سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » ادامه درگیری‌ها در فلسطین/ شمار شهدا به ۴۶ تن رسید...
» سرکوب‌های بی‌محابای اسرائیلی‌ها همچنان ادامه دارد

ادامه درگیری‌ها در فلسطین/ شمار شهدا به ۴۶ تن رسید

چکیده :رژیم اسرائیل این بار با صدور مجوزهایی ویژه برای عبادت در «الحرم الشریف» برای اسرائیلیان دور تازه ای از تنش ها را در این منطقه ایجاد کرده است. «الحرم الشریف» مکانی مقدس در هر دو دین اسلام و یهودیت است اما تاکنون و به طور معمول تنها مسلمانان اجازه عبادت در صحن حرم شریف را داشتند. این مکان مذهبی که مسجدالاقصی و قبه‌الصخره در آن واقع شده‌اند، در قسمت جنوب شرقی بخش تاریخی بیت‌المقدس واقع شده است. فلسطینیان معتقدند که رژیم اسرائیل قصد دارد از این طریق از اختیار مسلمانان بر این مکان مقدس مذهبی بکاهد....


کلمه -گروه بین الملل: این روزها باز هم در فلسطین روزهای خون و آتش و اشک است، نبرد میان خنجر و سنگ جوانان فلسطینی با گلوله های آتشین سلاح های رژیم اسرائیلی. درگیری ها این روزها بر سر همان مکانی است که بر اساس روایات قبله نخست مسلمانان است.

رژیم اسرائیل این بار با صدور مجوزهایی ویژه برای عبادت در «الحرم الشریف» برای اسرائیلیان دور تازه ای از تنش ها را در این منطقه ایجاد کرده است. «الحرم الشریف» مکانی مقدس در هر دو دین اسلام و یهودیت است اما تاکنون و به طور معمول تنها مسلمانان اجازه عبادت در صحن حرم شریف را داشتند. این مکان مذهبی که مسجدالاقصی و قبه‌الصخره در آن واقع شده‌اند، در قسمت جنوب شرقی بخش تاریخی بیت‌المقدس واقع شده است. فلسطینیان معتقدند که رژیم اسرائیل قصد دارد از این طریق از اختیار مسلمانان بر این مکان مقدس مذهبی بکاهد.

آخرین درگیری ها به ترمینال اتوبوس بئر السبع مربوط است. بر اساس گزارش‌ها روز دوشنبه ۲۷ مهر، در حملۀ یک فلسطینی که به یک تفنگ دستی و یک چاقو مسلح بود، یک افسر و یک شهرک نشین اسرائیلی کشته شدند و ۳۴ نفر دیگر زخمی شدند. تصاویر دوربین مداربستۀ ترمینال؛ لحظۀ حملۀ جوان فلسطینی به یک نظامی رژیم اسرائیلی و خلع سلاح کردن او را نشان می دهد.

رئیس پلیس شهر بئر السبع در تشریح این عملیات گفته است مجری عملیات تنها یک جوان فلسطینی بوده است که ۳ نظامی اسرائیلی را مورد حمله قرار داده و موفق شده سلاح یکی از آنها را به غنیمت بگیرد و پس از آن به سمت یک شهرک نشین اریتریایی تبار تیراندازی کرده است که این شهرک نشین از ترس به داخل سرویس‌های بهداشتی فرار کرده و یکی از نظامیان صهیونیست به گمان اینکه او همراه مجری عملیات است به سمت او تیراندازی و او را کشته است و در نهایت نظامیان اسرائیلی مجری عملیات را تا بیرون از ترمینال مرکزی تحت تعقیب قرار داده و پس از تیراندازی به سمت وی، او را کشتند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» ضمن تبریک عملیات قهرمانانه در بئر السبع، تاکید کرد که این عملیات پاسخی طبیعی به تجاوزات و جنایت‌های روزافزون شهرک نشینان و نظامیان رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین است.

سخنگوی جنبش حماس تصریح کرد که مجریان عملیات‌های قهرمانانه بئر السبع توانستند دکترین امنیتی رژیم صهیونیستی را آن هم در شرایطی که در حالت آماده باش کامل قرار دارد و شدیدترین تدابیر امنیتی را اتخاذ کرده است، در هم شکنند. حسام بدران اظهار داشت که این عملیات بیانگر پایبندی ملت فلسطین به مقاومت است و نشان می‌دهد که هیچ چیز نمی‌تواند سد راه فلسطینیان شود.

از سوی دیگر، جنبش جهاد اسلامی نیز این عملیات دلاورانه را تبریک گفت و آن را پاسخی طبیعی به جنایت‌های اشغالگران دانست. داود شهاب سخنگوی جنبش جهاد اسلامی تصریح کرد که عملیات در بئر السبع دو بعد دارد: نخست اینکه انتفاضه قدس به رغم تشدید تدابیر امنیتی ارتش رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و روز به روز گسترده‌تر و پیشرفته‌تر می‌شود و دوم اینکه این عملیات پاسخی طبیعی و منطقی به کشتار فلسطینیان در مناطق مختلف فلسطین بود. او تاکید کرد که انتفاضه قدس بحران‌های داخلی رژیم صهیونیستی و مشکلات پیش روی نتانیاهو و دولت تندرو وی را بسیار بیشتر کرد و هر اندازه وی بخواهد مجازات‌های سخت‌تری را علیه فلسطینیان در نظر بگیرد، نتیجه بر عکس خواهد بود و ضربات سخت‌تری دریافت خواهد کرد.

شمار شهدا به ۴۶ و آمار مجروحان به ۱۸۳۰ نفر رسید

وزارت بهداشت فلسطین از افزایش تعداد شهدای انتفاضه قدس در سراسر اراضی اشغالی فلسطین تا این لحظه به ۴۶ نفر خبر داد و آخرین شهید را مهند عقبی “۲۱ ساله” مجری عملیات بئر السبع اعلام کرد.

از سوی دیگر، اسامه نجار سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین تصریح کرد که یک پیرزن فلسطینی به نام “هدی محمد درویش” (۶۵ ساله) صبح روز دوشنبه در اثر استنشاق گاز سمی و ممانعت نظامیان صهیونیستی از انتقال او به بیمارستان به خاطر ایست بازرسی احداث شده در ورودی شرقی شهرک عیسویه قدس اشغالی جان خود را از دست داد. نجار همچنین از افزایش آمار مجروحان فلسطینی انتفاضه قدس به ۱۸۲۹ نفر خبر داد و اعلام کرد که برخی از آنها به ضرب گلوله‌های جنگی و برخی دیگر به ضرب گلوله‌های مشقی و یا در اثر استنشاق گاز اشک آور آسیب دیده‌اند.

تاکید اتحادیه علمای فلسطین بر انتفاضه

اتحادیه علمای فلسطین در لبنان، عملیات مقاومت مردمی که شهرک نشینان و سربازان رژیم اسرائیلی در اراضی اشغالی را هدف قرار می دهد رابزرگترین دروازه جهاد فی سبیل الله عنوان کرد و ملت های عربی و اسلامی را به ایفای نقش بیشتردر نبرد قدس دعوت کرد. این اتحادیه روز دوشنبه در بیانیه ای عنوان کرد: تعقیب سربازان مسلح صهیونیست از سوی جوانان فلسطینی و فرار این سربازان بزرگترین مژده بر نزدیکی زوال رژیم صهیونیستی است.

این اتحادیه افزود: انتفاضه قدس، فریادی رسا در برابر تجاوزگری های مکرر صهیونیست ها است که تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی را هدف قرار داده است و توانسته است نقشه های صهیونیست ها در خصوص یهودی کردن قدس را ناکام بگذارد. این اتحادیه در بیانیه خود آورده است که با توجه به تشدید و تنوع عملیات شهادت طلبانه که به انتفاضه استمرار می دهد و باعث تحقق پیروزی های بزرگ می شود، باید چنین عملیات هایی افزایش یابد.

اتحادیه علمای فلسطین خواستار وحدت فلسطین و اعراب درپشت مقاومت شد و بیان کرد: از ملت های عربی و اسلامی می خواهیم که در نبرد قدس نقش بیشتر ایفا کنند زیرا که این نبرد، نبرد همه امت است و جایز نیست که مردم فلسطین در برابر دشمن امت و بشریت تنها رها شود.

ابراز نگرانی اوباما

باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ روز جمعه ۲۴ مهر نسبت به تشدید خشونت‌ها میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ابراز نگرانی کرد و از رهبران هر دو سو خواست از بیان اظهاراتی که به خشونت‌ها دامن زند بپرهیزند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ اوباما که در یک کنفرانس خبری مشترک با خانم پاک کوئن های٬ رئیس‌جمهور کره جنوبی٬ سخن می‌گفت٬ نسبت به شدت یافتن خشونت‌ها ابراز نگرانی کرد. او گفت با قوی‌ترین کلمات ممکن خشونت علیه مردم بی‌گناه را محکوم می‌کنیم. او البته افزود که آمریکا معتقد است که اسرائیل حق دارد از شهروندان خود در برابر حملات چاقو و خشونت در خیابان‌ها دفاع کند.

اوباما ادامه داد: «همچنین اعتقاد داریم که این موضوع حائز اهمیت است که نخست‌وزیر نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل و رئیس‌جمهور عباس و دیگر افرادی که قدرتی در دست دارند٬ تلاش کنند از بیان اظهاراتی که احتمال دارد به خشونت و خشم و سوءتفاهم دامن زند بپرهیزند.» اوباما با بیان این‌که در طولانی مدت تنها راهی که باعث می‌شود امنیت اسرائیل واقعا تامین شود و فلسطین به آرمان‌های مردمش برسد٬ این است که وجود یکدیگر را در کنار هم در صلح و امنیت بپذیرند٬ گفت: «ولی در حال حاضر همه باید بر این موضوع متمرکز شوند که مردم بی‌گناه کشته نشوند.»

پیش از این نیز جان کری، وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل خواهان بازگرداندن امنیت به اراضی اشغالی و مناطق فلسطین شد. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که کری در این تماس تلفنی از تلاش‌ها برای بازگردان آرامش به قدس در سریعترین زمان ممکن اعلام حمایت کرد.

کری بر اهمیت خاموش کردن آتش درگیری‌ها در این منطقه و کاستن زبان تنش و اتهامات و اقداماتی که خشونت به بار می‌آورد، تاکید کرد. او اظهار داشت که به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد و آمریکا به دنبال بازگرداندن آرامش است. کری درباره سفرش به منطقه در راستای دستیابی به آتش‌بس ابراز امیدواری کرد.

فلسطینی‌ها پیش از این روز جمعه را “روز انقلاب” علیه رژیم اسرائیل نامیده بودند. پلیس در این روز از شرکت مردان فلسطینی زیر ۴۰ سال در نماز جمعه در مسجد الاقصی در بیت‌المقدس جلوگیری کرد.

سازمان ملل: احترام به قانون،‌ راه‌حل بحران است

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در اراضی اشغالی فلسطین نگرانی خود را نسبت به افزایش خشونت‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی و نوار غزه ابراز کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی محیط، مکارم ویبیسونو، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در اراضی اشغالی فلسطین در بیانیه‌ای گفت: گام نخست در حل و فصل نزاع اسرائیل و فلسطین احترام به قوانین بین‌المللی و پایبندی به آن است.

او از دولت رژیم اسرائیل نیز خواست تا به حقوق مردم فلسطین و کرامت آنها احترام بگذارد. این مقام سازمان ملل افزود: تعداد کودکان قربانی شده فلسطینی همچنان به دلیل خشونت بیش از حد نیروهای اسرائیلی در حال افزایش است و نیروهای اسرائیلی در مواردی می‌توانستند به جای آنکه جان فلسطینی‌ها را بگیرند، آنها را بازداشت کنند. وی از دولت رژیم اسرائیل خواست تا به قانون بین‌المللی پایبند باشد و برای جلوگیری از قربانی شدن افراد بیشتری تلاش کند.

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل با بیان اینکه اقدامات خودسرانه دولت اسرائیل باعث وخیم‌ شدن اوضاع و تشدید خشونت می‌شود، به این امر اشاره کرد که نبود هیچ گونه بازخواست نیروهای اسرائیلی و بازداشت فلسطینی‌ها و اعمال موانع بیشتر و تخریب‌ خانه‌ها و گسترش شهرک‌سازی‌ها و خشونت‌های شهرک‌نشین‌ها باعث شده است که فلسطینی‌ها احساس سرخوردگی کنند.

درگیری‌های اخیر میان اسرائیلیان و فلسطینیان بحث بروز انتفاضه‌ سوم را شدت بخشیده‌ است. در جریان انتفاضه اول (۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳) و انتفاضه دوم (۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵) روزانه صدها تن جان خود را از دست دادند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.