سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

اولویت‌های سال ۹۵

چکیده : باتوجه به رفع برخی موانع در سال گذشته، انتظار این است که دولت بتواند با فراغ بال و همدلی بیشتری امور را به پیش ببرد. به نظر می‌رسد با توجه به انتخابات هفتم اسفند، مجلسی معتدل‌تر، کارآمدتر و هماهنگ‌تر با سیاست‌های کلان و همدل‌تر با مردم خواهیم داشت. تا حدودی بستر داخلی و خارجی برای حرکت به سمت رشد فراهم است. بنابراین لازم است با تکیه بر فضای تدبیر و امید، اعتدال و فرهیختگی موجود، گام‌های موثری در رفع تمامی مشکلات موجود در کشور برداشته شود....


غلامرضا ظریفیان

مهم‌ترین اقدام دولت در سال ۹۴ و در عرصه سیاست خارجی مساله برجام بود. طبیعتا تلاش دولت باید در جهت حفظ و تحقق دستاوردهای برجام باشد. از یک طرف منافع ملی با نظارت و دقت جدی دنبال شود و از سوی دیگر رفع تحریم‌ها، فعال شدن فضای تبادلات تجاری با دنیا و ترمیم نقایصی که در دوران تحریم شکل گرفته، نیازمند گام جدی و اساسی است. در سال گذشته دولت یازدهم گام اساسی در این رابطه را برداشت اما زمانی این امر محقق می‌شود که تمامی ابعاد توافق برجام عملی شود و تحقق آن باعث از بین رفتن دغدغه‌های دولت و ملت خواهد شد. با توجه به اتفاقات و تنش‌های موجود در منطقه خاورمیانه، از جمله روند افزایشی افراطی گری، جمهوری اسلامی برای مقابله با این بی‌ثباتی باید دیپلماسی و تدبیر هوشمندانه‌ای را در راس برنامه‌های خود قرار دهد که با ارتباط و تعامل سازنده جهانی با تکیه بر غیرمتعهدها و جهان اسلام و توانایی موجود در منطقه بتوان با بحران‌هایی که امنیت کشور را تهدید می‌کند، مقابله نمود.

بنابراین تلاش دولت باید در راستای مقابله با خشونت و افراطی‌گری و در تعامل و تفاهم منطقه‌ای و بین‌المللی حل شود. نکته دیگر آنکه در عرصه داخلی، مهم‌ترین مساله بحث اقتصاد و معیشت مردم است. آن هم با توجه به شعاری که در ابتدای سال جدید مطرح شد. در واقع اقتصاد مقاومتی را باید به شکل دقیق‌تر و کاربردی‌تری برای کشور تدوین نمود. حاصل اقتصاد مقاومتی باید به رونق و شکوفایی اقتصادی، خروج از رکود تورمی، ایجاد اشتغال و کاهش فاصله طبقاتی در جامعه کمک کند. چرا که مردم به‌شدت از این معضلات موجود در جامعه رنج می‌برند. طبیعتا نمی‌توان فاصله طبقاتی را کم نمود و تولید داخلی را قوت بخشید، مگر با مشخص نمودن عرصه فضای رانتی در هر سطحی و ایجاد حساسیت در افکار عمومی و عزم جدی برای مبارزه با آن.

مساله شفاف‌سازی مقررات و چارچوب کسب و کار نیز باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد. تردیدی نیست که این امر موجب شکل‌گیری اطمینان در جامعه خواهد شد. اگر تلاش در جهت رشد و ارتقا انجام گیرد، به نتیجه خواهد رسید و دولت اهتمام جدی در حفظ دستاوردها و مقابله با مافیای اقتصادی از خود نشان می‌دهد. مساله دیگر بحث رفاه اجتماعی مردم است. متاسفانه در جامعه جناح‌ها و گروه‌های فشار بر طبل اختلاف و تضاد کاذب می‌کوبند و رفاه کلان جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهند. بنابراین بحث رفاه و همدلی، در عین حفظ مواضع جریانات، مساله مهمی است. البته لازم به ذکر است که دولت و جناح‌ها باید تلاش خود را در راستای مقابله و به حاشیه راندن جریان تندرو که حیات آن در وجود فضای تنش است، به کار گیرند.

نکته دیگر بحث توجه به اخلاق است. درسال‌های اخیر گزارش‌هایی در راستای موضوع آسیب‌های جدی اجتماعی مطرح شده که بخش مهمی از این مساله به بحث معیشتی بازمی‌گردد و بخش دیگر آن به فاصله گرفتن از اخلاق عمومی، اجتماعی و آکادمیک مربوط است. بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی، متوجه نیروهای جوان جامعه است. اقتصاد، همدلی و کاهش آسیب اجتماعی راهگشای حل بسیاری از مسائل خواهد بود. بخش مهمی از این آسیب‌ها زمانی در جامعه مرتفع خواهد شد که با نهاد علم و جامعه نخبگان علمی کشور پیوند داشته باشد. بنابراین پیوند زدن برنامه توسعه با نهاد علم نقطه قوت بسیار مهمی است که اگر اتفاق افتد، قطعا در رفع موانع و رونق و شکوفایی اقتصادی، افزایش رفاه و کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر خواهد بود.

باتوجه به رفع برخی موانع در سال گذشته، انتظار این است که دولت بتواند با فراغ بال و همدلی بیشتری امور را به پیش ببرد. به نظر می‌رسد با توجه به انتخابات هفتم اسفند، مجلسی معتدل‌تر، کارآمدتر و هماهنگ‌تر با سیاست‌های کلان و همدل‌تر با مردم خواهیم داشت. تا حدودی بستر داخلی و خارجی برای حرکت به سمت رشد فراهم است. بنابراین لازم است با تکیه بر فضای تدبیر و امید، اعتدال و فرهیختگی موجود، گام‌های موثری در رفع تمامی مشکلات موجود در کشور برداشته شود.

منبع: روزنامه آرمان



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.