سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » کشته شدن سه نیروی انتظامی بازداشت بیش از ۲۰۰ درویش گنابادی...
» تشدید خشونت در گلستان هفتم خیابان پاسداران

کشته شدن سه نیروی انتظامی بازداشت بیش از ۲۰۰ درویش گنابادی

چکیده :بیش از ۲۰۰ درویش گنابادی که طی شب گذشته و صبح امروز در منطقه پاسداران و بخصوص خیابان‌ گلستان هفتم و اطراف آن توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی بازداشت شدند اطلاعی دقیقی در دست نیست...


خبرگزاری ایلنا صبح روز سه‌شنبه از قول سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی خبر کشته شدن دو بسیجی را اعلام کرده است.

این در حالی است که خبرگزاری ایرنا دوشنبه شب از تایید کشته شدن سه تن از نیروهای ناجا از قول همان منبع خبر داده بود. خبرگزاری تسنیم نیز در گزارش صبح سه‌شنبه خود خبر از کشته شدن سه مامور پلیس و دو بسیجی داده است. بر اساس گزارش ایلنا همچنین ۳۰۰ نفر از دراویش گنابادی نیز در جریان این درگیری‌ها دستگیر شده‌اند.

از سوی دیگر به گزارش کانال مجذوبان نور، از وضعیت بیش از ۲۰۰ درویش گنابادی که طی شب گذشته و صبح امروز در منطقه پاسداران و بخصوص خیابان‌ گلستان هفتم و اطراف آن توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی بازداشت شدند اطلاعی دقیقی در دست نیست.

طبق این گزارش نیمه‌های شب گذشته نیروهای بسیج و انصار حزب الله با پشتیبانی ماشین‌های ضدشورش و با توسل به پرتاب گاز اشک آور و گازفلفل اقدام به ضرب و شتم دراویش گنابادی متحصن در خیابان گلستان هفتم نمودند که طی این درگیری بیش از ۲۰۰ درویش گنابادی بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شدند.

اکانت توییتر “مجذوبان نور” که خبرهای مربوط به دراویش گنابادی را پوشش می‌دهد از زخمی و بازداشت شدن چند نفر در جریان حمله نیروی انتظامی به تجمع دروایش گنابادی در مقابل کلانتری ۱۰۲ خیابان پاسداران تهران خبر داده است. به موجب این خبر، عده‌ای از معترضان مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

توییتر “مجذوبان نور” اسامی برخی بازداشت شدگان را نیز منتشر کرده است: بهنام نظام آبادی، سجاد رزمی، محمد ثلاث، رسول هویدا، آویشا جلال الدین، مهدی مهدوی. و اسامی زخمی‌ها: محمد ثلاث، سعید سلطان‌پور، محمدی، کیارش عباس‌زاده، صالح‌الدین مرادی.

کسری نوری، فعال حقوق دراویش، از محل درگیری به دویچه‌وله گفت: “الساعه من در گلستان هفتم هستم. دقایقی پیش به ما حمله کردند. بسیاری از … را گرفتند. ما دفاع کردیم. فعلا این‌ها باز ما را محاصره کرده‌اند. در هرصورت ممکن است که به ما دوباره حمله کنند.» کسری نوری در مورد تعداد نیروهای امنیتی و انتظامی گفت که حدود چند صد نفر هستند. او در پایان گفت‌وگوی کوتاه خود گفت: «نمی‌دانم تعداد دراویش چند نفر است. الان هم صدا خیلی زیاد است، من نمی‌توانم صحبت کنم.”

همزمان، نیروی انتظامی ادعا می‌کند که یکی از دراویش با استفاده از یک اتوبوس به دو دستگاه موتورسیکلت یگان امداد که “برای سامان‌بخشی به امنیت” در منطقه حضور داشته‌اند حمله کرده و سه عضو نیروی انتظامی را کشته است.

رسانه‌های دولتی خبر داده‌اند که راننده اتوبوسی که به میان نیروهای انتظامی رفته و سه نفر را کشته، یکی از دراویش به نام یاور محمد ثلاث است. این درحالی است که به گفته فرهاد نوری، از فعالان حقوق دراویش، یاور محمد ثلاث چند ساعت قبل در مقابل کلانتری خیابان پاسداران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

سردار منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، دوشنبه شب در گفت‌وگو با تلویزیون ایران همچنین از مصدوم شدن ۵ مامور دیگر این نیرو خبر داده است.

از سوی دیگر درحالیکه، دوشنبه شب تنها از یک “خودروی مرگ” خبر آمده بود و فیلم‌های منتشرشده از محل حادثه نیز یک اتوبوس را نشان می‌داد که به میان نیروهای انتظامی می‌راند به گفته سخنگوی نیروی انتظامی یکی از بسیجیان کشته‌شده توسط خودروی سمند زیر گرفته شده و بسیجی دیگر با ضربات سلاح سرد کشته شده است.

بر اساس گفته‌های منتظرالمهدی، تا ساعت چهار و نیم صبح سه‌شنبه نیروهای انتظامی در محل بوده‌اند و در این ساعت به گفته او “محل آشوب و خیابان‌های اطراف پاکسازی شد”.

همچنین فرهاد نوری یکی از دراویش گنابادی با تکذیب عاملیت به شهادت رسیدن ماموران نیروی انتظامی در شب گذشته خیابان پاسداران تهران، اظهار کرد: این اتفاق باعث ناراحتی دراویش نیز شده است، در مسلک و مرام دراویش انجام چنین حرکت‌هایی جایی ندارد. دراویش هیچگاه نمی‌خواستند که این اتفاقات بیفتد. آنها همواره تجمعاتی مسالمت‌آمیز داشته‌اند، اما درباره اتفاقات دیشب باید دید که چه کسانی می‌خواهند از این اغتشاشات سود ببرند و تقصیر را بر گردن دراویش بیندازند

وی در گفت و گو با ایسنا افزود: هیچ کسی موافق خشونت نیست و حتی یک مورد پیدا نمی‌شود که دراویش آغازکننده خشونت، اغتشاش و ضرب و شتم بوده باشند. فرمانده انتظامی تهران در گفت‌وگویی که با دراویش داشتند، تضمین دادند که هیچ اتفاقی برای دراویش نمی‌افتد و امنیت منطقه را بر عهده گرفتند. آغازکننده ماجرای دیشب نه نیروی انتظامی و نه دراویش بودند.

دوشنبه شب در جریان تجمع دراویش گنابادی مقابل کلانتری ۱۰۲ خیابان پاسداران که یکی از رهبران دراویش در آنجا بازداشت بوده، میان نیروهای انتظامی و تجمع‌کنندگان درگیری رخ داد. جمعی از دراویش گنابادی روز دوشنبه در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، از اعضای این گروه در محل یادشده تجمع کرده و خواستار آزادی او شدند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.