستم کالابرگی خداحافظی کنيم.

با این حال نگرانی برخی مخالفان از اجرای این طرح تشدید رانت خواری اعلام شده است. مهدی سنایی نماینده نهاوند گفته است: ایجاد سیستم کوپنی از نو، بازگشت به عقب است و موجب زمینه بیشتر رانت خواری می‌شود که باید در این زمینه تصمیمات باتعاملات بیشترانجام گیرد.
محمدرضا پورابراهیمی نیز این طرح را مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی خوانده و آن را نیازمند کار کارشناسی بیشتر دانسته است.

این نماینده به صراحت اعلام کرده امکان اینکه دولت بتواند برای مردم سبد کالایی تامین کند وجود ندارد پس بهتر است این کار را انجام ندهیم.

از سیستم کوپنی در دوره جنگ تا احیای آن در دوره بی کفایتی

دولت میرحسین موسوی در دوران دفاع مقدس به دلیل اقتضائات خاص زمان جنگ، برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، بخشی از اقلام را به صورت کوپن (کالابرگ) و تحت نظارت ستاد بسیج اقتصادی عرضه کرد که با پایان یافتن جنگ و عادی شدن شرایط اقتصادی کشور، لزوم ادامه فعالیت این ستاد به صورت گسترده منتفی شد و وظایف اجرایی این ستاد به وزارت بازرگانی انتقال یافت.هرچند کوپن تا سالها بعد هم برچیده نشد و همچنان بخشی از مایحتاج ضروری مردم و به ویژه اقشار فقیر از آن طریق تامین می شد.

اما با یک کاسه شدن قدرت در دست جریان مدعی اصولگرایی و روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد که با شعار عدالت پروری و آوردن پول نفت بر سر سفره ها همراه بود، در ادامه راه خود با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها این شعار را مطرح کرد که دوران سیستم کالابرگی سپری شده و باید با آن خداحافظی کرد. این بحث نیز به شعارهای بی پایه دیگر پیوست و به موازات ناکامی طرح هدفمندی یارانه ها که نتیجه ای جز کوچک کردن سفره های خانوارهای ایرانی نداشت و به ویرانی اقتصاد و افزایش تورم و فقر و گرانی منجر شد، طرح توزیع کوپن و سهمیه بندی کالاهای اساسی میان فقرا در مجلس تصویب شد و از سویی همزمان دولت مصرانه فاز دوم هدفمندی یارانه ها را دنبال می کند.

چنانچه در لایحه بودجه سال 92 کل کشور که دولت به مجلس برد، 90 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت یارانه نقدی درنظر گرفته  که این مبلغ نسبت به اعتبار 40 هزار میلیارد تومانی امسال، 125 درصد رشد نشان می‌دهد. خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: اگر 125 درصد به مبلغ یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی فعلی -به ازای هر نفر- بیفزاییم، یارانه نقدی ماهانه هر ایرانی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بیش از 100 هزار تومان خواهد شد. با این وجود ممبینی معاون احمدی نژاد اعلام کرده رقم دقیق یارانه ها هنوز مشخص نشده است.

کمبود کالا، امنیت غذایی و گرانی از دغدغه های اصلی خانوارها

اختلاف مجلس و دولت بر سر کوپن و یارانه و عیدانه و … در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از یک سو و شدت گرفتن تحریم ها و اقتصاد نزار کشور در شرایطی است که همزمان زمزمه کمبود کالا در کشور مدتهاست پیچیده است. چندی قبل مجیدرضا حریری ، رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران از کمبود کالا از تیرماه سال آینده خبر داد.

پیشتر نیز یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت را فاش ساخته بود که براساس آن کار ذخیره‌سازی ۱۰ قلم کالای اساسی، حساس و ضروری مورد نیاز مردم در سبد خانوارها به صورت گسترده صورت گیرد.

براساس آن دستور، شرکت بازرگانی دولتی ایران زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت از بخش دولتی مکلف شده تا با همراهی بخش خصوصی، کار ذخیره‌سازی این کالاها را به عهده گیرد و از ۱۰ قلم کالا نام برده شده است که با اولویت بخش خصوصی، این کالاها ذخیره‌سازی شود.

در این فهرست ۱۰گانه، شش کالای اساسی، حساس و ضروری مورد نیاز مردم و چهار نهاده دامی و تولیدی به چشم می‌خورد. برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند، گندم، ذرت و جو از جمله این کالاها بودند.

از سویی محمد اسماعیل‌نیا ، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر لزوم ضرورت تامین امنیت غذایی کشور به باشگاه خبرنگاران گفته بود: موضوع امنیت غذایی کشور از ۷ ماه پیش در دستور کار قرار گرفته و به کارگروه ویژه امنیت غذایی در این کمیسیون اشاره کرده است.

او گفته بود:  تیم کشاورزی قوای مقننه و مجریه متشکل از  ۳ وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت‌‌ها، کشاورزی و دادگستری نیز با همکاری این کارگروه به شدت در حال پیگیری این موضوع بوده و سعی بر افزایش تامین امنیت غذایی کشور دارند.

علاوه بر نگرانی از اتمام ذخایر غذایی و امینت غذایی، به این مشکلات باید افزایش بی سابقه نرخ کالاها و کاهش قدرت خرید را هم به عنوان دغدغه های اصلی خانوارهای ایرانی اضافه کرد.

تازه ترین گزارش خرده فروشی مواد غذایی نشان از رشد اقلام مختلف مواد غذایی در پایتخت بین هفته پایانی مهرماه سال جاری در مقایسه با مهر ماه سال 90 دارد. رکورد افزایش قیمت در این گزارش مربوط به چای خارجی است که 90 درصد افزایش پیدا کرده است و کمترین تغییر مربوط به قیمت تخم مرغ است که در مقایسه با سال گذشته بالغ بر 3.5 درصد کاهش قیمت برای آن اتفاق افتاده است.

سایت خبرآنلاین در گزارشی نوشت: متوسط تغییر قیمت این مواد خوراکی در سطح خرده فروشی های پایتخت از مهر سال 90 تا مهر امسال معادل 46.7 درصد بوده است.

مقایسه سبد مواد خوراکی در پایتخت طی هفته پایانی مهر
عنوان مهر 89 مهر 90 مهر 91
ماست پاستوریزه(کیلوگرم) 1100 1390 2070
پنیر پاستوریزه(کیلوگرم) 3380 4400 8400
کره پاستوریزه (کیلوگرم) 6830 8500 12000
شیر پاستوریزه(لیتر) 1000 1300 2100
تخم مرغ(شانه) 3480 7620 7350
برنج وارداتی(کیلوگرم) 1900 2130 3200
برنج ایرانی درجه یک(کیلوگرم) 2950 3730 4880
نخود(کیلوگرم) 1720 2470 4100
عدس(کیلوگرم) 2080 2440 3440
لوبیاچیتی(کیلوگرم) 2460 2790 5430
لوبیا قرمز(کیلوگرم) 2570 2970 4360
سیب (کیلوگرم) 1470 1900 2280
پرتقال(کیلوگرم) 2890 2530 3230
شلیل وشبرنگ(کیلوگرم) 3090 2480 3860
هندوانه(کیلوگرم) 3200 360 480
خیار(کیلوگرم) 1120 1070 1370
گوجه فرنگی(کیلوگرم) 710 710 970
سیب زمینی(کیلوگرم) 570 840 780
پیاز(کیلوگرم) 490 520 1010
گوشت گوسفند(کیلوگرم) 17360 17520 21800
گوشت گوساله(کیلوگرم) 11560 17500 22700
گوشت مرغ(کیلوگرم) 2890 12000 4750
قند (کیلوگرم) 1400 1700 2140
شکر(کیلوگرم) 1140 1480 1790
چای خارجی(کیلوگرم) 5270 5780 10980
روغن مایع(کیلوگرم) 1960 2300 3170
جمع قیمت اقلام: 84590 91530 138640
منبع: بانک مرکزی     واحد: تومان     

نگاهی به قیمت سبد مواد غذایی مشتمل بر 26 قلم از مواد غذایی در شهر تهران طی هفته پایانی مهرماه سال جاری معادل 138 هزار تومان بوده است، همین سبد در هفته مشابه در سال 90 معادل 91500 تومان و در هفته مشابه در سال 89 معادل 84590 تومان ارزش گذاری شده است.

این ارقام نشان می دهد هزینه موادغذایی 22 ماه بعد از هدفمندی در مقایسه با دوماه قبل از آغاز هدفمندی معادل 64 درصد رشد پیدا کرده است.

 به هر رو، با توجه به اینکه چندماهی تا انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده  سرنوشت هدفمندی یارانه ها و توزیع کوپنی کالا باید طی هفته های آینده از سوی دولت و مجلس مشخص شود.



Deprecated: پروندهٔ پوسته بدون comments.php از نگارش 3.0.0 که جایگزینی در دسترس نداردمنسوخ شده است. لطفاً یک قالب comments.php در پوستهٔ خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6031

2 پاسخ به “یارانه یا کوپن؛ بازی جدید دولت و مجلس با معیشت مردم”

  1. Javan_irani گفت:

    گروه محترم کلمه، خواشمندیم این پیشنهاد را به تمام فعالان معتمد جنبش سبز ارسال فرمایید.

    نامه ای به فعالان جنبش سبز

    با سلام و درود

    به عنوان جمعی از جوانان جنبش راه سبز امید در ادامه، پیشنهادی که مدتهاست به جوانب و حواشی آن اندیشیده ایم و هر روز که میگذرد، آن را عملیاتی تر میبینیم را خدمتتان ارایه میدهیم. باشد که از جنس همان همان ایده های هوشندانه ای باشد که مهندس موسوی جوانان را به ارایه آن در طی مسیر سبز امید و مبارزه توصیه میکرد.

    پیشنهاد میکنیم در زمانی که مسجل شد حکومت قصد تن دادن به خواست مردم در برگزاری انتخابات آزاد (و قبول خواست تعدیل شده جنبش سبز یعنی کاندیداتوری آقای خاتمی) را ندارد، فعالان اصلاحات و جنبش سبز پس از بررسی همه جانبه و حصول اجماع، ضمن هماهنگی با مهندس موسوی، به خواست مردم و به همراه آنها، در زمانی مناسب، با حداکثر توان رسانه ای، مطابق حق قانونی مردم در برخورداری از انتخابات آزاد، مهندس “میرحسین موسوی” را به عنوان کاندیدای انتخابات 92 ریاست جمهوری (خارج از ساختار به انحصار کشیده انتخابات حکومتی) معرفی کنند و از همگان دعوت کنند بدون توجه به تقلای و هیاهوی نهادهای آزادی ستیز و توطئه های آنها در راستای برگزاری انتخابات نمایشی، به تبلیغات و آگاهی رسانی بپردازند و در روز انتخابات، با نهایت ظرفیت، با حفظ هویت در ساعاتی مشخص (مثلا 13 الی 18) به حوزه های رای گیری مراجعه کنند و به میرحسین رای بدهند و تا زمان به رسمیت شناخته شدن این خواست، خیابانها را ترک نکنند و طی این خیزش عظیم ملی، انتخابات را از چنگال استبداد آزاد کنند و اراده خود را بر آزادی ستیزان تحمیل کنند و زمینه گذار بی خشونت به دموکراسی را فراهم کنند.

    پس از اعلام کاندیداتوری مهندس موسوی، بزرگان و فعالان اصلاحات و جنبش سبز، ضمن حمایت، مدیریت و رهبری این خیزش ملی، دموکراتیک و بدور از خشونت، به پشتوانه حمایت و حضور گسترده مردم، به مذاکره و چانه زنی بپردازند، و به اقتدارگرایان هشدار بدهند که خود را از مسیر خواست مردم کنار بکشند. از نهادهای بین المللی و دولتهای جهان و رسانه های مستقل خواسته شود که از این حرکت دموکراتیک مردم ایران حمایت کنند. بزرگان و فعالان برنامه ها و شرح اصلاحات در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، مساله هسته ای و روابط بین الملل و … را به صورت مفصل به اطلاع مردم برسانند و برنامه های خود برای چگونگی تحقق خواست مردم و گذار آرام به دموکراسی و نجات کشور را به اطلاع عموم برسانند.

    حال که مستبدان به انتخابات آزاد اعتقاد ندارند، ما مردم، خود اقدام به آزاد کردن انتخابات خواهیم کرد. در این مسیر هوشمندانه امکان هر گونه سرکوب و بروز خشونت را از سرکوبگران خواهیم گرفت، و در بزنگاه انتخابات 92 با آگاهی و هوشیاری و وحدتی بی نظیر، به روشی کاملا دموکراتیک و مدنی، زمینه را برای حاکم شدن مردم بر سرنوشت خود فراهم خواهیم کرد.

    طبعا از زمان اعلام این خیزش تا روز برگزاری انتخابات، رهبران و فعالان جنبش سبز، با هوشمندی و داریتی که دارند، با اتکا و پشتوانه قدرت این خیزش عظیم ملی، ضمن چانه زنی و مذاکره، زمینه انتقال آرام قدرت به مردم و منتخبان واقعی آنها را فراهم خواهند کرد و زمینه هر گونه سرکشی در برابر اراده مردم را از جریانات اقتدارگرا خواهند گرفت.
    قطعا مردم گسترده تر از سال 88، آگاهانه با مطالباتی روشن و تعمیق یافته در این خیزش دموکراتیک حضور خواهند یافت و شکوهمندانه این نقطه عطف تاریخ ایران را رقم خواهند زد.
    در این شرایط ما گوش به فرمان رهبران و بزرگان جنبش هستیم، و آماده ایم که پیشنهاد عفو عمومی و سپردن تعیین وضعیت متهمان، مفسدان و خاطیان به دادگاههای مردمی عادل را صبورانه بپذیریم و با نگاهی مثبت و پرامید به اینده ایران، قدم در مسیر آبادانی و آزادی کشور عزیزمان بگذاریم.

    بزرگواران، هر چند میدانیم توجه ذهن هوشیار شما و سایر بزرگان و فعالین جنبش به تمامی آنچه ما اینچنین گسسته و خام خدمتان عرض کردم، از پیش معطوف بوده است، از حضور شما و سایر بزرگان جنبش در خواست میکنیم پیشنهاد این فرزندان وطن را مطالعه فرمایید، و در صورت صلاحدید، امید ما جوانان را از خلال مدیریت این خیزش دموکراتیک ملی، به آینده روشن و شکوفای کشورمان گره بزنید.

    برگزاری انتخابات فرمایشی در سال 92، چنان لطمه ای به تمام عرصه های کشور و بالاخص قشر جوان خواهد زد که قابل قیاس با آنچه در سال 88 رخ داد نخواهد بود. اگر با درایت رهبران جنبش سبز، فاجعه آن سال با امیدی سبز التیام یافت، تکرار چنان فاجعه ای در سال بعد، کوه نا امیدی را بر سر کشور و مردم خراب خواهد کرد. عاجزانه از شما بزرگواران خواهش میکنم که مجال انتخابات 92 را با اتکا به خواست و حضور مردم آگاه و لایق کشورمان، به آزادی، مردمسالاری، امید و اینده ای روشن پیوند بزنید.

    توضیحات تکمیلی:
    (اینجانبان، مدتهاست که بر جوانب چنین حرکتی فکر میکنیم، و به شرط اجماع حداکثری فعالان و رهبران جنبش سبز و انتقال دقیق حس و ماهیت این خیزش ملی به مردم، موفقیت آنرا حتمی میدانیم. حکومت در برابر چنین اعلامی هیج مفری نخواهد یافت. و شاید قبول کاندیداتوری آقای خاتمی، تنها مفر حکومت در برابر موج عظیم این خیزش خواهد بود.
    طبعا چنین ایده ای باید تحت مطالعه و بررسی همه جانبه قرار بگیرید و با توجه به استراتژی حکومت در قبال انتخابات 92، در زمان مناسب و به موثرترین و بهترین نحو اعلام شود. به مجرد اعلام این حرکت، منشورها و بیانیه های دقیق که بیانگر ماهیت حرکت، اهداف، برنامه ها و … باشد تنظیم گردد و در زمان مناسب منتشر شود. طبعا اهداف متعالی این حرکت فصل مشترک تمام اقشار جنبش متکثر سبز میباشد. انتقال دقیق حس و ماهیت این حرکت در اولین اعلام، مساله ای بسیار مهم است که نیازمند تنظیم بیانیه ای دقیق و با صلابت است. از لوازم دیگر چنین حرکتی هماهنگی با شخص مهندس موسوی و جناب کروبی و در صورت امکان صدور بیانیه ای از زبان یا قلم ایشان برای اعلام این خیزش میباشد. چگونگی اعلام این خیزش ملی میتواند در حالات مختلفی چون بیانه ای از سمت مهندس موسوی، از سمت شورای هماهنگی، از طرف فعالین و نهادها و گروههای مختلف جنبش و اصلاحات به صورت همزمان، و یا از سمت مردم (به صورت خودجوش در خلال شبکه های اجتماعی) و یا تلفیقی از اینها صورت گیرد. در صورتی که این اعلام از سمت اشخاص و یا گروههای با اعتبار کم و یا به شکل و زمان نامناسب صورت گیرد، انرژی و نفوذ خود را از دست خواهد داد.

    شاید بتوان گفت که آقای موسوی خویینی ها هم در اخرین اظهاراتشان اشاره ای به چنین حرکتی داشته اند: ” …اگر انتخابات آزاد باشد ایشان (میرحسین) باید بتواند کاندیدا شود. حتی لازم نیست برای انتخابات از حصر هم بیرون آورده شود، فقط از داخل حصر منزلش اعلام کاندیداتوری کند. اگر رای آورد از خانه‌اش برود ساختمان ریاست جمهوری و اگر رای نیاورد همانجا بماند.”

    از جنبه های مهم این حرکت، میتوان به دموکراتیک بودن، دوری از خشونت و از بین بردن زمینه سرکوب، توافق و اجماع عموم مردم (معتقد به حرکتهای انقلابی و یا اصلاحات)بر این حرکت، جلوگیری از نفوذ خارجیان و جریانهایی نظیر سلطنت طلبان و …، حفظ امنیت کشور در خلال حرکت، همراهی بخشهای زیادی از حکومت با این حرکت، دمیدن خون تازه در رگهای جنبش سبز و زنده شدن امید، اقبال عموم مردم ایران به شرکت در این خیزش ملی و نهایتا تحقق خواست مردم به کم هزنیه ترین شکل ممکن را نام برد.

    اینها نمونه هایی از جوانب و لوازم این حرکت است که از ذهن ما گذشته است. قطعا تمام آنچه عنوان شد کماکان یک ایده اولیه است و نیازمند بررسی جدی فعالان و سیاسیون مجرب و اگاه دارد.

    امید داریم آنچه عنوان شد به نظر جنابعالی و سایر فعالان و معتمدان جنبش برسد و مورد واکاوی دقیق و بررسی ظرفیت اجرا و اقدام قرار گیرد.)

    میرحسین در حصر اعلام کاندیداتوری کند، آزاد کردن انتخابات با ما مردم.

    با سپاس
    جمعی از جوانان جنبش راه سبز امید
    اسفند هزار و سیصد و نود و یک.

  2. امار قیمت کالاهای مورد نیازمردم ومیزان ثروت وابستگان واقازاده ها هم جهت سیر صعودی دارندواین موضوع اتفاقی نیست بلکه از اصول اقتصادی است در سال 68 در زمان صدارت اقای رفستجانی با افزایش قیمت دلار ومایحتاج مردم فقر عمومی رو به تزاید نهاد وسطح زندگی مردم در سراشیبی جاده نامتناهی افتاد وامیدی به تغییر شیب جاده فلاکت نیست چون مطابق برنامه تنظیم شده نظام به پیش میرود