سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

خشونت، سیاست و وهابیت

چکیده : این اشکال بر حاکمیت آل‌سعود وارد است که به خاطر مذهب وهابیت عقیده شیعیان را به سختی تحمل می‌کند به ویژه اگر اعتراضی صورت بگیرد از راه اسلام تمام فرقه‌ها از جهت مذهب، فکر و عقیده آزادند. نباید مذهبی که در کشوری غالب است عرصه را بر مذهب دیگر تنگ بگیرد و راه را برای آزادی بیان و عقیده سایر مذاهب مسدود سازد. ...


محمدتقی فاضل میبدی

آیت‌ا… شیخ نمر باقرالنمر از جمله شخصیت‌های مطرح و والای جهان اسلام بود که در میان مسلمانان به ویژه شیعیان از جایگاه بسیار بالایی برخوردار بودند. وی درس را برای درس نخوانده و به دنبال رفع تبعیض‌ها و ستم‌هایی بود که بر اقلیت‌های مذهبی در کشور عربستان روا داشته می‌شد. شیخ نمر هیچ‌گاه آرام نمی‌نشست. زندگی و خانواده‌اش را برای نجات انسان‌های مظلوم فدا کرد و اعتراض وی غالبا در چارچوب قانون صورت می‌گرفت. هیچ دردی برای یک انسان دینی بالاتر از این نیست که شاهد جریان‌هایی باشد که در میان فرقه‌های مذهبی تفاوت و تبعیض قائل می‌شود.

این اشکال بر حاکمیت آل‌سعود وارد است که به خاطر مذهب وهابیت عقیده شیعیان را به سختی تحمل می‌کند به ویژه اگر اعتراضی صورت بگیرد از راه اسلام تمام فرقه‌ها از جهت مذهب، فکر و عقیده آزادند. نباید مذهبی که در کشوری غالب است عرصه را بر مذهب دیگر تنگ بگیرد و راه را برای آزادی بیان و عقیده سایر مذاهب مسدود سازد.

از این روی اعدام روحانی معترض شیعی آیت‌ا… شیخ نمر باقرالنمر بر اساس حکم قاضیان وهابی و با تنفیذ پادشاه عربستان واقعه‌ای تلخ در ایام پس از هفته وحدت بود. از سویی جهان مسیحیت نیز در دومین روز سال نو میلادی شاهد چنین واقعه فاجعه باری شد. عربستان سعودی تاکنون از پاسخگویی کشته‌های فاجعه منا که خون بیش از هزار نفر به خاطر تقصیر یا قصور مجریان امر ریخته شد برنیامده و طفره رفته است. این‌بار نیزعده‌ای را به خاطر اعتراض مدنی و نارضایتی در برابر سیاست‌های حکومت وهابی به جوخه اعدام سپرده است.

کشوری که خود را مهد اسلام می‌داند و افتخار خادمیت حرمین شرفین را دارد، ادعای تعصب به تعالیم اسلام می‌کند در عمل بر اساس مذهب انحرافی وهابیت بیشترین خشونت‌ها را اعمال کرده و کمترین تحمل را نسبت به مخالفان خویش نشان می‌دهد. مسلمانان جهان در چند سال اخیر شاهد قتل، انفجار، ترور، زندان و از آن بدتر مهاجرت و آوارگی مسلمانان بوده‌اند. بیشترین حوادث تلخ در این منطقه از خاورمیانه در کشورهای اسلامی رخ داده است که غالبا حکومت‌های به اصطلاح دینی در ایجاد این حوادث شوم مسئولند. اما اعدام گروهی معترض به خاطر آیین، عقیده و اندیشه در اعتراض به رفتارهای نامطلوب دستگاه حکومتی عربستان دردناک‌ترین مساله‌ای است که روی می‌دهد.

از آنجا که حاکمیت آل‌سعود در برابر این اعدام‌ها باید به سازمان‌های حقوق بشری پاسخگو باشد، سزاوار است که دادگاه‌های بین‌المللی را در جریان امور قرار دهد تا اتهام آنان روشن شود. دنیای مدافع حقوق‌بشر نباید از کنار این نوع کشتارهای حکومتی به سادگی بگذرد و نقض فاحش حقوق بشر را در کشور عربستان نادیده بگیرد. نقض حقوق بشر در هر کجای جهان باید محکوم شود. به ویژه اینکه حیات انسانها به دست حکومت‌های فاسد و استبدادی در خطر افتاده است و اعدام‌ها با تنفیذ حکومت‌ها صورت می‌گیرد. اعدام سیاسی بدتری نوع کشتار در نظامی است که متاسفانه امروز در برخی کشورهای اسلامی شاهد آن هستیم. از این روی اگر حق اعتراض از هر فرقه و گروهی گرفته شود و آزادی بیان آسیب ببیند سایر مسائل مربوط به حیات چندان ارزشی نخواهد داشت. حیات انسان به فکر، اندیشه، آزادی و اختیار آدمی است. مذهب انحرافی وهابیت و به دنبال آن حکومت سعودی می‌خواهد همگان چون آنان بیندیشند و هر فردی که جز آنان بیندیشد به گمراهی رفته است.

غالب خطبه‌های خطیبان در این کشور حمله به دگراندیشان و به ویژه شیعیان است. واژه‌های رافضی و زندیق از واژه‌های پر استعمالی است که روحانیون وهابی علیه مخالفان خویش استعمال می‌کنند. ‌ای کاش مسئولان امری که در دادگاه‌ها احکام خشونت‌باری چون حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر را صادر می‌کنند نام حکم شرعی بر آن نمی‌نهادند و شریعت لطیف خدواند را با این احکام ضد بشری آلوده نمی‌ساختند. حکومتی که پرورش‌دهنده و تربیت ‌کننده جریان‌های تروریستی چون القاعده، جبهه النصره، طالبان و داعش و… است امروز خود همان راه گروه‌های تروریستی را در کشور خود و سایر کشورهای منطقه دنبال می‌کند غافل از آنکه خون شهدای گرانقدری چون شیخ نمر دور نیست که گریبان آنان بگیرد.

منبع: روزنامه آرمان



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.