سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » واکنش عصبانی و مأیوس امپراتوری دروغ به فضای زنده دانشجویی...
» جنگ روانی رسانه‌های اقتدارگرا برای تحت‌الشعاع قرار دادن روز سبز دانشگاه‌ها

واکنش عصبانی و مأیوس امپراتوری دروغ به فضای زنده دانشجویی

چکیده :از دیروز که نشانه های بازگشت فضای شور و امید به دانشگاه ها به رغم همه محدودیت ها آشکار شد، رسانه های وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی، یک جنگ روانی سنگین را علیه دانشگاهیان و دانشجویان و همچنین دولت و اصلاح طلبان آغاز کردند تا شاید بتوانند با ایجاد هیاهو و فضای سردرگمی و دروغ پراکنی، دلسردی و ناامیدی خود را از آنچه در پیش چشم دارند، بپوشانند....


کلمه – گروه سیاسی: رسانه های اقتدارگرایان به تکاپوی عجیبی افتاده اند. فرا رسیدن ۱۶ آذر و جلوه حضور سبز دانشجویان، دوباره آنها را بیمناک کرده است. می خواهند نگویند که از سبز شدن دوباره دانشگاه ها می ترسند؛ می گویند چرا فتنه گران را به دانشگاه راه می دهید. غافل از آنکه جنبش واقعی در درون دانشگاه است.

از دیروز که نشانه های بازگشت فضای شور و امید به دانشگاه ها به رغم همه محدودیت ها آشکار شد، رسانه های وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی، یک جنگ روانی سنگین را علیه دانشگاهیان و دانشجویان و همچنین دولت و اصلاح طلبان آغاز کردند تا شاید بتوانند با ایجاد هیاهو و فضای سردرگمی و دروغ پراکنی، دلسردی و ناامیدی خود را از آنچه در پیش چشم دارند، بپوشانند.

طبیعی است که شنیدن شعارهایی همچون امام اگر زنده بود موسوی تنها نبود، یا حسین میرحسین، زندانی سیاسی آزاد باید گردد، دانشگاه زنده است موسوی پاینده است و … برای اقتدارگرایانی که سالها سعی در خاموش کردن این شعله امید داشتند، چندان آسان نیست.

شش سال پس از وقایع انتخابات ۸۸ و پرده برداری از فجایعی همچون کهریزک، بازداشت های فله ای، حبس های طولانی و تبعید معترضان، وقتی دانشگاه ها که قلب طپنده جامعه پویاست، یکپارچه سبز می شود؛ دانشجویان نشان می دهند که “ما بیشماریم” تیر خلاصی است برای آنان که حبس و حصر را دوای دردشان می دانستند و هنوز فکر می کنند تهدید و ارعاب می تواند فریاد حق طلبانه مردم و دانشجویان را خاموش کند.

با این حال رسانه های انحصارطلبان و تندروها از روزها قبل، تلاش خود را کردند. وقتی دیدند که تهدیدهای قبل از برگزاری مراسم های روز دانشجو با نصب بنر و انتشار شبنامه ها در دانشگاه ها و نمازجمعه کارگر نیفتاد، روش خود را تغییر دادند و سعی کردند حداقل با بی جلوه نشان دادن مراسم های روز دانشجو در سراسر کشور و فضای حاکم بر آن، اندکی برای شان التیام بخش باشد.

با همین رویکرد است که حتی سایت الف که در موارد دیگر تا حدی از تندروها فاصله دارد، برای گزارش سخنرانی حسن روحانی رییس جمهور در دانشگاه شریف تیتر می زند: “این جلسه فرمایشی است؛ دانشجویان به دلیل برف به سالن آمدند“!!

این تنها مختص رسانه های حامی جریان اقتدارگرا نبود، حتی برخی از افراد سیاسی هم به جای آن که به متن سخنان رییس جمهور توجه کنند، ترجیح دادند به حاشیه بپردازند.

عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما که سایت امنیتی مشرق سخنانی را گزارش کرده، بعد از ظهر امروز در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی، به سخنان چند ساعت قبل روحانی که به ممنوع بودن کلمه «جنبش دانشجویی» اشاره کرده بود، واکنش نشان داده و گفته: در این سال‌ها بیشترین کلمه ای که در رسانه‌ها و دانشگاه ها مطرح شد، کلمه «جنبش دانشجویی» بود.

او البته اشاره ای نکرده که آنچه روحانی از آن نام برده، با آن جنبشی در محافل منتسب به بسیج بدان اشاره می شود، چقدر فاصله و تفاوت دارد.

دیگر رسانه های مدعی اصول و به خصوص آنها که با بودجه های سپاه و بسیج و یا اعتبارات ملی اداره می شوند نیز ترجیح دادند فضای سردی و یاس در دانشگاه ها را القا کنند. از نظر این رسانه های انحصارطلب، مراسم های روز دانشجو یا با سردی و بدون استقبال دانشجویان برگزار شد و یا فضای حاکم بر آنها در جهتی بود که اجازه تاخت و تاز و عرض اندام به دانشجویان خود و مطلوب این رسانه ها را نداد.

نمونه آشکار چنین رویکردی را در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین می توان دید که در آن آمده: “با وجود فعالیت ۵۵ دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی با بیش از ۱۲۰ هزار دانشجو در استان قزوین، امروز خبری از مراسم ویژه روز دانشجو گزارش نشده است. پیش از این اخباری مبنی بر حضور چهره های شاخص کشوری در مراسم روز دانشجو در دانشگاه های قزوین در شبکه های اجتماعی به گوش می رسید اما با فرا رسیدن این روز مشخص شد که دانشگاه ها در کمتر از سه ماه به برگزاری انتخابات، برنامه ای از جنس تریبون های آزاد، کرسی آزاداندیشی و یا همایش های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی صنفی ندارند.”

اما همفکران این رسانه خبری وابسته به صداوسیما در دیگر رسانه ها، آنقدر چشم خود را نبسته بودند که بتوانند از فضای سرد در دانشگاهها سخن بگویند. از همین رو بود که در بیانی متفاوت، برنامه های روز دانشجو در دانشگاههای سراسر کشور را محل تاخت و تاز حامیان فتنه معرفی کردند.

از جمله آنها، مطلبی بود که در چندین پایگاه خبری قارچ گونه مدعی اصول بازنشر شد و در آن به نقل از سایت نافع آمده بود: “آن چیزی که رهبر انقلاب از جوانان دانشجوی خود می خواهند، جلوگیری از جولانگاه شدن احزاب و تبدیل دانشگاه به باشگاه سیاسی است… متاسفانه این محیط مقدس در دوسال اخیر مأمن امنی برای کسانی شده است که هیچ ارتباطی با روح عدالت طلبی، استثلال طلبی و آرمان خواهی این قشر فهیم ندارند. چرا که در سخنرانی های روز گذشته و امروز خود محور مشترکی به عنوان تطهیر سران فتنه و استفاده از جوانان دانشجو برای بیان موضوع رفع حصر این خائنین به نظام داشته اند.”

تا زمانی که دانشگاه در سالهای گذشته تبدیل به پادگان شده و دانشجویان منتقد یا ستاره دار و محروم از تحصیل شدند یا در کمیته های انضباطی سرگردان و در رفت و آمد بودند، سیاست بر این بود که دانشجو باید سیاسی باشد و آگاه به زمانه و دارای بصیرت برای پیروی از ولایت!

اما حال که عرصه به اندازه ای حتی کمتر از حد توقع و انتظار باز شده، طالبان اقتدار و انحصار نگران شده اند که مبادا فعالان سیاسی مستقل و منتقد حاکمیت یکدست پیشین، بتوانند به اندازه نیروهای وابسته به محافل امنیتی و شبه نظامی، با دانشگاه و نسل جدید دانشجویان ارتباط برقرار کنند.

اما آنچه در بررسی مجموعه سایت های تندرو و انحصارطلب به دست می آید، بسته به میزان تندروی و اعتقاد به تک صدایی، استیصال و ناامیدی است که در انعکاس دادن اخبار مراسم روز دانشجو در سراسر کشور است. این استیصال تا به آنجا می رسد که برای سخنرانی معصومه ابتکار که یکی از مهمترین دانشجویان پیرو خط امام بوده، تیتر می زنند: “خانم ابتکار! حصر سران فتنه دغدغه است یا محیط زیست؟” یا “خانم ابتکار! نگران حصر مردم خوزستان باشید نه سران فتنه” یا گزارشی منتشر می کنند مبنی بر این که حسن عباسی را برای سخنرانی به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد راه ندادند؛ مراسمی که از اساس برای آن مجوزی صادر نشده است.

ماجرا وقتی تلخ تر می شود و خاطره دروغ های سال ۸۸ را تداعی می کند که مدعیان اصول برای ییگیری جنگ روانی مورد نظر خود، به انتشار مطالب آشکارا کذب و رسوا روی می آورند. چنان که پیش از ظهر در سایت های خود می نویسند: “رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به بهانه ایجاد تشنج در دانشگاه از ورود حسن عباسی به دانشگاه جلوگیری کرد و درب دانشگاه را به روی او بست.” اما بعدازظهر تصاویری از دو مراسم در دانشگاه تهران و امیرکبیر در خبرگزاری ها منتشر می شود که نشان می دهد حسن عباسی در روز ۱۶ آذر در تهران بوده و در دو مراسم مختلف متعلق به بسیج دانشجویی هم سخنرانی داشته است!

اما گاهی استیصال و ناامیدی باعث می شود که سناریوهای شکست خورده دوباره بازآفرینی شود. پایگاه خبری نافع در گزارشی وامصیبتای دیگری سر داده است و تیتر زده: “تکرار حوادث سال ۸۸ در روز دانشجو بعد از ۵ سال/ادامه گستاخی ها به ساحت مقدس امام(ره)” و نوشته است که: “در مراسم ۱۶ آذر دانشکده فنی دانشگاه تهران که با حضور علی مطهری برگزار شد، عده ای با وارونه کردن عکس امام خمینی در کنار عکس خاتمی، نشان دادند که افکار واقعی این فتنه‌گران در حقیقت چیست و مخالفت‌های اصلاح‌طلبان در اصل با امام خمینی(ره)، انقلاب و آرمان‌های انقلاب اسلامی است. در مراسمی دیگر در دانشگاه آزاد تهران واحد جنوب شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» به شعار «اصلاحات، آزادی، جمهوری عدالت» تبدیل شده و یکی از مهمانان برنامه با توهین به علمای دین و مسئولان ارشد نظام، آیاتی از قرآن را زیر سوال برد.”

به نظر می رسد برای آنان که سالیان طولانی را تحت حمایت های نامشروع سپاه و بسیج گذرانده و صحنه دانشگاه محل یکه تازی های آنان بوده، هوای سبز ۱۶ آذر خفقان آور می شود. برای همین است که برای آن که اندکی راه نفس را برای خود باز کنند، دست به هر کار می زنند و به هر دروغ و تحریفی متوسل می شوند.

نمونه دیگر آنکه فکر می کنند آنجا که تهدید و ارعاب جواب نداد، شاید اختلاف افکنی چاره ساز باشد. از همین روست که پایگاه خبری ۵۹۸ در خبر کوتاهی می نویسد: “محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان با وجود حضور در دانشگاه صنعتی شریف ترجیح داد، در مراسم سخنرانی رئیس جمهور به مناسبت ۱۶ آذر (روز دانشجو) در این دانشگاه، حضور نداشته باشد. عارف نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ بود که به نفع روحانی کنار کشید، اما بعدها برخی دلخوری ها میان وی و دولت به وجود آمد. محمدرضا عارف، استاد دانشگاه صنعتی شریف در رشته برق است و نماز ظهر و عصر خود را هم امروز در مسجد این دانشگاه اقامه کرد.”

اما در بخشی از این پروژه، جنگ روانی خبرگزاری وابسته به بسیج دانشجویی ترجیح داد رویکرد خبری اش بر مدار این باشد که نگذاشتند دانشجویان منتقد دولت حرف بزنند. این خبرگزاری درباره مراسم دانشگاه شریف مدعی شد که “تعدادی با ایجاد تشنج در سالن مراسم مانع شنیدن سخنرانی دانشجویان انقلابی توسط رئیس جمهور شدند. این افراد که مشخص نبود از کدام دانشگاه و توسط چه کسانی به این مراسم هدایت شده بودند با ایجاد همهمه و هو کردن در هنگام سخنرانی نماینده اتحادیه دانشجویان انقلابی نظم سالن را به هم ریخته و به درگیری کشاندند که این وضع در هنگام سخنرانی رئیس جمهور نیز ادامه داشت.”

حتی سایت خبری نگاه آزاد پا را فراتر از این گذاشت و در مطلبی با عنوان: “داعشی بازی نماینده انجمن اسلامی افراطی در روز دانشجو/ عقده گشایی با فحاشی علیه نظام در کمتر از ۱۰ دقیقه” مراسم روز دانشجو در دانشگاه ساری را با نگاهی یکسویه پوشش داد و عضو انجمن اسلامی را که خواستار رفع حصر و محدودیت ها و باز شدن فضا شده بود، به داعشی بازی متهم کرد.

در کنار اینها، سایت رسمی بسیج دانشجویی تلاش کرد در مصاحبه با مسئول انجمن اسلامی جعلی دانشگاه علامه، واقعیت پرتاب گاز اشک آور در برنامه تریبون آزاد دانشجویی را تحریف کند و به عنوان «درگیری دو تشکل اصلاح طلب» از آن یاد کند.

و همزمان رسانه های دیگر وابسته به این نهاد شبه نظامی، برای فرافکنی اقدام تاسف بار اعضای بسیج در برهم زدن دوباره یک مراسم دانشجویی که این بار در دانشگاه شهید چمران اهواز شاهد آن بودیم، مدعی شدند که یک دانشجوی بسیجی در جریان اعتراض به حضور فتنه گران! در دانشگاه مصدوم شده و برای او اورژانس خبر کرده اند. غافل از آنکه با این مظلوم نمایی، نمی توان تهاجم به برنامه های قانونی را توجیه و از نگاه دانشجویان آگاه پنهان کرد.

به نظر می رسد واقعیت همه این برخوردها را در یک جمله می توان خلاصه کرد: شنیدن صدای مخالف برای آنان که سالیان سال دنبال حاکم شدن تک صدایی بر جامعه بوده اند، کاری سخت و دشوار است و اقتدارگرایان چشم دیدن روییدن این همه جوانه های سبز در دانشگاه را ندارند.

وگرنه آنچه امروز محمدرضا خاتمی در دانشگاه شهید بهشتی گفت، واقعیتی است که هیچ کس نمی تواند به آن بی توجه باشد: جمع دانشجویانی که امروز در این جلسه ندای آزادی سر می‌دهند شش سال پیش نبوده‌اند تا ببینند چه بر سر دانشگاه‌ها و دانشجویان آمد اما فریادی که امروز از گلوی شما خارج می‌شود همان فریادی است که شش سال پیش دانشجویان دیگری آن را سر داده بودند و این نشان دهنده پویایی جنبش دانشجویی ایران است.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.