سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » شهید مفتح نیز در اندیشه مانند شهید بهشتی بود؛ به بهانه سالروز شهادت دکتر مفتح...

شهید مفتح نیز در اندیشه مانند شهید بهشتی بود؛ به بهانه سالروز شهادت دکتر مفتح

چکیده :مفتح در مسجد «جاوید»، کلاسهای «اسلام شناسی»، «جامعه شناسی»، «تاریخ ادیان»، «اقتصاد»، «فلسفه»، «نهج البلاغه» و «تفسیر قرآن» برگزار می‌کرد و جمعیت عظیمی از جوانان و دانشجویان را در بحبوبه زرق و برق های شبه مدرنیته پهلوی به مسجد می کشاند و مشتاق به دین ورزی و ایدئولوژی اسلامی می...


مرضیه حاجی هاشمی

مفتح اشتراکات زیادی با بهشتی داشت.
هر دو متولد ۱۳۰۷ بودند هر دو در «مدرسه دین و دانش» فعالیت می‌کردند.
هر دو «کانون دانش آموزان و فرهنگیان قم» را تاسیس کردند.
هر دو در مجلات «مکتب اسلام» و «مکتب تشیع» قلم می‌زدند.
هر دو از حوزه به دانشگاه تهران رفتند و فارغ التحصیل دکترای فلسفه دانشگاه تهران شدند.
هر دو در «مدرسه حقانی» نیز فعالیت می‌کردند.
هر دو نگاه ایدئولوژیک به دین اسلام در انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی داشتند؛ نه نگاهی فقاهتی.
هر دو جنبه های نوگرایانه دینی در اندیشه‌هایشان بسیار محرز است.

مفتح بر جنبه‌های ضد استبدادی حکومت تاکید فراوان داشت و اولین کتابی که در «مجمع علمی اسلام شناسی» در قم که زیر نظر وی بود، ترجمه شد، کتاب «شیعه و زمامداران خودسر» اثر «استاد محمد جواد مغنیه» از اندیشمندان لبنانی بود.

مفتح معتقد بود: «در یک حرکت در یک نهضت حتما ایدئولوژی لازم است و باید باشد»
مفتح مباحث اسلامی را با طرحی نوین و شکلی جدید مطرح می‌کرد. کلاس تفسیر قرآن وی به طور عالمانه و محققانه ای تدریس می شد به گونه‌ای که بسیار جذاب و قابل استفاده برای جوانان و اقشار مختلف جامعه بود.

مفتح در مسجد «جاوید»، کلاسهای «اسلام شناسی»، «جامعه شناسی»، «تاریخ ادیان»، «اقتصاد»، «فلسفه»، «نهج البلاغه» و «تفسیر قرآن» برگزار می‌کرد و جمعیت عظیمی از جوانان و دانشجویان را در بحبوبه زرق و برق های شبه مدرنیته پهلوی به مسجد می کشاند و مشتاق به دین ورزی و ایدئولوژی اسلامی می نمود.

مغز مفتح و مفتح ها هدف گلوله قرار گرفت و فرزندان آنهایی که با اسلام مفتح ها مشتاقانه با جلوه های جدید دین و مذهب آشنا شده و انقلاب کرده بودند، با اسلام مصباح یزدی ها از آن گریزان شدند و از پدران و مادران خود سؤال کردند «چرا انقلاب کردید!؟» کاش به اسلامی که انقلاب کرد، باز می گشتیم تا انقلاب اسلامی به آرمان های خویش نائل آید و انقلابی های امروز به اصالت خویش.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.