سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » آب در اصفهان مساله ساز شد؛ درگیری مردم با نیروهای انتظامی/ فیلم...

آب در اصفهان مساله ساز شد؛ درگیری مردم با نیروهای انتظامی/ فیلم

چکیده :روز گذشته در حالی که گروهی از ماموران برای تعمیر این خط لوله به منطقه عازم شدند با مقاومت مردم رو به رو و منجر به درگیری شد. آنطور که در فیلم منتشر شده در یوتیوب دیده می شود مردم سه دستگاه اتوبوس نیروی ویژه انتظامی را به آتش کشیدند. گفته می شود نیروهای انتظامی از گاز اشک آور و فشنگهای ساچمه ای برای متفرق کردن مردم استفاده کردند. ...


بدنبال اعتراض جمعی از مردم اصفهان به انتقال آب این استان به یزد، روز گذشته بین معترضان و نیروهای انتظامی درگیری شد و چندین اتوبوس به آتش کشیده شد.

در حالی که اعتراضات مردم به درگیری با نیروهای انتظامی انجامیده است، قرار است مجلس برای بررسی وضعیت آب استان های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری با حضور وزیران اطلاعات، نیرو و کشور جلسه ای برگزار کند.

مشکل کمبود آب تاکنون مشکلات زیادی برای کشاورزان اصفهانی ایجاد کرده است. کشاورزان منطقه در اعتراض به کمبود آب و انتقال آب این استان به یزد از دو ماه پیش اعتراضات خود را آغاز کردند که چهارم اسفند ماه به شکسته شدن خط انتقال آب به استان یزد همراه شد.

به گزارش ندای سبز آزادی،  معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان  در خصوص شکسته شدن خط لوله انتقال آب اصفهان – یزد نیز مدعی شده بود:« دغدغه خاصی در این خصوص وجود ندارد و در زمان شکسته شدن این خط لوله مردم در صحنه حاضر شدند و در این خصوص حمایت خود را اعلام کردند و دغدغه خاصی برای آن نداریم.»

در همین حال، سردار محمد رضا فلاح زاده استاندار یزد طی پیامی با تاکید بر حل فوری این معضل که می تواند ابعاد اجتماعی گسترده ای داشته باشد، از مردم یزد خواسته است تا در مصرف آب صرفه جویی کنند.

فلاح‌زاده تصریح کرد: کار بازسازی خط انتقال آب از اصفهان به یزد از همین امروز آغاز شده و اگر امنیت کامل منطقه برقرار شود و مردم حاضر در محل به خانه‌هایشان بازگردند، ظرف یک هفته تا 10 روز آینده خط به طور کامل ترمیم می‌شود و آب به مدار باز می‌گردد.

وی در مورد پمپ‌های آسیب دیده ایستگاه چهار و تابلوهای برق این ایستگاه عنوان کرد: پمپ‌ها آسیب جدی دیده‌اند و باید بررسی شوند و در صورتی که قابل تعمیر نباشند باید تهیه و تعویض شوند. در پیام تاکید کرده در پی این رخداد، استان با محدودیت شدید منابع آبی در بخش شرب و بهداشت روبرو شده است. این حرکت خودسرانه در حالی صورت می گیرد که حدود 90 درصد از آب انتقالی از اصفهان به یزد در بخش شرب به مصرف می رسد.

وی در مورد پمپ‌های آسیب دیده ایستگاه چهار و تابلوهای برق این ایستگاه عنوان کرده بود : پمپ‌ها آسیب جدی دیده‌اند و باید بررسی شوند و در صورتی که قابل تعمیر نباشند.

در همین حال، نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت های مسئولان یزد درباره اینکه مردم اصفهان بدانند که آب انتقالی به آن اندازه زیاد نیست که باعث ایجاد بحران شود، تاکید کرد: آبی که به استان یزد انتقال پیدا می‌کند حداقل ۶۰ میلیون لیتر در سال است که با توجه به مشکل آب اصفهان مقدار کمی نیست و می‌تواند بخشی از آب آشامیدنی خود استان را تأمین کند.

از سوی دیگر اعتراض کنندگان اصفهانی  با خانواده های خود در برابر لوله انتقال آب تجمع کرده بودند.  پس از آن نیروهای انتظامی عده ای را بازداشت کردند که با مقاومت مردم منطقه ناچار به آزادی آنان شدند.

روز گذشته در حالی که گروهی از ماموران برای تعمیر این خط  لوله به منطقه عازم شدند با مقاومت مردم رو به رو و منجر به درگیری شد. آنطور که در فیلم منتشر شده در یوتیوب دیده می شود مردم سه دستگاه اتوبوس نیروی ویژه انتظامی را به آتش کشیدند. گفته می شود نیروهای انتظامی از گاز اشک آور و فشنگهای ساچمه ای برای متفرق کردن مردم استفاده کردند.

در همین حال خبرگراری فارس روز گذشته گزارش داد که  در اواسط مسابقه تيم‌‌هاي فوتبال سپاهان و النصر اماراتتعدادي از اعضاي نيروي انتظامي به دليل مشکلاتي که به خاطر ترکيدگي لوله در شهر اصفهان به وجود آمده است ورزشگاه را ترک کردند.
مشکل کمبود آب در استان اصفهان تاکنون منجر به بیکاری سیصد هزار نفر از کشاورزان شده است.
>


Deprecated: پروندهٔ پوسته بدون comments.php از نگارش 3.0.0 که جایگزینی در دسترس نداردمنسوخ شده است. لطفاً یک قالب comments.php در پوستهٔ خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6031

13 پاسخ به “آب در اصفهان مساله ساز شد؛ درگیری مردم با نیروهای انتظامی/ فیلم”

  1. سیاوش گفت:

    این پاسخ بی کفایتی است. وقتی یک دولت و مجلس فرمایشی با طرح های بیهوده و بی جای خود برای اباد کردن یک شهر 100 منطقه را ویران میکنند و گوششان به حرف احدی بدهکار نیست باید هم این اتفاق بیافتد. سالهاست که زاینده رود اصفهان بدون اب است علیرغم هشدار کارشناسان محیط زیست و فریاد مردم این طرح های صد تا یک غاز توسط تیم مهندسی سپاه-که به نظر میرسد بیشتر وظیفه تخریب دارند تا ساختن-اجرا شد. نتیجه اش رخت بربستن شادی و نشاط از شهر اصفهان و بی روحیه شدن مردم به خاطر خشکی رودخانه از بین رفتن اثار تاریخی مانند سی وسه پل و پل خواجو- به دلیل عدم وجود اب پایه پلها پس از مدتی ترک برخواهد داشت-بود و علاوه بر ان بیکار شدن کشاورزان بود تا یک دوره سیاه تجربه شود. خشک شدن تالاب گاوخونی و پی امدهای غیر قابل جبرانش هم اضافه شد که رسما قسمتی از استان را تبدیل به بیابان نمود.اقایان بقدری از محیط زیست بی اطلاع هستند که فکر میکنم بیسوادترین و بیچاره ترین کارگران هندی حاشیه خلیج فارس هم بیش از اینها از محیط زیست اطلاع داشته باشند. دریاچه ارومیه هم تاوان طرح های غیر قابل اجرای اقایان و ندانم کاری های متعدد ایشان را پس میدهد. اقایان از جان ایران چه میخواهید؟؟؟این طرح های به درد نخورتان را برای ابادانی فلسطین و لبنان و سوریه استفاده کنید. ایران احتیاجی به مهندسین بیسواد و بی کفایت و مدیران بی کفایت تر و بی لیاقتی مثل شما ندارد.

    • صادق گفت:

      مشکل اصلی ناشی از خشکسالی پیاپی در کل ایران است. اینکه بدون دلیل صحبت کنیم نه تنها نتیجه بخش نیست بلکه منجر به عدم حل مشکل می‌شود. باید بررسی کرد آیا مشکل خشکی زاینده‌رود ناشی از انتقال آب به یزد بوده است یا موارد دیگری در این مساله تاثیرگذار بوده است.
      و باید دید در شرایطی که هستیم مشکل را چگونه می‌توان حل کرد. شکستن لوله انتقال آب شرب یزد چه نتیجه‌ای داشته است؟ آیا باعث شده است که آب زاینده رود بازگردد؟ آیا مشکل کشاورزان اصفهانی حل شده است؟ یا اینکه مشکلات را اضافه کرده است؟
      اینکه هر کسی به خود اجازه دهد هر چه که به نظرش درست می‌رسد و برای منافع شخصی/گروهی خودش اقدامی انجام دهد نتیجه‌ای جز بلوا نخواهد داشت.
      در مورد این قضیه شکستن لوله آب مقصر مسوولین دروغگو، مسوولین هتاک و مردم هستند. و هر کسی باید مسوولیت اقدامات و گفتارهای خود را پذیرا باشد

  2. شرق اصفهان گفت:

    دیروز مردم به اتوبوس ها حمله ور شدند و یکی را آتش زدند و خود ماموران آن دوتای دیگر را آتش زدند که به مسئولان بگم این مردم آشوب گرند. یکی از افراد که تیر به پایش خورده بود پایش شکسته شد و آن را راهی اصفهان کردند که ماموران جلوی آن را گرفتند و شیشه های آمبولانس را شکستند. و چند از جوانهای شرق اصفهان چشمهای خود را از دست دادند بخاطر شلیک تنفگهای ساچمه ای. امروز هم در ورودی شهر ورزنه تجمع گسترده ای انجام دادند ولی تا این لحظه خبری از یگان ویژه و ماموران ضد آشوب نبود. البته دیروز پمپاژ یزد را با خاک یکسان کردند و یه پژو را آتش زدند و چهار تیر برق را خواباندند .

  3. Javan_irani گفت:

    کاری با این حکومت و دولت ندارم. اما برای آینده مینویسم:

    ما اگر در اصلاح الگوی مصرف تلاش نکنیم؛ در آینده نه چندان دور در تمام کشور بحران آب خواهیم داشت. چه باید کرد؟

    – اصلاح روشهای آبیاری و کشاورزی.
    – مطالعه دقیق برای چگونگی توسعه کشاورزی متناسب با اقلیم منطقه.
    – توسعه، بهسازی و نوسازی شبکه های آب و فاضلاب.
    – جدا کردن آب شرب و آب کشاورزی و صنعتی.
    – ایجاد فرهنگ مصرف بهینه آب توسط شهروندان.
    – احداث صنایع وابسته به آب در نزدیکی دریا ها و نه در مناطق خشک کشور.
    – اصلاح روشهای انبارداری و توزیع محصولات کشاورزی جهت تنظیم بازار و کم کردن تلفات.

    ما باید در تمام این زمینه ها مطالعات جدی و دقیق داشته باشم بر روی انها متمرکز شویم. و گرنه بحران آب، جدی ترین بحران آینده کشور خواهد بود.

  4. مهمان گفت:

    ااااگر مردم یزد نیز در برابر از ارسال سنگ آهن چغارت،چادرملو و … به اصفهان جلوگیری کرده و موجب مشکل در ذوب آهن شوند و در نتیجه کارگران ذوب آهن را دچار مشکل سازند آن وقت است که دیگر شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود!

    • Yasmen گفت:

      ذوب اهن مال شما . ذوب اهن باعث بدبختی و الودگی شدید محیط زیستی اصفهان است ام اس و الودگی مربوط به ذوب اهن و فولاد مبارکه است ضمنا دراینده نزدیک دولت کودتا اب خوزستان را هم جهت سیراب کردن پایتخت نشینان بسیار بسیار مولد و زحمت کش قطع خواهد. این رشته سر دراز دارد افرین بر مردم براان اصفهان . همانطور که میر حسین فرمودند دولت کودتا عزت و شرافت و کرامت مردم ایران را هدف قرار داده

  5. mansoor گفت:

    دلمان به زاینده رود خوش بود که اون هم احتمالاً تا چند وقت دیگه آسفالتش می کنند

  6. خسرو 1 گفت:

    دوستان درست است که با بحران بی آبی و خشکسالی مواجه هستیم ، ولی هر اقلیمی مقتضیات خود را دارد مثال کویر مشهور است به خشک بودن و کویری بودن و یزد و حتی همین نایین که یکی از شهرستانهای اصفهان است حالت خشکسالی را همیشه تاریخ داشته و ساکنان مناطق خشکسال و کویری نیز این را میدانند و دلیلی نمی شود که یک شهر مثل اصفهان را علی رغم مشکلات بی آبی ، آب به آنجا انتقال دهند .

  7. Sasha گفت:

    آره کشور آب نداره برای همین 80 میلیون نفر، آقایان برای جمعیت 100 میلیون و 120 میلیون تبلیغ میکنند.

  8. Ahmad_56 گفت:

    تو این قضیه چرا در موردکارخانجات ذوب آهن و فولاد مبارکه صحبت نمی کنین که اکثر آلودگی اصفهان از این دو کارخانه مسخره اس وتازه اکثر کارگراش هم از استان چهارمحال و بختیاری هستند که در شهرهای اطراف اصفهان سکنی گرفته اند و از اون طرف جلوی آب اصفهان را در پایین دست سد گرفتند و با پمپاژ آب به بالای کوه و کشت درخت به یغمای زاینده رود پرداخته اند. میگین نه از محل سد زاینده رود جاده حجت آباد بهپل زمان خان تشریف ببرین توج فاجعه را اونجا می بینین که با چه لوله های قطوری آب را از زاینده رود پمپاژ می کنن

  9. Javad4233 گفت:

    مشكل كم آبي در جهان وجود ندارد بلكه استفاده از تمام آبهاي جهان فعلا كه غيرممكن است. در صورتي كه دو سوم(2/3) كره زمين را آب فراگرفته. ايران هم كه جز كشورهاي خشك محسوب ميشود. مشكل ما ريشه اي است. انقلاب ايران خوب بود ولي بعضي ها از اين انقلاب سوءاستفاده كردند.متروي اصفهان هنوز آماده نشده و جمعيت مردم هم زياد و شلوغي خيابان ها را داريم.حالا شهرك ميسازيم ولي براي دلخوشي مردم.اگر از اول كار شهرك سازي به فكر مترو و فاضلاب اشيم نبايد هر روز در كوچه ها كنده كاري باشد.به ظاهر كار ساخت مترو با توجه به تمام نشدن چندين ساله مترو اصفهان غيرممكن است ولي من منظورم ساختش نيست بلكه مشخص كردن مسيرهاي مترو و فاضلاب براي آينده است.جاهايي مثل خوراسگان كه براي فاضلاب اقدام كرده بودند زير زمين تيرهاي تلفن وجود داشت. گذشته ها خرابي را داشته ما بايد ازحالا به فكر آينده باشيم و فراايراني فكر كنيم.تا كي دزدي و دروغ گويي بعضي مسئولين بايد ادامه داشته باشد تا كشور ما با اين كارها همچنان محتاج ديگران باشند!؟

  10. مهمان گفت:

    دوست عزیز اگر نمیدونی یه کم مطالعه کن یزد از لحاظ معدن یکی از غنی ترین مناطق ایران است و در صورتیکه سنگ آهن به اصفهان ندهد هیچ مشکلی براش پیش نخواهد آمد مردم یزد اینقدر دارند که به خاطر اصفهان از گرسنگی نمیرند ولی شما دوست عزیز اعتماد به نفست بالاست اما اطلاعاتت اصلا برای رجز خونی کافی نیست. اگر نمیدونی بدون که یزد کم آبه نه بی آب، ضمن اینکه آب اصفهان به مصرف شرب میرسه نه کشاورزی پس خیالت از بابت نمردن مردم یزد راحت!

  11. مهمان گفت:

    دوست عزیز این اصلا تهدید نیست و بنده هم اصلا این قصد را نداشتم اما وقتی یک سری مردم بدون اینکه تبعات ناشی از کارشون را بدونند اقدام به شکستن لوله ای می کنند که آب شرب یک استان دیگه را تامین میکنه جوابش همینه که من گفتم اما در اصل وقتی دوران سدسازی ها شروع شد و بدون هیچگونه بررسی شروع به ساختن سد در بالا دست شد مشکلات آب را پدید آورد بله در این که دولتمردان ما بی لیاقت هستند و جایی که باید از خروج آبهای کشور به بیرون از کشور جلوگیری کنند آب یک منطقه را که نیاز مردم آن منطقه هست را به جایی دیگر انتقال میدن این مشکلات بوجود میاد پس چه بهتر بود که با فکر و تدبر در این مورد از طریق دیگه ای این مشکل حل می شد اگر همدلی وجود داشت مطمئنا جواب بهتری می شد گرفت این دعوا نه به نفع مردم یزد هست نه مردم اصفهان اما اگر با همدلی همراه می شد می توانست خیلی بهتر به انجام برسد و دولت مجبور به اصلاح امور گردد.