سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

ابطال رای بعد از تایید صلاحیت!

چکیده :وجود یک وزارت کشور قوی یا مجلس توانمند می تواند این مشکل را حل کند چرا که در این برهه از زمان وظیفه ای به گردن شورای نگهبان نیست و حقی ندارد بنابراین وزارت کشور باید خانم خالقی را به عنوان منتخب به مجلس معرفی کند. در هر حال و به فرض صحت دلایل ابطال رای، حتی اگر دلایل شورای نگهبان برای ابطال آرای این خانم هم پذیرفته شود، مجازات دست دادن به مرد نامحرم ابطال انتخاب نیست....


نعمت احمدی

ابطال رای خانم خالقی از استان اصفهان برای اکثر مردم سوال‌برانگیز شده است و هنوز نتوانستیم به پاسخ درستی برای آن برسیم. شورای نگهبان به عنوان مفسر قانون اساسی و مطابق با اصل ۹۹ قانون اساسی که خود آن را تفسیر کرده و با تمسک به نظارت استصوابی و تفسیر قوانین خود را ناظر بر همه مراحل انتخابات می‌داند؛ این در حالی است که قاعده ای در حقوق وجود دارد به نام قاعده فراق دادرس که آن را به هر نوع حکمیت و دادرسی می دهند، به این معنی که کسی که در موضوعی که حق قضاوت و حکمیت دارد وقتی که برابر تشریفات قانونی آن حاکمیت و داوری را انجام داد دیگر مجوز این را ندارد که نسبت به آن موضوع اظهار نظر کند.

در انتخابات حوزه اصفهان هم همین اتفاق افتاده است مراحل انتخابات از نام نویسی تا بررسی هیات های نظارتی و شورای نگهبان انجام شده و کاندیداهای تایید صلاحیت شده از نظر شورای نگهبان انتخاب شده اند و مردم هم در انتخابات منتخبین خود را انتخاب کرده اند بعد از این مرحله شورای نگهبان برابر قاعده فراق دیگر حق وارد شدن به انتخابات را ندارد و نمی تواند اعلام کند که نظر قبلی نادرست است چرا که این موضوع را به افراد رد صلاحیت شده هم می‌توان تعمیم داد.

بنابراین این گمان وجود دارد که تعداد افرادی که رد صلاحیت شده اند نیز ممکن است مورد اشتباهات شورای نگهبان قرار گرفته باشند. من از یک منظر مسئله خانم خالقی را برکتی برای مردم می دانم چرا که به مردم نشان داد تا بر این باور باشیم که شورای نگهبان هم می تواند اشتباه کند به نحوی که قابل برگشت نیست چه بسا افرادی که رد صلاحیت شده اند و شورای نگهبان در این رد صلاحیت اشتباه کرده است.

از نظر حقوقی شورای نگهبان در این مرحله حق ورود ندارد برابر همه قواعد از عقل، منطق، فلسفه، قانون و اصول حقوقی وقتی شورای نگهبان اظهار نظر کرده و انتخابات تمام شده دیگر این شورا حق اظهار نظر ندارد اگر صلاحیت این فرد تایید شده نیست باید رد اعتبارنامه در مجلس صورت بگیرد چرا که ایشان در حال حاضر نماینده است و نه کاندیدا؛ باید اگر مشکلی وجود دارد به مجلس ارائه شود و رد اعتبارنامه صورت گیرد.

با توجه به اینکه دلایل ابطال رای خانم خالقی مشخص نیست و آنچه ما می دانیم از مسائلی است که در رسانه ها عنوان شده است مسئله دست دادن این خانم با یک مرد نامحرم است و به این دلیل می توان گفت که این اتفاق به نقش جنسیتی این کاندیدا مربوط بوده است چرا که در گذشته هم این اتفاق رخ داده بود اما عنوانی که برای این خانم اعلام شده نقش جنسیتی دارد و این کاملا پیداست.

در نتیجه وجود یک وزارت کشور قوی یا مجلس توانمند می تواند این مشکل را حل کند چرا که در این برهه از زمان وظیفه ای به گردن شورای نگهبان نیست و حقی ندارد بنابراین وزارت کشور باید خانم خالقی را به عنوان منتخب به مجلس معرفی کند. در هر حال و به فرض صحت دلایل ابطال رای، حتی اگر دلایل شورای نگهبان برای ابطال آرای این خانم هم پذیرفته شود، مجازات دست دادن به مرد نامحرم ابطال انتخاب نیست.

منبع: روزنامه قانون



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.