سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » دو بازداشت نظامیان خارجی در دو دولت...

دو بازداشت نظامیان خارجی در دو دولت

چکیده :عقلانیت دولت و نیروهای نظامی است که از این موضوع مانند موضوع انگلیسی‌ها مساله نساختند و با این اقدام از یک طرف نشان دادند که اقتدار لازم در نیروهای نظامی ایران وجود دارد و از طرف دیگر هم نشان دادند که منطقه آرامش لازم را داراست....


نعمت احمدی

یک قایق نظامی متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا سه شنبه وارد آب های سرزمینی ایران شد که هم‌زمان با ورود این قایق یگان قدرتمند نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک واکنش سریع اقدام به بازداشت نظامیان آمریکایی کرد. این نظامیان بعد از این که چند ساعتی در اختیار نیروهای نظامی ایران بودند روز چهارشنبه آزاد شدند و به نیروی دریایی ایالت متحده آمریکا مستقر در خلیج فارس پیوستند.

آب راه های بین المللی به لحاظ حقوق دریاها کلیدرهای بین المللی هستند که رفت و آمد دریایی در آنها نیازی به مجوزکشورهای پیرامونی و همجوار با این آب راه ها ندارد. درحقوق دریاها به جز آب راه های بین المللی بخش هایی با نام آب های سرزمینی و بخشی به نام فلات قاره نیز وجود دارد. آب های سرزمینی با توجه با میزان مسافت آنها با خشکی ها مورد تعریف قرار گرفته‌اند. فلات قاره نیز بخش خواصی آب های بین المللی است که درحقوق دریاها مورد تعریف دقیق قرار گرفته‌اند.

قایق های تند رویی که درمنطقه خلیج فارس تردد می کردند بنا به اخبارشنیده شد، قصد داشتند که از کویت به سمت بحرین حرکت کنند که گویا اشکالی در سیستم ناوبری آنها به وجود آمده است و در دریا به طرف جزیره فارسی منحرف شده که پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت‌شان کرده و آنها نیز چون وارد آب های سرزمینی ایران شده‌اند واکنشی از خود نشان نداده بودند.

به لحاظ حقوق بین الملل حرکت قایق آمریکایی تجاوز محسوب نمی شود زیرا در اکثر موارد در کشورهایی که دارای آبراه‌های بین المللی هستند چنین اتفاقاتی می‌افتد. به عنوان مثال در دریای شمال یا منطقه مدیترانه چنین مشکلاتی به کرات به وجود آمده است و چون در این مورد سوء نیتی نیز در کار نبوده و اتفاق خاصی نیز نیفتاده، لذا ایران نیز به سرعت آمریکایی ها را آزاد کرده است.

قواعد حاکم بر دریاها با قواعد حاکم برخشکی ها تفاوت دارد، مرزهای بندی درخشکی مرز های طبیعی و شناخته‌شده ای هستند، این مرزها رودخانه، کوه و یا اگر رودخانه یا کوهی در کار نباشد به وسیله مین های نظامی مرزها را مشخص می‌کنند، ولی در دریاها چون چنین مرزبندی های طبیعی وجود ندارد کمتر اتفاق می افتد که مناقشه ای به وجود می آید تا آنجایی که نویسنده این قلم مطلع است موارد این چنینی هیچ گاه به مناقشه میان کشورها تبدیل نشده است اما اگر حمله دریایی صورت بگیرد مانند مواردی که بین انگلستان و آرژانتین به وقوع پیوست در این صورت تجاوز محسوب می شود.

البته در دوره آقای احمدی نژاد یک قایق انگلیسی وارد آب های سرزمینی ایران شده بود ولی چون یک دولت پوپولیستی در آن زمان حاکم بود و از هر چیز می خواست تراژدی بسازد، در آن مورد سروصدای زیادی به پا شد و در انتها نیز با پوشاندن کت و شلوار به تنشان آنها را رهسپار کشور خودشان کردند، حتی رئیس جمهور آن دوران هم به دیدار انگلیسی ها رفت آنها نیز بعد از این که به کشور خود وارد شدند علیه ایران موضع گیری کردند ولی خوشبختانه مورد اخیر با توجه به این که سوء نیتی در کار نبوده است و قصد تجاوزی هم در میان نبوده و تنها یک عیب فنی «خرابی سیستم ناوبری» عامل ورود آمریکایی ها به آب های سرزمینی بوده است بعد از اینکه اقتدار نیروی دریایی ما به آنها نشان داده شد که بدانند نیروی دریایی ایران همواره بیدار و مسلط بر دریاهای سرزمینی ایران است، با عقلانیتی که از خود نشان دادیم آمریکایی ها را رها کردیم.

این عقلانیت دولت و نیروهای نظامی است که از این موضوع مانند موضوع انگلیسی‌ها مساله نساختند و با این اقدام از یک طرف نشان دادند که اقتدار لازم در نیروهای نظامی ایران وجود دارد و از طرف دیگر هم نشان دادند که منطقه آرامش لازم را داراست.

روزنامه آرمان



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.