سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

برجام و عدم‌فراموشی ۱۳ آبان

چکیده :امروز به تدریج نسل‌های ایرانی آگاه‌تر از گذشته شده و می‌دانند که تنها راه بهبود وضعیت کشور تعامل با دنیاست و این بدان مفهوم نخواهد بود که ملت ایران تاریخ را از یاد ببرد و همه آنچه گذشت نادیده بگیرد....


صادق زیباکلام

سیزدهم آبان سال۱۳۵۷تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان که در دانشگاه تهران تجمع کرده بودند توسط ماموران شاه به خاک و خون کشیده شدند. متعاقب این حادثه وزیر علوم استعفا داد و بازار تهران تعطیل شد. در ۱۳آبان سال۵۸ ساختمان سفارت آمریکا در تهران به تصرف دانشجویان مسلمان پیرو خط امام درآمد و به این مناسبت روز ۱۳آبان روز ملی مبارزه با استکبار شناخته شد. ۱۳ آبان از روزهای مهم در تاریخ معاصر ایران شمرده می‌شود که در سه دوره مختلف رخ داده است.

تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، ۱۳ آبان ۱۳۵۷ که روز دانش‌آموز نام گرفت و تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ عنوان‌های این سه واقعه تاریخی هستند که نمی‌توان هیچ‌یک را از نظر اهمیت نسبت به دیگری اولی‌تر یا پایین‌تر دانست چراکه هر کدام در دوره وقوع، تاثیر‌گذاری خاص خود را داشته و شرایط را به نحوی تغییر داده‌اند؛ اما ۱۳ آبان سال جاری به نظر اندکی متفاوت‌تر از سال‌های پیشین است چرا که جمهوری اسلامی ایران پس از ۳۶ سال گذر از عمر انقلاب موفق شده با همت و پشتکار مذاکره‌کننده‌های ایرانی تصویب برجام را در کارنامه خود به ثبت برساند.

گرچه هرگز سالروز مبارزه با استکبار جهانی از یاد اذهان عمومی ایران فراموش نخواهد شد. از این روست که دشمنی مستکبران جهانی با ملت ایران و خودداری ایران از پذیرش نظام مبتنی بر سلطه‌گر و سلطه‌پذیر و مبارزه با استکبار و نظام سلطه براساس مبانی قرآنی، هیچگاه به پایان نخواهد رسید. از سویی نیز نمی‌توان نقش دیپلمات‌های هسته‌ای غرب را در کنار مذاکره‌کننده‌های ایرانی انکار کرد. بر این اساس باید اذعان داشت برجام رویداد بسیار بزرگی بود که در تاریخ انقلاب اسلامی ایران رقم خورد. نگاه دیپلمات‌های ایرانی را به برجام و مسائل خارجی در عرصه بین‌الملل که دستورات و حمایت رهبری پشتوانه آنها و اولی بر هر چیز دیگری است را می‌ستاییم.

اصلاح‌طلبان معتقدند که ارتباط با ایالات متحده هم نمی‌تواند کشور را به شرایط مطلوبی برساند از دیگر سو جنگ هم اوضاع اسفناک و دردناکی به بار خواهد آورد. بنابراین تنها راه پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف در تعامل و همکاری با جهان است. حداکثر تاثیری که اجرای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها بر اقتصاد کشور می‌گذارد، ممکن است اندکی وضعیت را بهبود ببخشد اما نابسامانی‌های اقتصادی ایران همچنان باقی خواهد ماند. بنابراین هرچند تحریم‌ها اقتصاد کشور را به مرز ضعف و سستی رساند اما رفع تحریم‌ها هم علاج همه مشکلات اقتصادی ایران نخواهد بود پس باید دولت را در تعامل با دنیا مورد حمایت قرار داد اما این مساله قطعا به مفهوم کنار زدن منافع ملی‌ و عبور از مصلحت کشور نخواهد بود.

امروز به تدریج نسل‌های ایرانی آگاه‌تر از گذشته شده و می‌دانند که تنها راه بهبود وضعیت کشور تعامل با دنیاست و این بدان مفهوم نخواهد بود که ملت ایران تاریخ را از یاد ببرد و همه آنچه گذشت نادیده بگیرد.

منبع: روزنامه آرمان



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.