سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

آن روز، روز نکبت بود

چکیده :بیش از شش دهه از اشغال فلسطين گذشته و خاطرات تلخ يك ملت آواره و ستمديده همچنان زنده است؛ تجاوزات، حملات، بازداشت‌ها و سركوب‌های روزانه و محاصره شديد ملتی که تلخی یک واقعه و یک روز هنوز از کامشان بیرون نرفته است: روز نکبت یا همان سالگرد تاسیس اسرائیل. پیشنهاد ابوالفضل قدیانی برای نامگذاری روز 9 دی به عنوان "روز نکبت استبداد دینی" یادآور آن است که ظلم ستیزی و مبارزه با ستمگران، مرز نمی شناسد و به این معنا، روز نکبت نمادی از مبارزه همیشگی با زورگویان و فریبکاران است، مبارزه ای همیشگی و در همه جا، و رفتارهای اسرائیلی محکوم است، همیشه و همه جا و از سوی هر کسی....


کلمه – گروه بین الملل: بیش از شش دهه از اشغال فلسطين گذشته و خاطرات تلخ يك ملت آواره و ستمديده همچنان زنده است؛ تجاوزات، حملات، بازداشت‌ها و سركوب‌های روزانه و محاصره شديد ملتی که تلخی یک واقعه و یک روز هنوز از کامشان بیرون نرفته است: روز نکبت!

“نكبة” كلمه عربي و به معناي مصيبت است. فلسطيني‌ها به طور عادي كلمه “نكبت” را براي توصيف حوادث فاجعه‌باري كه در پي اشغال سرزمين‌هاي اشغالي به همراه داشته، به كار مي‌برند. اما به طور خاص، سالگرد تاسیس اسرائیل روز نکبت می نامند.

در پانزدهم ماه مي سال  1948 حادثه‌اي در تاريخ فلسطين روي داد كه روز نكبة نام گرفت. از نظر فلسطيني‌ها اين روز يادآور روزهاي تلخ يعني اشغال سرزمين‌شان و مصادره اراضي و اولين موج آوارگي و اخراج بيش از 800هزار فلسطيني از خانه و كاشانه‌شان است. ارمغان موجوديت اسرائیل و اشغال سرزمين‌هاي فلسطيني، رساندن شمار آوارگان و پناهندگان به 4 ميليون نفر بوده كه همچنان بيشتر آنها در اردوگاههايي در كرانه باختري، نوار غزه و ديگر كشورهاي همسايه زندگي مي‌كنند.

شصت و چهار سال از صدور قطعنامه ننگين تقسيم فلسطين گذشته و صفحه‌اي ديگر از قطعنامه‌هاي تبعيض‌آميز سازمان ملل دوباره ورق خورده است. اشغال فلسطين نتيجه پروسه‌اي بود كه در سال 1897 ميلادي در شهر “بال” سوئيس شروع شد و طي مراحلي با قيموميت انگلستان بر فلسطين و صدور اعلاميه بالفور در سال 1917 ميلادي مقدمات حضور صهيونيست‌ها در فلسطين و واگذاري اين سرزمين به آنها فراهم شد تا اين كه سازمان ملل متحد در تاريخ 29 نوامبر سال 1947 ميلادي نزديك به يك سال قبل از وقوع فاجعه دردناك اشغال فلسطين در سال 1948، قطعنامه شمار 181 خود را در مورد فلسطين صادر كرد و اين كشور را ميان يهودي‌ها و عرب‌ها تقسيم كرد. 33 كشور از جمله آمريكا و انگليس و كشورهاي اروپايي هم به اين قطعنامه راي مثبت دادند، در مقابل 13 كشور به آن راي مخالف و 10 كشور هم راي ممتنع دادند.

روستای لفتا یکی از معدود روستاهای فلسطینی خالی از سکنه است که در ظرف شش دهه گذشته با جاده ها، پارک ها، مزارع کشاورزی، یا شهرهای اسرائیل پوشانده نشده است. این روستای متروکه، که در غرب بیت المقدس واقع است، برای فلسطینیان به سمبل “روز نکبت” تبدیل شده است، میراثی تاریخی از آنچه “فاجعه” سال ۱۹۴۸میلادی می خوانند.

کمتر از دو کیلومتر آن طرف تر در جنوب لفتا، بر فراز تپه ای که امروزه محله مسکونی “گیوات شائول” بیت المقدس نام دارد، روستای دیر یاسین واقع بوده است. حداقل ۲۵۰ نفر از ساکنان غیرنظامی این روستا در آوریل ۱۹۴۸ به دست شبه نظامیان یهودی کشته شدند. خانه های سنگی به جای مانده از این فلسطینیان سال هاست که بخشی از بیمارستان روانی گیوات شائول شده است.

تایید جهاني اشغال فلسطين و واگذاري بخشی از اين منطقه مهم و حياتي به مهاجران يهودي، زمينه آواره شدن ميلون‌ها فلسطيني بي‌گناه را فراهم كرد و عملا پا به عرصه پروسه واگذاري فلسطين به يهوديان گذاشت. جالب اين كه در آن زمان حتي خود صهيونيست‌ها با اين قطعنامه مخالفت كردند، علت مخالفت آنها با اين قطعنامه به زياده خواهي صهيونيست‌ها باز مي‌گشت. آنها معتقد بودند كه پس از تصويب اين قطعنامه تنها صاحب نزديك به نيمي از مساحت فلسطين مي‌شوند در حالي كه به دنبال كل فلسطين بودند تا از آن پلي براي تحقق روياي ديرينه صهيونيسم يعني تشكيل ” اسرائيل بزرگ” از نيل تا فرات بسازند.

اما نامی که فلسطینی ها بر آن روز گذاشتند، از شش دهه پیش به عنوان “روز نکبت” در اذهان آزادی خواهان و افکار عمومی جهان باقی مانده است، به طوری که حتی چهار سال قبل بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز در گفت و گو با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، از لغت “نکبت” برای توصیف سرآغاز مشکلات فلسطینی ها استفاده کرد و خشم اسرائیلی ها را برانگیخت.

پیشنهاد ابوالفضل قدیانی برای نامگذاری روز 9 دی به عنوان “روز نکبت استبداد دینی” حاکی از آن است که برخلاف سوء برداشت و کج فهمی اقتدارگرایان از آنکه برخی سبزها در یک مقطع خاص شعار “نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران” را سر دادند، ظلم ستیزی و مبارزه با ستمگران، مرز نمی شناسد و اگر فلسطینی ها در مبارزات خود با اشغالگران از ایران کمک می گیرند، ما هم باید در ظلم ستیزی و استقامت بر آن، از ایشان بیاموزیم. به این معنا، روز نکبت نمادی از مبارزه همیشگی با زورگویان و فریبکاران است، مبارزه ای همیشگی و در همه جا، و رفتارهای اسرائیلی محکوم است، همیشه و همه جا و از سوی هر کسی.



Deprecated: پروندهٔ پوسته بدون comments.php از نگارش 3.0.0 که جایگزینی در دسترس نداردمنسوخ شده است. لطفاً یک قالب comments.php در پوستهٔ خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6031

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.