سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » از ادعای ساده‌زیستی تا هزینه‌های میلیاردی؛ چهره‌پردازان رهبری چه می‌کنند...
» کتاب 140 هزار تومانی، تمام گلاسه و رنگی، در تیراژ صدهزارتایی!

از ادعای ساده‌زیستی تا هزینه‌های میلیاردی؛ چهره‌پردازان رهبری چه می‌کنند

چکیده :برای این کتاب که در قطع وزیری و در شمارگان ۱۰۰ هزار نسخه ای با قیمت ۱۴۰ هزار تومان منتشر شده، بالغ بر هفت میلیارد تومان هزینه شده است. این فقط هزینه های کاغذ و چاپ و صحافی است و بدون احتساب هزینه های تامین مطالب و احیانا خرید عکس ها. آن هم در حالی که تیراژ کتاب های دیگر، متاثر از فضای اقتصادی جامعه و رکود بازار نشر، به رقم های رقت انگیز چندصد تایی رسیده است. در نتیجه این تیراژ ۱۰۰ هزار تایی به بازار در حال ورشکستگی نشر کتاب دهن کجی می کند و وارد بازاری می شود که مخاطب آن قطعا نهادها و افراد خاص هستند و نه مردم....


کلمه – نیما ارجمند:

در هفته آخر آبان ماه سال جاری خبری در رسانه های مدعی اصولگرایی منتشر شد مبنی بر انتشار کتابی در قالب یک دایرهًْ‌المعارف مصور با عنوان ” کتاب «روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای» از سال ۱۳۱۸ تا کنون”. این کتاب به گفته اخبار منتشره، روایتی از ۷۵ سال زندگی آیت الله خامنه ای است، روایتی از روزهای کودکی و مدرسه، روزهای مبارزه تا پیروزی انقلاب، از سال‌های پرمخاطره دهه شصت، دوران ریاست‌جمهوری و سال‌های جنگ، از ۲۵ سال رهبری از دولت سازندگی تا دولت اصلاحات و پس از آن تا امروز. روایتی از حوادث داخلی، منطقه ا‌ی و بین‌المللی، آمیزه‌ای از سیاست، تاریخ، اجتماع و فرهنگ.

این تنها کتاب با عنوان رهبری در روزهای اخیر نیست. در ده روز اول آذرماه دو عنوان کتاب دیگر از رهبری منتشر شده است. به مناسبت فرارسیدن اربعین، از سوی انتشارات انقلاب اسلامی کتاب «جاذبه حسینی» که سخنان رهبری درباره اربعین و حضرت زینب (س) است، منتشر شد و چند روز قبل تر از جاذبه های حسینی، کتاب دیگری وارد بازار کتاب شد با عنوان: استفتائات وقف از محضر مقام معظم رهبری.

اما کتابی که از زندگی آیت الله خامنه ای منتشر شده است قابل تامل است. این کتاب دارای ۱۲۰۰ عکس کمتر دیده شده و منتشر نشده است، عکس‌هایی مستند تمام رنگی و گلاسه که مکمل متن مفصل این کتاب بوده که در بیش از هزار صفحه منتشر شده است.

برای این کتاب که در قطع وزیری به چاپ رسیده و در شمارگان ۱۰۰ هزار نسخه با قیمت ۱۴۰ هزار تومان راهی بازار کتاب شده، رقمی بیش از هفت میلیارد تومان هزینه شده است. این فقط هزینه های کاغذ و چاپ و صحافی است و بدون احتساب هزینه های تامین مطالب و احیانا خرید عکسهاست.

این تجمل و تیراژ را بگذارید کنار بازار راکد نشر و کتاب. وضعیت نشر کتاب در ایران چنان بحرانی است و این بحران هر سال عمیق‌تر می‌شود که مطابق آمار رسمی، تیراژ متوسط کتاب از بیش از ۵۲۰۰ نسخه در سال ۱۳۸۰ به کمتر از ۳ هزار نسخه در سال ۹۰ سقوط کرد و این سقوط چنان ادامه داشته که در سالهای اخیر تیراژ چاپ اول کتاب به ۵۰۰ نسخه رسید.

در حالی که تیراژ کتاب متاثر از فضای اقتصادی جامعه و رکود بازار نشر به این رقم رقت انگیز می رسد، کتاب زندگی آیت الله خامنه ای با ۱۰۰ هزار تیراژ به بازار در حال ورشکستگی نشر کتاب دهن کجی می کند و وارد بازاری می شود که مخاطب آن قطعا مخاطب خاص است و نه مردم.

به راستی مخاطبان کتاب تبلیغاتی درباره رهبری با قیمت ۱۴۰ هزار تومانی چه کسانی هستند؟ غیر از این است که سازمان ها و ادارات دولتی و سپاه و بسیج موظف می شوند این کتاب را خریداری کنند؟ که یا در انبارها خاک بخورند و یا به مناسبت های مختلف به خانواده شهدا و جانبازان که کتابخانه هایشان پر از این کتاب های سفارشی است اهدا شود و یا اینکه نخبگان علمی و شاعران یا مهمانان خارجی که با رهبری دیدار می کنند، دارندگان آتی این کتاب خواهند بود.

اما این خرج ها با چه پشتوانه مالی و از جیب چه کسانی هزینه می شود؟ رهبری که ادعای ساده زیستی دارد و مهمانان خود را بر روی زیلوهای سالن تشریفاتش پذیرش می کند، وقتی پای تبلیغات شخصی به میان می آید، چرا گشاده دستی می کند؟ برخوردهای دوگانه رهبری در مواجهه با مسایل کشوری تنها شامل محمود احمدی نژاد و سپاه و اختلاس ها و… نمی شود، آن جا که پای تبلیغات و جلب محبوبیت در میان باشد، او همچنان سیاست سکوت را اتخاذ می کند و حتی می تواند خود را به بی اطلاعی بزند. شاید برای همین، در دوراندیشی چنین انتقادی انتشار کتاب عظیمی همچون این را انتشاراتی “سایان” بر عهده می گیرد.

اما دلیل انتشار این کتاب هم قابل تامل است. این کتاب توسط «جعفر شیرعلی‌نیا» تدوین و تولید شده. او درباره هدفش از تألیف این کتاب به روزنامه کیهان گفته است: “احساس می‌کنم به زودی درگیر جنگی تاریخی می‌شویم؛ یعنی به زودی دشمنان به تاریخ و روایت انقلاب اسلامی ما هجوم می‌‌‌آورند و همان‌طور که در دوره اول انقلاب اسلامی، جنگ نظامی، در دوره سازندگی تهاجم فرهنگی، در دوره اصلاحات هجوم به اعتقادات مردم و در دوره فعلی نیز جنگ اقتصادی داریم، به زودی و در آینده جنگ تاریخی خواهیم داشت.”

“جنگ تاریخی” همان چیزی است که هنوز ۴۰ سال از انقلاب اسلامی نگذشته، از مدتها پیش آغاز شده است. سال تحصیلی ۸۸- ۸۹ آغاز نشده و فقط چند ماه از اعتراضات به انتخابات ۸۸ گذشته بود که عکس میرحسین موسوی به عنوان نخست وزیر جنگ از عکس های کتاب های درسی مدارس حذف شد. از آن تاریخ تا امروز هیئت دولت های دهه ۶۰ نخست وزیر ندارند و فقط رییس جمهور دارد که همان رهبری است که تنها در یک فقره از تبلیغات برای خودش بیش از هفت میلیارد تومان هزینه می کند. آن هم فقط برای یک عنوان کتاب. از تخمین هزینه ای همین کتاب های اخیر می گذریم، همانطور که از اعتبارات سفرها و بودجه هایی که در استان ها برای این منظور هزینه می شود، گذشته ایم.

اما این جنگ تاریخی که مصاحبه شونده کیهان از آن سخن می گوید، نه برای رهبر بلکه برای یاران انقلاب از مدتها پیش آغاز شده بود. سالهاست که در عکس های منتشر شده در رسانه ها نشانی از کسانی همچون مهدی بازرگان، موسوی خویینی ها، عبدالله نوری، سیدمحمد خاتمی، ابراهیم یزدی و…. نشانی دیده نمی شود. دیگر حذف اسامی و عکس های کسانی مانند میرحسین موسوی و مهدی کروبی و آیت الله منتظری و … که یاران صدیق انقلاب و امام بودند که جای خود دارد.

تندروها و انحصارطلبان جنگ با تاریخ را نه با حذف تنها عکس ها و نامها که با خط و روش انقلاب سالهاست که پیش گرفته اند. اما تاریخ ثابت کرده است که جنگ با تاریخ، تنها شکست را برای جنگ آوران به ارمغان می آورد و نام ها می مانند بدون صرف هزینه های میلیاردی.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.