سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

مردم مقصر نیستند، شما مقصرید

چکیده :حقیقتا باید گذشته‌های دور را نیز مرور کنیم، و از بازداشت و زندانی کردن متخصصان حوزه‌های بهداشت و سلامت عمومی تا متلاشی کردن انجمن‌ها و نهادهای مردم‌نهاد بنویسم و ریشه‌های اینکه جامعه در بحران‌ها چرا اینگونه بی‌پناه مانده است را بررسی کنیم و ببینیم چه کاری می‌توان انجام...


حسین رونقی

مثل همیشه دیواری کوتاه‌تر از دیوار مردم پیدا نمی‌شود! مردم نباید این کار را می‌کردند! مردم نباید آن کار را بکنند! مردم نباید ببینند! مردم نباید بفمند! مردم نباید بگویند! مردم نباید بشنوند!

دنبال مقصرید؟ کمی عقب‌تر را نگاه کنیم! آن زمان را که هواپیمایی ماهان برخلاف توصیه‌های متخصصان و اعتراض مردم که خواهان غربال‌گری و قرنطینه مسافران چینی بودند همچنان با افتخار پروازهایش به چین را ادامه می‌داد و مسئولان می‌گفتند ما تسلیم توطئه‌های دشمنان نخواهیم شد! می‌گفتند کرونا توطئه دشمنان برای مقابله با نظام است! آن روزها بجای عنوان حقیقت، پنهان‌کاری صورت گرفت، تا مردم بجای آنکه مراقب خود باشند قربانی جهل حاکم شوند.

حقیقتا باید گذشته‌های دور را نیز مرور کنیم، و از بازداشت و زندانی کردن متخصصان حوزه‌های بهداشت و سلامت عمومی تا متلاشی کردن انجمن‌ها و نهادهای مردم‌نهاد بنویسم و ریشه‌های اینکه جامعه در بحران‌ها چرا اینگونه بی‌پناه مانده است را بررسی کنیم و ببینیم چه کاری می‌توان انجام داد!

سوال این است، بودجه‌ها و برنامه‌ها کلان دست مردم است؟ زیرساخت‌ها، امکانات و روش‌های کنترل دست مردم است؟ شما که در بزنگاه‌های خودتان، همه راه‌ها را می‌بندید حتی راه نفس کشیدن آدمی را، امروز نمی‌توانید چند جاده و ورودی و خروجی شهرها را کنترل کنید؟ یاالعجب انگار مردم صاحب‌اختیارند و حاکم! بجز بازداشت آن پرستار قمی، چند شهروند و چند فعال بخاطر اطلاع‌رسانی در مورد کرونا و بیماران چه کاری صورت گرفته‌است؟

مادر من وقتی شنیده بود که می‌گویید مردم قرنطینه کنند! می‌گفت مگر به حرف است؟ اسم‌ چند نفر را برد گفت این‌ها اگر یک روز کار نکنند از کرونا نمیرند، گرسنگی و درماندگی حتما آنها را می‌کشد! کارگران، روزمزدکارها، رانندگان، پیک‌های موتوری و میلیون‌ها ایرانی دیگر که زیست‌شان به کار روزانه‌شان گره خورده است چگونه می‌توانند قرنطینه کنند؟ شما حاضرید تامین‌شان کنید؟ شرایط قرنطینه را فراهم کنید؟

چرا به مردم خرده می‌گیرید؟ چرا مردم را نفهم فرض می‌کنید؟ کسی که مجبور است برای زیست خود خطر ابتلا به کرونا را به جان بخرد دوست ندارد در خانه بنشیند و بیرون نیایید؟ فکر نمی‌کنید این وضعیت کنونی سوای بحران کرونا نتیجه بی‌کفایتی و بی‌تدبیری حاکمان است که مردم نان شب ندارد؟ مردم باید بیمارستان بسازند؟ مردم باید بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را تجهیز کنند؟ مردم باید برای سلامت و زنده ماندن کادر درمانی کشور تجهیزات خیریه تهیه کنند و به آنها برسانند؟

مردم بحران کرونا را همچون همه بحران‌های که با کنار هم بودن، عقلانیت، مهربانی و آگاهی و نوع‌دوستی پشت سرگذاشته‌اند پشت سر خواهند گذاشت حتی با آنکه می‌دانیم بی‌عرضگی و بی‌تدبیری حکومت عامل اصلی تشدید بحران و عدم مدیریت بوده و خواهد بود! مردم مقصر نیستند همه برای گذار از این شرایط سخت همراه و همدل هستند، نگران همند و به هم تا جایی که در توان دارند کمک می‌کنند، از سیستم درمانی تا سیستم خدمات و از نانوا‌ها تا میوه‌فروش‌ها و قصاب‌ها و فروشندگان همه دست در دست هم برای عبور از این بحران تلاش می‌کنند و کسی نباید این مردم نجیب را مقصر جلوه دهد و تسلیم دستگاه پروپاگاندای حاکم برای مقصر جلوه دادن مردم شود. وقتی پنهان‌کاری اساس باور و کار حاکمیت است مردم مقصر نیستند آنهایی که نتوانستید جلوی افراطیون مذهبی را بگیرید و بجای آن در مقابل دانش و متخصصان ایستادند آنها مقصرند. مردم ایران مقصر نیستند، مثل همیشه که کشته‌شدند، سرکوب شدند، قربانی بی‌تدبیری و خودکامگی حاکم هستند! مردم ما کسی را ندارد جز خودشان و این دردناک‌ترین شرایط است!
.
خلق خدا به چه روز افتادند از تدبیر ما؛

فکر و ذکرمان شد کسب آبرو. چه آبرویی؟
مملکت رو تعطیل کنید. دارلایتام دایر کنید درست تره.
مردم نان شب ندارند، شراب از فرانسه می آید.
قحطی است، دوا نیست، مرض بیداد می کند، نفوس حق النفس می دهند.
باران رحمت از دولتی سر قبله عالم است و سیل و زلزله از معصیت مردم.
میر غضب بیشتر داریم تا سلمانی. سر بریدن از ختنه سهل تر.
ریخت مردم از آدمیزاد برگشته. سالک بر پیشانی همه مهر نکبت زده.
چشم ها خمار از تراخم است.
چهره ها تکیده از تریاک.
اون چهارتا آب انبار شاه عباس هم کرم گذاشته!
ملیجک در گلدان نقره می شاشد.
چه انتظاری از این دودمان با آن سرسلسله اخته؟
خلق خدا به چه روز افتادند از تدبیر ما؛ دلال، فاحشه، لوطی، لـله، قاپ باز، کف زن، رمال، معرکه گیر، گدایی که خودش شغلی است.

*دیالوگ فیلم حاجی واشنگتن اثر علی حاتمی



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.