روزی که شریفتر از آن نیست
چکیده :روز بعثت رسول اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) در سراسر دهر - من الازل الی الابد - روزی شریفتر از آن...
ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد دل رمیده ما را انیس و مونس شد
نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت بغمزه مسئله آموز صد مدرس شد
ببوی او دل بیمار عاشقان چو صبو فدای عارض نسرین و چشم نرگس شد
کرشمه تو شرابی بعاشقان پیمود که علم بی خبر افتاد و عقل بیحس شد
گلستان سعدی
کلمه – گروه معارف:«زمان ها خودشان هیچ مزیتی ندارند … شرافت زمان ها یا نحوست آنها به واسطه قضایایی است که درآنها واقع می شود … { و از این روست که }روز بعثت رسول اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) در سراسر دهر – من الازل الی الابد – روزی شریفتر از آن نیست ؛ زیرا حادثه ای بزرگتر از این حادثه اتفاق نیفتاده است … و بزرگتر از رسول اکرم (ص) غیر از ذات مقدس حق تعالی در عالم وجود نیست … .»
« اول آیه ای که به رسول اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) به حسب روایات و تواریخ وارد شده است، آیه ” اقراء باسم ربک الذی خلق” است که از اول به قرائت و به تعلم دعوت شده است.
در همین سوره است که « کلا إن الانسان لیطغی ان راه استغنی» . این سوره اولین مورد وحی است … .{ از این آیه} معلوم می شود که «طغیان و طاغوت بودن» از اموری است که در رأس است و برای طاغوت زدایی باید تعلیم کتاب و حکمت و تزکیه کرد.
وضع روحی انسان این طور است تا یک استغنایی پیدا می کند طغیان می کند. استغنایی علمی که پیدا می کند به همان مقدار طغیان می کند.
مقام که پیدا می کند به مقداری که مقام پیدا کرده است طغیان می کند. فرعون را که خدای تبارک و تعالی می گوید طاغی، برای همین است که مقام پیدا کرده بود و انگیزه الهی در او نبود و این مقام او را به طغیان کشیده بود.
کسانی که چیزهایی که مربوط به دنیاست،آنها را بدون تزکیه نفس پیدا می کنند، این ها هر چه پیدا بکنند طغیانشان زیادتر خواهد شد و وبال این مال و این منال و این مقام و این جاه و این مسند از چیزهایی است که موجب گرفتاری های انسان است، در این دنیا و بیشتر در آن دنیا.
انگیزه بعثت اینست که ما را از این طغیان ها نجات دهد و ما تزکیه کنیم خودمان را. نفوس خودمان را از این ظلمت نجات دهیم. اگر این توفیق برای همگان حاصل شود، دنیا یک نوری می شود نظیر نور قرآن و جلوه نور حق.
تمام اختلافاتی که بین بشر هست؛ بین سلاطین هست؛ بین قدرتمندان هست ریشه اش همان طغیانی است که در نفس است. ریشه اش این است که انسان دیده است مقامی دارد و طغیان کرده است و چون قانع نمی شود به آن مقام، این طغیان اسباب تجاوز می شود،تجاوز که شد، اختلاف حاصل می شودو این فرق نمی کند، از آن مرتبه نازلش طغیان است تا آن مرتبه عالی آن. از آن مرتبه نازلی که در یک روستا بین افراد اختلاف حاصل می شود، ریشه آن همین طغیان است و تا مرتبه بالاتر و هر چه بالاتر برود طغیان بیشتر می شود.
فرعونی که طغیان کرد، « انا ربکم الاعلی» گفت. این انگیزه در همه است، فقط در فرعون نیست.
اگر انسان را سر خود بگذارند ” انا ربکم الاعلی” خواهد گفت.
انگیزه بعثت این است که این نفوس سرکش و طاغی و یاغی را از آن طغیان کنترل کند. تزکیه نفوس نماید.
و کلام نهایی آن است که:
«همه اختلافات از عدم تزکیه نفس است و هدف بعثت تزکیه مردم است؛ تا به واسطه تزکیه، هم تعلم حکمت کند و هم تعلم قرآن و کتاب.»
[۱]. صحیفه نور ، جلد ۱۲ ، ص۱۶۸
[۲]. سوره علق ، آیه ۱
[۳]. سوره علق ، آیه ۶و۷ « به راستی انسان سرکشی می کند چون خود را بی نیاز می بیند.»
[۴]. سوره نازعات ، آیه ۲۴ « من پروردگار بزرگ شما هستم.»
[۵]. صحیفه نور ، جلد ۱۴ ، ص۲۵۳-۲۵۴
احسنت بر شما