سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

رادیکالیسمِ فاطمی…

چکیده :«ده روز قبل از این‌که حکم اعدام دکتر فاطمی اجرا شود، آن‌ها در جریان حکم اعدام بوده‌اند و این احتمال را نیز می‌داده‌اند که شاید دکتر عفو شود. در آن زمان جمال امامی وکیل مجلس و دارای نفوذ در ارگانهای دولتی آن روز، علی‌رغم اختلاف نظرهایی که با دکتر فاطمی داشت، به دیدن شاه رفته و از شاه خواسته‌بود که حکم اعدام را لغو کند. او به شاه گفته‌بود که فاطمی بیمار است و چندین عمل بر روی طحال و قلب داشته و بهتر است که او اعدام نشود، ولی شاه به خواسته او توجه نکرد و حکم اعدام فاطمی اجرا...


حسین نقاشی

مگر میشود از کودتا ٢٨مرداد و محمد مصدق سخن گفت و از شهید حسین فاطمی سخن به میان نیاورد؟!
او که در آخرین سخنش پیش از اعدام گفت:

پاینده باد ایران. زنده باد دکتر محمد مصدق!

بگمانم از مهم‌ترین خصلت‌های فاطمی، رادیکالیسم(ریشه‌نگری) او بود. همان چیزی که او را خار چشم ‎استبداد و دلشیفتگانِ رژیم تبهکار ‎پهلوی کرده است.

وی که در تابستان۳۲ علنا در آرزوی الغاء ‎”سلطنت” و اعلام ‎”جمهوریت” بود در نخستین شماره دور جدید باختر امروز در ۱۴تیر۱۳۲۱ سرمقاله‌ای نوشت با عنوان “خدا-ایران-آزادی” در برابر و در تخفیف شعار استبدادیِ “خدا-شاه-میهن”

فاطمی بهمراه علی شایگان جناح چپِ دولت مصدق را تشکیل میدادند و به گفته مصدق فکر ملی شدن صنعت نفت،از ایده‌های فاطمی بود.

درباره اعدام او مطالب مختلفی نقل شده است.از جمله‌ مهم‌ترین آنها که نشان‌دهنده‌ی بغض و نفرت عوامل خارجی کودتا و محمدرضا پهلوی از اوست،در این دو متن بروشنی هویداست:

پریوش سطوتی همسر فاطمی دربارهٔ اعدام او می‌گوید:

«ده روز قبل از این‌که حکم اعدام دکتر فاطمی اجرا شود، آن‌ها در جریان حکم اعدام بوده‌اند و این احتمال را نیز می‌داده‌اند که شاید دکتر عفو شود. در آن زمان جمال امامی وکیل مجلس و دارای نفوذ در ارگانهای دولتی آن روز، علی‌رغم اختلاف نظرهایی که با دکتر فاطمی داشت، به دیدن شاه رفته و از شاه خواسته‌بود که حکم اعدام را لغو کند. او به شاه گفته‌بود که فاطمی بیمار است و چندین عمل بر روی طحال و قلب داشته و بهتر است که او اعدام نشود، ولی شاه به خواسته او توجه نکرد و حکم اعدام فاطمی اجرا شد»

آیت الله سید رضا زنجانی(از روحانیان مدافع مصدق و از بانیان نهضت مقاومت ملی پس از کودتای۲۸مرداد۳۲) تلاش بسیاری برای جلوگیری از اعدام فاطمی می‌کند و حتی از آیت الله بروجردی هم کمک می‌خواهد و بروجردی در پاسخ او چنین می‌گوید:

«انگلیسیها از او کینه به دل دارند، شاه هم ضعیف است و کاری نمی‌شود کرد.»



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.