سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

مشکل امروز؛ “ریاکاری” است!!

چکیده :موضوع مورد توجه؛ "ریاکاری" است که شخص فریبکار در حوزه سیاست ، به یک شعار و یا یک رفتار و یا موضع گیریی خاص که در آنجائی که قدرت و ثروت پایگاه دارد -ونه جاهای دیگر- "تظاهر" به ارزشهایی میکند که کمترین باور جدّی به آن ندارد و البته رسوا هم...


هادی سروش

گویند : مردی یک خروس ذبح شده خرید و بُرد منزل ووقتی به همسرش گفت این خروس را طبخ کن ، همسرش بشدت ناراحت شد و گفت : من هیچ جنس مذکری رادر این خانه راه نمیدهم ! برو پس بده و مرغ بخر و بیاور.
مردبیچاره رفت که پس دهد ولی با انکار فروشنده روبرو شد .. بالاخره بعدگفتگوهای زیاد، فروشنده گفت حاضرم این خروس را بردارم و بجایش مرغ دهم و حتا پولش را نمیخواهم ، فقط بگو چرا خروس را آورده ای که مرغ بجایش ببری؟
مرد ، سخن همسرش را گفت. بلافاصله آن مرغ فروش گفت : من مرغ مجانی به تو میدهم اما شک نکن که این زن ریاکار تو آلوده است!

آری ؛ اگراین قصه یک افسانه هم باشد حکایت از یک حقیقت دارد و آن این است که ؛ میشود “نیت منفی” در پوشش بشدت مذهبی خودراپنهان کند!
امروز ، تقدس گرایی افراطی، ریاکاری و سپس ؛ سوپرانقلابی بودن برخی،آدم را به فکر می نشاند.

درتقدس گرایی ، فرد با یک اعتقاد افراطی به مناسک دینی نظر میکند و خود را درزحمت زیادی قرار میدهد و حتا در مواردمواجه با “حق الناس” هم به بهانه های دینی ، مانند بولدزر از روی حقوق دیگران رد میشود! نمونه بارز آن ؛ “خوارج” هستند.
این موضوع، مورد قلم زنی ما در این یادداشت نیست.

موضوع مورد توجه؛ “ریاکاری” است که شخص فریبکار در حوزه سیاست ، به یک شعار و یا یک رفتار و یا موضع گیریی خاص که در آنجائی که قدرت و ثروت پایگاه دارد -ونه جاهای دیگر- “تظاهر” به ارزشهایی میکند که کمترین باور جدّی به آن ندارد و البته رسوا هم میشود.

نوعا ؛ “تظاهر نمایی” به شکل افراطی آن ،با استفاده از فحش و فریب و تخریب نیروهای سابقه دار در جوامع سیاسی مطرح میشود و انسان فاقد عقلانیت سیاسی ،تبدیل به یک عنصر “سوپرانقلابی” میشود.

البته می پذیرم که برخی از “سوپرانقلابی” ها ؛ واقعا برنامه فریب و ریا و تزویر ندارند ، و روش سوپرانقلابی شان بر اساس دریافت ناصواب از مبانی دینی و انقلابی است !

شگفت آور است پیامبر عزیزمان ، ریا کاری را به روش مشهور روزگار خود که بیشتر در ریاکاری در انجام مناسک دینی بوده ، منحصر نکردو سخن از آینده پر فریب و ریاکارانه برخی از انسانها در حوزه “قدرت” نمود و افراد ریاکاری که فریبکارانه با “کالای دین” مشغول بدست آوردن قدرت و ثروت هستند را بخوبی معرفی نمود و فرمود:
«زمانی خواهد آمد که :
اولا ؛ انسان هائی دارای ظاهری نیکو، ولی باطنی خبیث اند !
و ثانیا ؛ اهل “ریاکاری” اند !
و ثالثا ؛ همه تظاهرشان به دینداری و ارزشی بودن ، به خاطر رسیدن به قدرت و بر آمدن کام شان از دنیا میباشد !
اینان باطنا کاری به خدا و دین ندارند و دین شان تماما “ریاکاری” است.
«سَیأتی عَلی النَّاسِ زَمانٌ تَخبُثُ فیهِ سَرائِرُهُم، و تَحْْسُنُ فیه عَلانِیتُهُمْ، طَمَعاً فِی الدُّنیا، لایرِیدُونَ بِهِ مَاعِنْدَ رَبِّهِمْ، یکونُ دِینُهُمْ رِیاءً ..».[اصول کافی]

امروز “ریاکاری” برنامه ریزی شده است بصورتی که فردی در سخنرانی در مجامع عمومی بین المللی دعای فرج میخواند و درعین حال ؛ نزدیکترین کارگزارانش آلوده به فساداندو در زندان عمرشان را سپری میکنند!
امروز شاهدیم چه بسیارند کسانی که ریاکارانه سخن از ارزشها و جهاد و مقاومت و ولایت میزنند و روزانه یکی پس از دیگری از حکم بازداشت شان مطلع میشویم!
در ردیف پایین تر ؛ کسانی را میبینیم برای رسیدن به مزایایِ قدرت و ثروت در عرصه داخلی و یا خارجی و بهرمندی از سفرهای خارجی و ماموریت های بلند اروپایی و آمریکایی ، چگونه قدم بر “پل ریاکاری” نهاده و میروند و میرسند!
و یا دیگرانی برای ورود به پست های پنهان بازار و اصناف تجاری ، “پل ریاکاری” میزنند!
و یا کسان دیگری برای ورود به جایگاه کارشناس مذهبی در سیما و رسانه و یا برای امام جمعه شهر و امام جماعت یک محله شدن ، و حتی برای دهیار و دهدار روستا شدن ، قدم بر “پل ریاکاری” میگذارند!

شگفتا ! چه بسیار شنیدیم ؛ امام علی (ع) تا مدتها به زن عائله مندی که شوهرش شهید شده ، خدمت میکند و دربرابر زبان تیز آن زن نسبت به نفرین بر علی (ع) صبر میکند و خودرامعرفی نمیکند ! اما وضع برخی بظاهر شیعیان آن امام بزرگوار ، چنین شده که عکس گرفتن ها در روستاهای محروم ، در زلزله و سیل ها و یا درکنار جنازه مطهر شهید و.. به میدان مسابقه تبدیل شده!
دیروز ؛ “زیرآب زنی” وپرونده سازی و بی حرمتی به بزرگان کارشان بود و امروز ؛ دروغ گویی و تملق گوئی ، و حتا لعن گوئی درتریبون مجلس و فحاشی در رسانه ها ، و.. نردبان ارتقاء جایگاه شده!

بر مردم آگاه و رشید رسیده پوشیده نیست، امیدواریم بر آنانکه امور کلیدی این مردم مظلوم را بدست دارند مخفی نماند ونیز اختفاء نفرمایند که هر ؛ “بی ریشگی ، فقدان تخصص لازم ، مطالبه ارتقاء شغلی” که با ریا کاری و سوپر انقلابی بودن همراه شود ، جای شک و شبهه بسیار است.

گرچه ریاکاران بسیار پنهانی عمل میکنند ولی نشانه های آنان در کلام امام علی (ع) بخوبی بر ملا شده اند ؛
اولا ؛ در برابر تریبون پر نشاط اند!
و ثانیا ؛ در خلوت خود نسبت به وظیفه هایشان بی خیال!
و ثالثا ؛ دائما به دنبال گزینش مثبت پیش خواص ، و مقبولیت پیش عوام هستند!
ثَلاثُ عَلاماتٍ لِلْمُرائى: یَنْشِطُ اِذا رَأىَ النّاسَ وَ یَکْسِلُ اِذا کانَ وَحْدَهُ وَ یُحِبُّ اَنْ یُحْمَدَ فِى جَمیعِ اُمُورِهِ.[اصول کافى]

با این جمله خواندنی امام خمینی (ره) یادداشت را به پایان ببرم که فرمود:
“انسانی که برخلاف عقیده اش برای نمایش به مردم ریاکاری میکند؛ منافق است و عذابش سخت‌ترین عذاب‌هاست و این ریا باعث از بین رفتن نور ایمان در قلبش می‌شود. این فرد به نوعی مشرک است.”



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.