سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » خون‌بهای شهدای جنبش سبز: آگاهی و آزادی...
» آنچه خانواده شهیدان مظلوم سال گذشته خواسته‌اند و روزی به آن خواهند رسید

خون‌بهای شهدای جنبش سبز: آگاهی و آزادی

چکیده :اعلام بی‌گناهی و آزادی همه زندانیان سیاسی، خون‌بهایی است که مادر یکی از شهدای جنبش سبز برای اعلام گذشت از خون فرزندش اعلام کرده است. خانواده شهدای کهریزک نیز ضمن اعلام گذشت از دو ماموری که به اتهام قتل این سه شهید محکوم به قصاص شده‌اند، معرفی و محاکمه آمران جنایات کهریزک را خواستار شده‌اند و از جمله‌ی آنها، پدر محسن روح‌الامینی تاکید کرده که ریخته شدن خون فرزندش، از مرگ هزاران نفر دیگر جلوگیری کرده است. دیگر خانواده‌ها نیز صحبتهای مشابهی را مطرح کرده‌اند و چکیده‌ی همه‌ی آنها چیزی این نیست که این خانواده‌ها تاوان خون عزیزان خود را نه در پول و نه قصاص، بلکه در دو آرمان سبز جست‌وجو می‌کنند: آگاهی و آزادی....


کلمه – گروه سیاسی: اعلام بی‌گناهی و آزادی همه زندانیان سیاسی، خون‌بهایی است که مادر یکی از شهدای جنبش سبز برای اعلام گذشت از خون فرزندش اعلام کرده است. خانواده شهدای کهریزک نیز ضمن اعلام گذشت از دو ماموری که به اتهام قتل این سه شهید محکوم به قصاص شده‌اند، معرفی و محاکمه آمران جنایات کهریزک را خواستار شده‌اند و از جمله‌ی آنها، پدر محسن روح‌الامینی تاکید کرده که ریخته شدن خون فرزندش، از مرگ هزاران نفر دیگر جلوگیری کرده است. دیگر خانواده‌ها نیز صحبتهای مشابهی را مطرح کرده‌اند و چکیده‌ی همه‌ی آنها چیزی این نیست که این خانواده‌ها تاوان خون عزیزان خود را نه در پول و نه قصاص، بلکه در دو آرمان سبز جست‌وجو می‌کنند: آگاهی و آزادی.

کسی نمی‌تواند در این موضوع تردید کند که برای مادری که فرزندش را بیست و چند سال با خون دل بزرگ کرده، سخت است که او را کشته شده ببیند و از گذشتن از خون او سخن بگوید. چه برسد به اینکه این فرزند، مظلوم کشته شده باشد، عاملان مرگ او حاضر به پذیرش مسئولیت در قبال خونی که ریخته‌اند، نباشند و حتی نحوه‌ی کشته شدن او را هم مشخص نکنند.

احساس و روحیه این مادر را نمی‌توان تصور هم کرد، وقتی که درباره مرگ پسرش می‌گوید: “هنوز نمی‌توانم باور کنم. سهراب برای من خیلی عزیز بود. باورم نمی‌شود، برای من قابل هضم نیست چطور یک هموطن روی هموطن خود اسلحه بکشد. کجای دین و قرآن گفته یک مسلمان می‌تواند مسلمان دیگر را بکشد، از بالای پل پرت کند، با ماشین از رویش رد شود یا با اسلحه بکشد؟”

اما پروین فهیمی، مادر سهراب اعرابی، روحیه‌ای فراتر از اینها دارد، چرا که نه تنها خود و فرزندش را متعلق به جنبش سبز می‌داند، بلکه با دور ریختن کینه و انتقام‌جویی، می‌گوید: “اگر همه زندانیان سیاسی را با اعلام برائت آزاد کنند از خون سهراب می گذرم، چون حداقل می دانم خون فرزندم باعث آزادی دیگران شده است. اما اگر قرار باشد که فرزندم را که کشته اند و زندانیان هم در زندان باشند از خون سهراب نمی گذرم و تا مشخص نشدن قاتلش ساکت نخواهم بود.”

این روحیه را خانواده سه شهید کهریزک هم دارند و داشتند، وقتی که با وجود کامل نشدن پرونده جنایت کهریزک پس از یک سال و نیم، نوشتند: “ما صاحبان خون به ناحق ریخته شده فرزندانمان، با گذشت از قصاص دو مجری این جنایت که محکوم به اعدام گردیده اند و تاکید بر اجرای سایر مجازات ها در مورد آنها بیش از پیش خود را در مسیر خونخواهی و پیگرد آمران و عاملان اصلی جنایت که مصونیت های رسمی و غیر رسمی آنها در حال فروریختن است، قرار خواهیم داد تا از یکطرف اثبات کنیم که انسان های حقیر، کم ظرفیت و انتقامجویی نیستیم که از قصاص و ریختن خون انسان هایی که ملعبه دست قانون شکنان خودسر بوده اند، لذت ببریم و خانواده های مستضعف و بیگناه آنها را نیز همچون خود داغدار کنیم و از طرف دیگر پیگیری هایمان نیز برای اصلاح رویه ها درحد ممکن می باشد ونیک می دانیم که فرزندان ما با مظلومیت سرخ خود،چهره کریه عده ای سیاه روی را افشا کردند که البته این دست آورد کمی نیست و قطعا، شادی روح آنها نیز با همین تصمیم قرین است.”

مادر سهراب، آزادی زندانیان سیاسی را شرط گذشت از خون فرزند شهیدش اعلام می‌کند، پدر محسن روح‌الامینی شهادت فرزندش را خون‌بهای افشای جنایات کهریزک و عامل جلوگیری از مرگ هزاران نفر دیگر می‌داند و خانواده شهدای کهریزک در ازای گذشت از قاتلان، خواستار معرفی و محاکمه آمران اصلی و روشن شدن ابعاد جنایات با هدف جلوگیری از تکرار آنها هستند. یکی آزادی را خون‌بهای شهیدش اعلام می‌کند و دیگری آگاهی را.

مصاحبه مادر شهید سهراب اعرابی با کلمه، بیانیه خانواده‌های سه شهید کهریزک و دیگر سخنان خانواده شهیدان سبز در این یک ساله را باید بارها و بارها خواند و به روزی امید بست که این خانواده‌های مظلوم به خواسته‌های خود و خون‌بهای شهیدانشان که خواسته‌های یک ملت است، برسند: آگاهی و آزادی.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۶ پاسخ به “خون‌بهای شهدای جنبش سبز: آگاهی و آزادی”

  1. مهیار گفت:

    ما با پخش کلمه راه سهراب را ادامه میدهیم

    • طاهره گفت:

      ما هم با ساکت نموندن و آگاهی راه سهراب و ندا وما بقی شهدا راهشونو ادامه میدیم.خدا به خانواده هاشون صبر بزرگ بده و بدونن که ما بیکار نمیشینیم تا خونشون پایمال نشه.به امید پیروزی سبز.

  2. تحول سبز گفت:

    خون به ناحق ریخته شده به دنبال جواب می گردد. حتما این خونها خواهد جوشید و ظالمان را سرنگون خواهد کرد.

  3. زنده باد سبز گفت:

    [ای مالک] از خونریزى بپرهیز،

    و از خون ناحق پروا کن،

    که هیچ چیز همانند خون ناحق عذاب الهى را نزدیک و مجازات را بزرگ نمى‏کند،

    و نابودى نعمت‏ها را سرعت نمى‏بخشد و زوال حکومت را نزدیک نمى‏گرداند،

    و روز قیامت خداى سبحان قبل از رسیدگى اعمال بندگان، نسبت به خون‏هاى ناحق ریخته شده داورى خواهد کرد،

    پس با ریختن خونى حرام، حکومت خود را تقویت مکن.

    زیرا خون ناحق، پایه‏هاى حکومت را سست مى‏کند و بنیاد آن را بر کنده به دیگرى منتقل سازد.
    (نهج البلاغه، فرمان حضرت علی(ع) به مالک اشتر)

  4. ناشناس گفت:

    امیدواریم که آنروز هرچه زودتر فرا برسد

  5. بی شماران گفت:

    روحشان شاد باد