سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » ماه استیلا بر هوای قدرت‌های حاکم جبار...

ماه استیلا بر هوای قدرت‌های حاکم جبار

چکیده :به ماه مبارک رمضان قدم نهاده ایم که ماه میهمانی خدا نام گرفته است. هدف روزه تقوی است، یعنی انسان چنان آگاه و باورمند و نیرومند باشد که بر خود (بر هوا و هوس خود) استیلا داشته باشد و نیز از هوای قدرت‌های حاکم جبار سر بر تابد. تقوی خود را در نسبت با خدا دیدن، زشتی و پلیدی را از ساحت جان زدودن و زیبایی را که آفاق و انفس را پر کرده است دیدن و انسان شدن و انسان ماندن؛ این است راز و رمز روزه و اهمیت آن....


سید محمد خاتمی در یادداشت روز ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ خود با تبریک حلول ماه مبارک رمضان نسبت به المپیکی شدن والیبال ایران و مرگ محمد علی کلی واکنش نشان داد و از ضرورت برنامه ریزی به بهانه روز جهانی محیط زیست نوشت.

متن کامل یادداشت رئیس بنیاد باران را در پی بخوانید:

به نام خدا

به ماه مبارک رمضان قدم نهاده ایم که ماه میهمانی خدا نام گرفته است. هدف روزه تقوی است، یعنی انسان چنان آگاه و باورمند و نیرومند باشد که بر خود (بر هوا و هوس خود) استیلا داشته باشد و نیز از هوای قدرت‌های حاکم جبار سر بر تابد. تقوی خود را در نسبت با خدا دیدن، زشتی و پلیدی را از ساحت جان زدودن و زیبایی را که آفاق و انفس را پر کرده است دیدن و انسان شدن و انسان ماندن؛ این است راز و رمز روزه و اهمیت آن.

حلول ماه مبارک رمضان بر همه دین باوران انسان دوست مبارک باد.

دو حادثه مهم در ساحت ورزش:

مرگ محمدعلی کلی!

برای ما جوانان دیروز، نام و شخصیت محمدعلی کلی احساس برانگیز است. جوانی که ایستاد و از رفتن به ویتنام سرباز زد و جنگ را محکوم کرد و هزینه آن را با از دست دادن عنوان جهانی بوکس پرداخت. او دل در گرو اسلام نهاد و نام خود را از کاسیوس‌کلی به محمد علی تغییر داد. برای ما جوانان که سرشار از شور جوانی بودیم و در عین حال نسبت به انسان و سرنوشت و سرگذشت او دغدغه داشتیم و دنیا را برای همگان بهتر می خواستیم روی هم رفته محمد علی یک انسان دوست داشتنی بود که سبک و سیاق او در ورزش بوکس هم بر محبوبیت و اعتبار او افزوده بود. بوکس ورزش خشنی است ولی لطافت حرکات او که بیشتر به ”باله“ می‌مانست تا مشت‌زنی (یا نجیبانه‌تر بگوییم او به‌جای بوکس شطرنج می کرد)، او را در این عرصه ممتاز کرده بود و قهرمانی جهانی برازنده او بود. روانش شاد باد!

و بالاخره انتظار ده‌ها ساله ورزش دوستان برای حضور والیبال ما در رقابت‌های المپیک به سرانجام رسید و جوانان شایسته، هنرمند و پرتلاش والیبال ما با اقتدار در ژاپن و با ۶ برد شیرین و بدون هیچ اما و اگری به المپیک راه یافتند. به همه قهرمانان عزیز، مربیان، سرپرستان و دست اندرکاران این رشته زیبا و ظریف ورزشی و به مردم ورزش دوست شادباش می گویم. میوه شیرینی که در این رشته و احیانا رشته‌های دیگر کام بخش شده است، نتیجه جهت‌گیری، برنامه‌ریزی و البته تلاش دست اندرکاران امر ورزش است که امیدوارم مستدام بماند.

و بالاخره شانزدهم خردادماه روز جهانی محیط زیست بود.

محیط زیست یکی از مهم ترین و عام‌البلوی‌ترین مسائل بشر امروز است و البته بخشی از محیط زیست طبیعی است و سلامت محیط زیست هر دو عرصه طبیعی (فیزیکی) و روانی را در بر می گیرد (یا باید بگیرد) و علاوه بر مشکلات جهانی، کشور ما هم از مشکلات ویژه خود رنج می برد.

هر چند که برنامه ریزی و تلاش عزیزان در سازمان محیط زیست در خور تقدیر است، ولی اگر واقعا دولت محترم و سایر قوا اهتمام به این امر حیاتی نداشته باشند و مردم همکاری نکنند کار به سرانجام یا دست کم سرانجام مطلوب نمی رسد.

برای بانوی زمین توفیق روزافزون آرزو می کنم.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.