سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

حکومت فلّه‌ای!

چکیده :کمتر از ۱۰سال پس از این ماجرا، معترضان انتخابات ۸۸ را به بازداشتگاه غیرقانونیِ کهریزک بردند و آنها را به همان قاضی سپردند که ۲۰سال پیش روزنامه‌ها را هم به او سپرده بودند. او بلد بود چگونه «فله‌ای» حذف کند. برای او فرقی نداشت سوژه حذف، کاغذ روزنامه‌ها باشد یا تنِ آدم‌ها....


محمدجواد اکبرین

۲۰سال پیش در چنین روزی دستور توقیف مطبوعاتِ منتقد صادر شد. پیش از دستور، دهها هزار بسیجی و دانش‌آموز را در مصلای تهران جمع کردند؛ رهبری برای آنکه بتواند یک شبه و بدون محاکمه، از شرّ مطبوعات خلاص شود نیاز به جمعیت و حمایت داشت و چون از پیامدهایش نگران بود به مانوری باشکوه از هواداران نیاز داشت. آن روز چنان فله‌ای بسیجی و دانش‌آموز از سراسر کشور جمع کردند که یادشان رفت ظرفیت مصلای تهران را بسنجند! تعدادی دانش‌آموز زیر دست و پا کشته شدند. در تلویزیون گفتند و بر سنگ قبرشان نوشتند «شهدای راه ولایت».

آن روز هم خامنه‌ای مثل تمامِ ۳۰سال رهبری‌اش از «دشمن» گفت: «دشمن به‌جای رادیوها آمده در داخل کشور ما پایگاه زده! بعضی از این مطبوعاتی که امروز هستند، پایگاههای دشمن‌اند؛ ده، پانزده ‌روزنامه، گویا از یک مرکز هدایت می‌شوند». بعد از سخنرانی‌اش روزنامه‌ها و مجلات منتقد تعطیل شدند و میرحسین موسوی در توصیفی ماندگار، آن را «توقیف فله‌ای مطبوعات» نامید.

کمتر از ۱۰سال پس از این ماجرا، معترضان انتخابات ۸۸ را به بازداشتگاه غیرقانونیِ کهریزک بردند و آنها را به همان قاضی سپردند که ۲۰سال پیش روزنامه‌ها را هم به او سپرده بودند. او بلد بود چگونه «فله‌ای» حذف کند. برای او فرقی نداشت سوژه حذف، کاغذ روزنامه‌ها باشد یا تنِ آدم‌ها.

قاضی سعید مرتضوی، اگرچه برای توقیف فله‌ای روزنامه‌ها جایزه و ارتقاء گرفت اما در قتل فله‌ایِ آدم‌ها بدشانسی آورد؛ چون یکی از قربانیان، خود را در بازجویی و شکنجه معرفی نکرده و نگفته بود فرزند یک سرداران نظام است. سرانجام در پرونده شکایت آن سردار در قتل فرزندشان «محسن روح‌الامینی»، مرتضوی به اتهام معاونت در قتل عمد به ۵ سال حبس محکوم شد، هرچند زندانش در دادگاه تجدید نظر به دلیل «اظهار ندامت» به ۲ سال تقلیل داده شد و بعد از گذران دو سوم از محکومیتش آزاد شد. بعدها قاضی حیدری‌فر، دیگر متهمِ جنایت کهریزک در مصاحبه ۲۲مهر۹۶ با روزنامه شرق گفت: «من به وظیفه خودم در دفاع از نظام و حریم ولایت عمل کرده‌ام/اگر می‌دانستم پسر آقای روح‌الامینی در آن جمع است او را به احترام پدرش آزاد می‌کردم/اما فرزندش زمان بازجویی، هویت خود را کتمان کرده بود».

«حکومت فله‌ای» مردم را نیز «جمعیت گله‌ای» می‌بیند؛ اگر بگویند «چشم» می‌شوند ملت بزرگ، اما اگر بپرسند «چرا» می‌شوند فتنه‌گرانِ کوچک و سزاوار توقیف یا مرگ.

عکس: قبر یکی از جان‌باختگان دیدار با ولایت/اردیبهشت۷۹/مصلای تهران

https://www.instagram.com/p/B_Uop2EoTG1/?igshid=bwkz6ma83enj



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.