سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

هلال انسانی

چکیده :محمد‌تقی فاضل میبدی پیرو سخنان رئیس محترم جمهور در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی مبنی بر اینکه ما هلال شیعی و سنی نداریم و بدر اسلامی داریم، باید اذعان داشت آنچه شالوده اسلام است، هلال انسانی است. سخنان آقای روحانی حاوی نکاتی است که درخور توجه است. ۱- کسانی که در میان شیعه و سنی از...


محمد‌تقی فاضل میبدی

پیرو سخنان رئیس محترم جمهور در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی مبنی بر اینکه ما هلال شیعی و سنی نداریم و بدر اسلامی داریم، باید اذعان داشت آنچه شالوده اسلام است، هلال انسانی است. سخنان آقای روحانی حاوی نکاتی است که درخور توجه است.

۱- کسانی که در میان شیعه و سنی از طریق روش و رویکردهای افراطی به دنبال جنگ‌های قومی و مذهبی هستند و هرکدام خود را حق و دیگری را باطل می‌دانند، خلاف مصالح و مسیر اسلام عمل می‌کنند. تعصباتی اینگونه در طول تاریخ چیزی جنگ رنج و خونریزی و محنت نصیب مسلمانان نکرده است. نمونه بارز آن دوران جنگ‌های صفویه و عثمانی است. امروز هم متاسفانه در کشورهای خاورمیانه شاهد افراطی‌گری و خشونت‌های قومی و مذهبی هستیم.

۲- کسانی که هلال قومی را تبلیغ می‌کنند یا به دنبال بر افروختن آتش جنگ میان مسلمین و به نفع دشمنان اسلام هستند یا این رفتارشان ناشی از جهل و کوته‌فکری آنان است. چیزی که امام خمینی(ره) از آن به عنوان تحجر مقدس‌نمایان یاد می‌کرد. متاسفانه این تقدس‌نمایی متحجرانه چیزی جز زیان نصیب مسلمین نکرده است. نبی مکرم اسلام نیز تحجر را رد کرده است. بسیاری از پیشوایان دینی ما نیز به دست همین مقدس‌نمایان شهید شدند.

۳- کیست که نداند گروه‌های تکفیری در جهان اسلام برخاسته از چند عامل است. نخست عوامل بیرونی و دشمنان مسلمین و دوم جهل مذهبی که بیشتر از مسلک وهابیت برمی‌خاست و شیعیان را زندیق و رافضی می‌گفت. ای کاش جهان اسلام در این ایام وحدت به فتاوای مرحوم آیت‌ا… بروجردی و مفتی‌ اعظم الازهر شیخ شلتوت برمی‌گشت که این دو پیشوای مذهبی همه مذاهب فقهی را بر طریق هدایت می‌دانستند و سزاوار است عقل‌گرایی و واقع‌گرایی این دو عالم شیعی و سنی سرمشق و الگوی علمای اسلام از هر گروه، فرقه و مذهب قرار گیرد و در کنار آن حاکمان کشورهای اسلامی بر این وحدت پایبند باشند. چرا نباید امروز، حاکمان کشورهای اسلامی در کنار هم بر سر منافع مسلمین، وحدت داشته باشند؟ امروز مسلمانان یمن ، سوریه و سایر بلاد اسلامی تا نیجریه مورد تجاوز این اختلافات سیاسی و قومی قرار گرفته‌اند.

۴- این باید باور همگان باشد هلالی که در اسلام مورد قبول است هلال انسانی است، یعنی هر انسانی منهای هر عقیده و آرایی باید مورد اکرام و احترام قرار بگیرد. هیچ کس به خاطر دین، عقیده و آیینش نباید از حق و حقوقش محروم شود. امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر می‌فرماید: تو حاکم ملتی هستی که یا برادران دینی تواند یا در خلقت مانند تو مساوی هستند. باید حقوق هردو را پاس بداری. از نگاه امام علی(ع) هرگونه نگاه افراطی نسبت به هر دینی برخاسته از جهالت انسانی است. ایشان می‌فرماید: جاهلی را نمی‌بینی جز آنکه راه افراط یا تفریط طی می‌کند. بنابراین همانگونه که رئیس‌جمهور گفته است نگاه‌هایی که امروز چه در شیعه و چه در اهل سنت به شکل افراطی نسبت به اسلام و مذاهب وجود دارد تنها به منافع رژیم صهیونیستی فکر می‌کنند.

ملت‌های عراق، افغانستان یمن و سوریه خود را فدای این نگاه‌های افراطی می‌دانند. باید بازهم تاکید کرد که وظیفه علما و حاکمان اسلامی است که وحدت شیعه و سنی را جدی گرفته و جز مصالح مسلمین به فکر دیگری نباشند.

منبع: آرمان



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.