سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » طلبکاری و سهم‌خواهی بسیج از دولت و بخش خصوصی؛ چرا؟...
» تلاش برای تبدیل نیروی مخلص مردمی به میلیشیای ضد‌ملی

طلبکاری و سهم‌خواهی بسیج از دولت و بخش خصوصی؛ چرا؟

چکیده :دو روز پیش مجلس اصولگرای شورای اسلامی در شلوغی اعلام خبر ردصلاحیت‌های مجلس خبرگان که از سر اتفاق نوه بنیانگزار انقلاب اسلامی هم بین ردصلاحیت شده‌ها بود، طرحی را به تصویب رساند که بر مبنای آن نه تنها زمین‌خواری توسط نیروهای بسیج کاملا قانونی می‌شود، بلکه دولت و نهادهای عمومی و حتی کارخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی ملزم به اختصاص زمین و بنای ساختمان برای تشکیل واحدهای بسیج می شوند!...


کلمه – گروه سیاسی: “وقتی انقلاب به پیروزی رسیده بود بسیاری به دیدن امام می‌آمدند. بنا بر نقلی که از مرحوم آقای دکتر محمود بروجردی وجود دارد از آن زمان یعنی‌‌ همان اوایل پیروزی این بود که از جمله کسانی که خدمت امام رسیدند مرحوم آقای حلبی، رییس انجمن حجتیه بودند. ایشان به حضرت امام پیشنهاد دادند که ۱۵ هزار جوان آماده برای اداره انقلاب از فرزندان امام زمان را برای اداره انقلاب در اختیار شما قرار می‌دهیم. امام در پاسخ فرمودند این انقلاب را فرزندان امام زمان به وجود می‌آورند اما نه آن‌هایی که در گوشه‌ای نشسته‌اند و منتظرند که بر سر سفره و خوان آماده بنشینند بلکه این جوان‌ها و همه اقشار از زن و مردی که در کف خیابان‌ها شعار می‌دهند و در مقابل نیروهای مسلح شاه مقاومت می‌کنند، فرزندان امام زمان هستند و ما از این‌ها برای اداره انقلاب استفاده می‌کنیم. وی ادامه داد: ‌آقای محمود بروجردی گفتند که من به امام عرض کردم که امروز نیاز به نیرو داریم ولی ایشان فرمودند برای صیانت از این انقلاب به حول و قوه الهی بسیج را تشکیل خواهیم داد.”

این روایت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رحمانی است که از سال ۱۳۶۲ تا پایان جنگ رییس بسیج مستضعفین بود. او در این روایت اصالت بسیجی را در بیان امام خمینی بیان می‌کند.

بسیجی که در این ۳۶ سال عمر خود از بدو تاسیس تا این روزها فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشته است. گاه کنار مردم و همگام با آنان پیش رفته و گاه مقابل آنان با باتوم و گاز اشک‌آور و فلفل ایستاده است. همان بسیجی که دیروز قرار نبود بر سر سفره و خوان آماده بنشیند امروز سهم‌خواه زمین و قدرت و بودجه اضافی است.

طرح جدید مجلس، بازگشایی راه سهم‌خواهی بسیج

دو روز پیش مجلس اصولگرای شورای اسلامی در شلوغی اعلام خبر ردصلاحیت‌های مجلس خبرگان که از سر اتفاق نوه بنیانگزار انقلاب اسلامی هم بین ردصلاحیت شده‌ها بود، طرحی را به تصویب رساند که بر مبنای آن نه تنها زمین‌خواری توسط نیروهای بسیج کاملا قانونی می‌شود، بلکه دولت و نهادهای عمومی و حتی کارخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی ملزم به اختصاص زمین و بنای ساختمان برای تشکیل واحدهای بسیج می شوند!

طرح جدیدی با عنوان «تقویت بسیج مستضعفین» در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که دیروز ماده ۱ آن به تصویب رسید. این طرح بیش از هر چیز در راستای گرفتن اختیارات بیشتر از نهادهای عمومی و حتی خصوصی توسط بسیج به عنوان یک نهاد نظامی است.

ماده ۳ و تبصره ماده ۴ هردو به تخصیص اراضی به صورت رایگان به این سازمان اختصاص دارد، و دولت و نهادهای اجتماعی و مراکز، کارخانه ها و شرکت های خصوصی را وادار می کند که بخشی از منابع خود را به بسیج اختصاص دهند. واحدی که مشخص نیست جز مزاحمت و استفاده از منابع این مجموعه ها برای منافع خود، چه فایده و نتیجه دیگری قرار است داشته باشد.

این طرح با وجود مخالفت دولت در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با این حال ظاهرا تصمیم برای مجلس نهم از قبل گرفته شده و در آخرین ماه‌های عمر این مجلس قرار است طرح مذکور به تصویب نهایی برسد و شاخ و برگ بسیج را بیش از آنچه هست، گسترش دهد.

به یقین بسیج امروز با آن که امام راحل در پاییز ۱۳۵۸ دستور تشکیل آن را داد فاصله‌ای به اندازه سال‌های نوری دارد.

این تغییر رویه بسیج درست از زمانی آغاز شد که امام جام زهر را نوشید و کمتر از یک سال بعد از آن درگذشت. پس از آن فشار سپاه برای تبدیل بسیج مستضعفین به نیروی مقاومت بسیج افزایش پیدا کرد و در نهایت با خروج رحمانی از بسیج و تغییر ساختار نیروی مقاومت بسیج تشکیل شد و افشار به عنوان اولین فرمانده نیروی مقاومت بسیج منصوب شد.

زمانی قرار بود بسیج نیروی مخلص باقی بماند تا در مواقع لزوم برای حفظ تمامیت ارضی کشور خدمت کند، این خواست امام راحل بود اما سپاه به عنوان نیروی بالادست بسیج پس از امام از مسیر اصلی خارج شد. سپاهی که قرار بود تنها بازوی نظامی کشور باشد، سر از بنگاههای اقتصادی درآورد و به تبع آن بسیج را هم همراه خود کرد.

آنها ابتدا راه اقتصادی را در پیش گرفتند. اما اقتصاد بدون سیاست راه به جایی نمی‌برد. شهوت ثروت و قدرت در هم تنیده شدند و سپاه و بسیجی را ساختند که دیگر با هیچ روشی نمی‌شد عنوان «مردمی» را برای آن به کار برد.

بسیج هم از نیروی مردمی خارج شد و لباس نظامی بر تن کرد. همان چیزی که امثال سردار نقدی و مسوولان امروز سپاه و بسیج به دنبال آن بودند. یک میلیشیای سیاسی ضدمردمی. این بسیج جدید آزمون خود را در اعتراضات ۸۸ پس داد و چه خوب هم از پس سناریوی نوشته شده برای آن نیروی مخلص سال‌های دور، برآمد.

آنان برای زنده کردن بسیجی که مردم از آنان می‌شناختند رو به ساخت کاریکاتوری دوران جنگ آوردند، اما نیرویی که از دل مردم برنخیزد بر دل مردم نمی‌نشیند. از همین رو بسیج به جای آن که به مردم احساس امنیت دهد، نیروی سرکوب و ارعاب شد.

برای همین یک روز از دیوار سفارت بالا می‌رود و روز دیگر خودجوش! سخنرانی جناح مقابل را بر هم می‌زند.

به نظر می‌رسد سران حجتیه به موازات رخنه خود در ارکان حکومتی به آرزوی دیرین خود برای اداره انقلاب هم دست یافتند.

میرحسین درباره بسیج پیش‌بینی کرده بود

بسیج امروز دیگر آن بسیج امام نبود، این بسیج سهم خود را از مردم و دولت و نظام طلب می‌کند.

درست در همان بحبوحه اعتراضات سال ۸۸ میرحسین موسوی بسیجی واقعی و نخست‌وزیر جنگ در بیانیه شماره ۱۵ خود مردم و کسانی که خود را بسیجی می‌خواندند خطاب قرار داد و گفت: “بسیجی که امام می‌‌خواست در مقابل ملت قرار نمی‌گرفت، بلکه در کنار مردم و پشت‌سر آنان بود؛ بسیجی که فراتر از جناح‌ها عمل کند و بازوان بلندش همه اقشار را در بر بگیرد؛ بسیجی که از دوستی مردم لذت ببرد؛ بسیجی که به دنبال رفاقت و محبت و یگانگی مردم باشد؛ بسیجی که بدون توجه به اختلافات سلیقه‌ای خود با دیگران حافظ عرض و ناموس‌شان باشد، که آنان یا برادر او در دینند و یا نظیر او در آفرینش؛ بسیجی که حرمت حریم‌های خصوصی مردم راحفظ کند. امام بسیج را به عنوان ابزاری برای قدرت حاکمان نمی‌خواست، بلکه نهادی برای قدرت مردم می‌دید تا حاکمیت آنان بر سرنوشتشان تضمین نماید. قرار بود رفتار و اندیشه بسیجی در مردم اثر کند، نه آن که قدرت بسیج بر سر مردم فرود آید. قرار نبود بسیج جیره‌خوار دولت شود و به ازای دستگیر کردن مردم در اجتماعات پاداش سرانه بگیرد. افسوس بر بسیج اگر تا حد یک حزب سیاسی تنزل کند؛ این آن چیزی نیست که امام ما برای بسیجیان می‌خواست. قرار نبود بسیج به دستگاهی تبدیل شود که اختیار انتخاب و آزادی رای را از مردم بستاند.”

میرحسین موسوی نگارنده این خطوط بیش از پنج سال است که در حصر عوامل سپاه و همین بسیج است. او نمی‌بیند که بسیج امروز تا به یک زمین‌خوار تنزل کرده است.

مجلس تصویب کرده است: سازمان بسیج مستضعفین پایگاه‌های مقاومت بسیج را با همکاری دستگاه‌های دولتی، خصوصی و مردم در سطح کشور احداث می‌کند.

تبصره۱: وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها و سایر نهادها موظف‌اند در طراحی و اجرای طرح‌های جامع تفصیلی شهری و هادی روستایی، شهرهای جدیدالحداث، شهرک‌های مسکونی و صنعتی و مجتمع‌های تجاری و مناطق آزاد، اراضی مناسبی را برای احداث رده‌های مقاومت بسیج پیش‌بینی کنند و پس از آماده‌سازی بدون دریافت هزینه و با حفظ مالکیت عمومی و دولتی در اختیار بسیج مستضعفین قرار دهند.

تبصره۲: در کلیه اماکن مذهبی کشور از قبیل مساجد و حسینیه‌ها مکان مناسبی برای ایجاد پایگاه مقاومت بسیج پیش‌بینی شود. سازمان امور مساجد، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، هیئت امنای مساجد، حسینیه‌ها و امام‌زاده‌ها و همچنین سایر دستگاه‌های مرتبط اقدامات لازم در تحقق این امر معمول دارند.»

بر اساس ماده ۴، «دولت موظف است به منظور تقویت کمی و کیفی بسیج مستضعفین و حضور بیشتر نیروهای مردمی در صحنه‌های دفاع ازامنیت کشور، پیشبرد آرمان‌ها و مبانی اندیشه‌های انقلاب اسلامی امکان استفاده از خدمت کارکنان بسیجی فعال شاغل را برای شرکت در آموزش‌ها و اردوها و سایر برنامه‌های بسیج به مدت حداکثر ۱۵ روز در سال به جای خدمت اداری فراهم سازد.

میرحسین موسوی نگارنده بیانیه شماره ۱۵ که بیش از پنج سال است در حصر عوامل سپاه و همین بسیج است، بهتر از هرکس آینده بسیج دیروز را پیش بینی کرده بود.

بسیجی که به جای حفاظت از مرزها و تمامیت ارضی کشور قرار است تا پشت در خانه‌ها و شهرک‌ها بیاید. قرار است وسعت و گستره اختیاراتش را تا پشت آپارتمان‌های مسکونی افزایش دهد.

به نظر می‌رسد سهم این بسیج برای برنامه‌ای که اقتدارگرایان برای آن در نظر گرفته‌اند بیش از اینهاست و بسیج تازه در ابتدای راه سهم‌خواهی خود قرار گرفته است.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.