سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » سرانه سلامت در ایران، پایین‌تر از کشورهای به مراتب فقیرتر...

سرانه سلامت در ایران، پایین‌تر از کشورهای به مراتب فقیرتر

چکیده :سرانه سلامت در دیگر کشورها ۷۰۰ تا حتی ۶۰۰۰ دلار است در حالی که سرانه در نظر گرفته شده برای سلامت در ایران رقمی بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است. این سرانه در کشورهایی به مراتب فقیرتر از ایران، بیشتر از رقمی است که در ایران اختصاص داده شده است....


سرانه سلامت در دیگر کشورها ۷۰۰ تا حتی ۶۰۰۰ دلار است در حالی که سرانه در نظر گرفته شده برای سلامت در ایران رقمی بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است.

این گفته ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران است که در گفت و گو با خبرگزاری مهر بیان کرده و این در حالی است که با وجود سهم حدود ۱۲ هزار تومانی ایرانی ها از محل درآمد ناخالص داخلی (GDP) برای سلامت، این سرانه در کشورهایی به مراتب فقیرتر از ایران، بیشتر از رقمی است که در ایران اختصاص داده شده است.

در همین باره، بهزاد رحمانی عضو هیئت مدیره انجمن جراحان عمومی ایران با انتقاد از پایین بودن سرانه درمان در کشور، عنوان داشت که پایین بودن این سرانه درمان در ایران باعث شده که بیمه‌ها توان پرداخت مطالبات گروههای درمانگر را نداشته باشند و همین امر علت بهتر بودن کیفیت خدمات بخش خصوصی است.

رضا حسین پور کارشناس امور بیمه ای اما معتقد است که مهمتر از رقم خالص سرانه درمان، سهم مردم و دولت از این سرانه است. به زعم وی، اینکه چه سهمی را مردم پرداخت می کنند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. وی در گفت و گو با مهر، با اعلام اینکه سهم سرانه سلامت نسبت به درآمد کشورها متفاوت است، افزود: این سهم در بعضی از کشورها خیلی بالاست و در برخی کشورها کمتر است. اما نکته مهم این است که بالا بودن این سرانه خیلی مهم نیست بلکه باید سهم مردم از پرداختها کم شود. زیرا هم اکنون سهم سلامت ازGDP در آمریکا بین ۱۷ تا ۱۸ درصد است اما رقم پرداختی مردم از هزینه های درمانی بالاست حال آنکه سهم سلامت از GDP در انگلستان ۱۱ درصد است اما وضعیت مردم این کشور در پرداخت هزینه های درمان به مراتب بهتر است.

حسین پور با عنوان این مطلب که سهم سرانه سلامت از درآمد ناخالص داخلی در ایران خیلی پایین نیست و چیزی در حدود ۶.۸ درصد است، گفت: منتها امر دو نکته در این بحث مهم است. نخست توزیع سرانه سلامت و دوم عادلانه توزیع شدن این سرانه است. مشکلی که وجود دارد این است که سهم دولت از پرداخت هزینه های سلامت خیلی کم است.

بررسی ها نشان می دهد در دنیا به طور متوسط مردم تنها ۱۸ درصد هزینه‌های سلامت را می پردازند اما در ایران بیش از ۵۴.۸ درصد از هزینه‌های سلامت را مردم از جیب پرداخت می کنند که با احتساب منابع بیمه‌ای این رقم بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌شود. این در حالی است که هر ساله حدود ۷.۵ درصد مردم به دلیل ابتلا به بیماریهای صعب‌العلاج زیر خط فقر قرار می‌گیرند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۳ پاسخ به “سرانه سلامت در ایران، پایین‌تر از کشورهای به مراتب فقیرتر”

  1. میرزا گفت:

    اونوقت برای ما پزشک خانواده راه اندازی کرده اند! ما هی گفتیم این طرح پیچیده است و نیاز به زیر ساخت دارد اما کو گوش شنوا!!!

  2. محسن گفت:

    سرانه سلامت اعضای بیت پایین نیاید ، مردم به درک . آخر دراین سی و سه سال سیاه و تاریک کدام وقت این مردم بیچاره محلی از اعراب بوده اند که حالا حکومت بخواهد نگران پایین آمدن سرانه سلامت آنها باشد

  3. درددل گفت:

    در ایران چیزی به اسم سرانه سلامت و درمان وجود ندارد بلکه اون ۱۳ -۱۴ هزارتومن هم سرانه استامینوفن و سرماخوردگی است!