سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » احمدی نژاد دخالت سپاه در انتخابات را غیرقانونی خواند / سپاه: می توانیم...
» تمرین نظام پزشکی پیش از مسابقه ریاست جمهوری

احمدی نژاد دخالت سپاه در انتخابات را غیرقانونی خواند / سپاه: می توانیم

چکیده :رئیس دولت اصرار دارد بر اینکه انتخابات نظام پزشکی به دلیل دخالت نهادهای امنیتی، اطلاعاتی سپاه و غیر اطلاعاتی سپاه در رد صلاحیت ها، غیرقانونی و فاقد اعتبار است، سپاه می گوید دخالت کرده ایم و این حق ماست، و رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی با پشتگرمی نهادهای حامی اش می گوید جواب احمدی نژاد را دادن وقت تلف کردن است. اینها آخرین مواضع طرف های درگیر در انتخابات نظام پزشکی است که آن را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، محلی برای تمرین و مانور قدرت می...


کلمه – گروه خبر: رئیس دولت اصرار دارد بر اینکه انتخابات نظام پزشکی به دلیل دخالت نهادهای امنیتی، اطلاعاتی سپاه و غیر اطلاعاتی سپاه در رد صلاحیت ها، غیرقانونی و فاقد اعتبار است، سپاه می گوید دخالت کرده ایم و این حق ماست، و رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی با پشتگرمی نهادهای حامی اش می گوید جواب احمدی نژاد را دادن وقت تلف کردن است. اینها آخرین مواضع طرف های درگیر در انتخابات نظام پزشکی است که آن را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، محلی برای تمرین و مانور قدرت می دانند.

به گزارش کلمه، دیشب محمود احمدی نژاد بعد از جلسه هیات دولت، موضعش درباره غیر قانونی بودن انتخابات نظام پزشکی را که جمعه گذشته برگزار شد، تکرار کرد. وی در جمع خبرنگاران گفت: “نظام پزشکی یک نهاد صنفی است و متعلق به جامعه پزشکی و درمانی است و نباید نهادهایی که مسئول نیستند، به خصوص نهادهای امنیتی، اطلاعاتی سپاه و غیر اطلاعاتی سپاه در آن دخالت کنند.” وی افزود: “این یک تشکلی است مربوط به جامعه پزشکی و باید نمایندگان واقعی خودشان در آن قرار بگیرند. باید گزارش انتخابات آن بیاید و بعد درمورد آن تصمیم‌گیری کنم.”

این اعتراض احمدی نژاد از نظر پزشکان اصلاح طلب، اعتراض او به رد صلاحیت جمعی از نزدیکانش همچون شهاب الدین صدر در ششمین انتخابات نظام پزشکی است و نه رد صلاحیت وسیع پزشکان اصلاح طلب از سوی هیات نظارت بر این انتخابات صنفی. اما این مساله باعث نمی شود که سطح نزاع باندهای قدرت کاهش یابد. بلافاصله روابط عمومی سپاه پاسخ برگزیده خود در دو انتخابات سال های 84 و 88 را از موضع قدرت این گونه می دهد: ” اقدام اطلاعات سپاه در روند بررسی صلاحیت ها در انتخابات نظام پزشکی «قانونی» بوده و به درخواست مراجع قانونی صورت پذیرفته است.”

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه «بهتر بود عزیزان قبل از رسانه ای کردن این قضیه، به امکان بررسی و پیگیری دقیق موضوع از مجاری قانونی و دلائل متقن و محکم ردّ صلاحیت ها می اندیشیدند»، اظهار داشت: “حفظ آرامش، وحدت و یکپارچگی در کشور نیازمند عزم ملی و تمکین قانون است .” به بیان دیگر، در صورت عدم تمکین احمدی نژاد به مناسبات موجود، ضمانتی برای حفظ آرامش و عدم دخالت بیشتر سپاه در اموری که لازم بداند، نخواهد بود. اتفاقی که به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران سیاسی، خارج از خواست و برنامه احمدی نژاد برای چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، نیست

این موضع سپاه در حالی است که یک روز قبل از انتخابات پرحاشیه سازمان نظام پزشکی، مراد هاشم زهی رئیس هیئت نظارت مرکزی این انتخابات در گفتگو با روزنامه جوان، که از رسانه های مرتبط با سپاه است، گفته بود: “ما از چهار مرجع استعلام می‌کنیم و بر اساس اسناد و اطلاعاتی که از این مراجع در اختیار ما قرار می‌گیرد، صلاحیت‌ها را تأیید یا رد می‌کنیم.” وی این چهار مرجع را وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، وزارت اطلاعات و سازمان ثبت احوال، ذکر کرده بود که در میان آنها، نامی از سپاه نبود. چرا که طبق قانون، سپاه جزء مراجع چهارگانه استعلام در بررسی صلاحیت ها محسوب نمی شود.

از این نظر ایراد وارده از سوی احمدی نژاد، صورت قانونی دارد و پاسخ سپاه نوعی قدرت نمایی در برابر اوست که بداند اگر لازم باشد، برای انتخابات ریاست جمهوری هم همین آش است و همین کاسه. هرچند قانون، اجازه دخالت چندانی برای رئیس قوه مجریه در انتخابات این نهاد صنفی نمی گذارد. با این حال تصور نمی رفت که این برداشت از قانون باعث شود تا رئیس هیات نظارت بر انتخابات لحنی که برای پاسخ به احمدی نژاد انتخاب می کند، این گونه باشد: “سخنان رئیس دولت درباره این انتخابات جایگاه قانونی ندارد و پاسخ به وی وقت تلف کردن است.”

وی افزود: “درست است که آقای احمدی نژاد دوباره درباره انتخابات نظام پزشکی اظهاراتی داشته است اما قرار نیست وی مرتباً در این مورد حرف بزند و ما هم به او جواب بدهیم و با این کار وقت خودمان و وقت مردم را تلف کنیم.”

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی گفت: “این هیئت بالاترین نهاد بررسی و نظارت بر انتخابات نظام پزشکی است و اکنون نتیجه این انتخابات را تأیید کرده است بنابراین صحبتهای آقای رئیس جمهور در این زمینه غیر قانونی است و وی هیچ جایگاه قانونی برای اظهار نظر در این مورد ندارد.”

هاشم زهی ادامه داد: “استعلام از اطلاعات سپاه نیز در مورد نامزدهای این انتخابات طبق قانون انجام شده و سخنگوی سپاه پاسداران نیز پاسخ لازم را به رئیس جمهور داده است و دیگر لازم نیست ما وارد عرصه جواب دادن به رئیس جمهوری شویم.”

وی گفت: “آقای احمدی نژاد چون رئیس جمهور است و قدرت دارد فکر می کند می تواند در هر زمینه ای صحبت کند اما نیازی نیست که ما به او پاسخ دهیم.”

وی افزود: “اگر آقای احمدی نژاد بخواهد حکم رئیس کل سازمان نظام پزشکی را امضا نکند نیز مشکل مهمی نیست و در آن صورت برای حل این مسئله نیز یک فکر بکر خواهیم کرد.”

بعید است که چنین لحنی بدون هماهنگی با نهادهایی همچون سپاه انتخاب شده باشد. دعوای موجود هم موضوعی نیست که برای طرفین آنقدر اهمیت داشته باشد که چنین شمشیر را از رو برای هم ببندند. انتخابات نظام پزشکی، بزرگ ترین انتخابات صنفی کشور است و به خودی خود اهمیت دارد، ولی زمان برگزاری آن هم بر اهمیت آن افزوده است. بسیاری آن را ماکت کوچکی از انتخابات آتی ریاست جمهوری می دانند و منتظرند تا ببینند کسانی که اینچنین تمرین را جدی گرفته اند، در مسابقه اصلی چه خواهند کرد.



Deprecated: پروندهٔ پوسته بدون comments.php از نگارش 3.0.0 که جایگزینی در دسترس نداردمنسوخ شده است. لطفاً یک قالب comments.php در پوستهٔ خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6031

3 پاسخ به “احمدی نژاد دخالت سپاه در انتخابات را غیرقانونی خواند / سپاه: می توانیم”

  1. BastanHagh گفت:

    با این تریتب فردا اگر رئیس جمهور و رهبری را هم کله معلق کردند و کسی جرات اعتراض داشت، حتما خواهند گفت “میتوانیم” بیخود نبود که از اول هم در زمان شاه و هم در زمان آیت الله خمینی گفتند که نظامی ها حق شرکت در کارهای سیاسی را ندارند. می خواهی کارسیاسی کنی، از نظام استعفا بده، لباست را بکن و بپر وسط میدان. با تفنک و سرنیزه در دست که نمی شود وارد سیاست هم شد.

  2. شیرازی گفت:

    با اینکه با احمدی نژاد مخالفم و سپاه رو مقصر اصلی در سر کار اومدن این آدم می دونم ولی شجاعتش رو تحسین می کنم
    یه بار برای همیشه شر این اراذل و اوباش رو بکنیم خیال هممون راحت شه چه به دست احمدی نژاد چه به دست مردم ….

  3. Asad گفت:

    احمدی نزاد اوه اوه با بخش کودتاچی سپاه!!!