سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » نظارت استصوابی نفی جمهوریت نظام است...

نظارت استصوابی نفی جمهوریت نظام است

چکیده :عملکرد شورای نگهبان در دوره سوم مجلس هرچند هنوز داعیه دار نظارت استصوابی نبود ولی در عمل به گونه ای رفتار کرد که از آن برداشت استصوابی می شد؟! که در دوره سوم با وساطت امام و دستور به وزیر وقت کشور(محتشمی پور) مشکل حل شد و انتخابات برگزار گردید. ولی متاسفانه این روش الان به شکلی شدیدتر و قانونی همچنان در شورای نگهبان حاکم است. ...


کلمه – حسن ماکیانی

امام در جلد دوم صحیفه نور می‌فرمایند: به اعتقاد من اگر جمهوری اسلامی روزی پایگاه مردمی‌اش را از دست بدهد و فاقد رکن جمهوریت بشود همانگونه که در۱۴۰۰سال قبل پس از حکومت امیرالمومنین(ع) و امام حسن(ع) ما حکومت اسلامی نداشتیم، این حکومت نیز نمی‌تواند استمرار پیدا کند. این مردم هستند که همه چیز از جمله انقلاب و جمهوری اسلامی را انتخاب کردند، جمهوریت اصل غیرقابل انکاری است و در واقع کسانی که جمهوریت را نفی می‌کنند، اسلام را نفی می‌کنند، تمام ادیان مادامی که پایگاه مردمی داشتند، استقرار داشتند، اما زمانی که پایگاه مردمی را ازدست دادند، تحرکشان متوقف شد و خاموش شدند و یا ازمیان رفتند. و بنابراین جمهوریت جز هویت و ذات این انقلاب است و اسلام برپایه مردم استوار بوده و رشد و توسعه پیداکرده است.

از منظر امام(ره) همه چیز با رأی مردم شکل می گیرد و به هیچ وجه هیچ کس نمی تواند نظرش را به نظر مردم تحمیل کند. ایشان می فرمایند: روی آن مسیری که ملت ما دارد، روی آن مسیر راه بروید، ولو عقیده تان این است که این مسیر که ملت رفته خلاف صلاحش است؛ خب باشد، ملت می خواهد اینطور بکند، به من و شما چکار دارد، ملت رای داده و رایی که داده مطیع است. این دیدگاه امام(ره) تئوری بسیاری از آقایان را رد می کند که امروز به جای مردم می خواهند تصمیم بگیرند و استدلالشان هم این است که ما باید مسیری را تعیین کنیم که به صلاح مردم باشد و اجازه ندهیم که مثلا مجلسی تشکیل شود، که این مجلس داران فلان ویژگی ها باشد….؟!

عملکرد شورای نگهبان در دوره سوم مجلس هرچند هنوز داعیه دار نظارت استصوابی نبود ولی در عمل به گونه ای رفتار کرد که از آن برداشت استصوابی می شد؟! که در دوره سوم با وساطت امام و دستور به وزیر وقت کشور(محتشمی پور) مشکل حل شد و انتخابات برگزار گردید. ولی متاسفانه این روش الان به شکلی شدیدتر و قانونی همچنان در شورای نگهبان حاکم است.

در انتخابات برخی از کاندیداها را با جرم های عجیب و غریب مثلا التزام به اسلام ..ندارد را رد صلاحیت می کنند، شما به چه ملاکی به یک مسلمان میگوید التزام به اسلام ندارید؟ لااقل اگر می خواهید صلاحیت افراد را احراز کنید، که همه مسلمانها صلاحیت دارند و طبق اصل سی هفتم قانون اساسی اصل بر برائت میباشد مگر خلاف آن در دادگاه صالحه ثابت شود. شما باید عدم صلاحیت را احراز کنید، نه صلاحیت افراد را، صلاحیت افراد که احراز شده خدایی هست. علاوه بر این حالا آقایان می گویند باید احراز کنیم، شرع قانون گذاشته است، نه اینکه دلخواه شما باشد که هر فردی را که دلتان خواست یا هم فکر شما باشد بگویید صلاحیت او احراز شده و هر کسی را که دلتان نخواست یا از حزب شما نبود بگویید ما احراز نکردیم؟! معنای استصوابی هم این است که مردم ولو همه آنها رای بدهند، اگر شورای نگهبان تصویب نکند این رای هیچ اثری ندارد، یعنی صلب اختیار کردن از مردمی که صاحبان اصلی این انقلاب و نظام میباشند که دقیقا نفی جمهوریت نظام است.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.