سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

مخاطرات اجرای برجام

چکیده :ما وقتی آتش‌بس را در زمان حضرت امام(ره) پذیرفتم امام جمله‌ای تاریخی در آن موقع فرمودند و متذکر شدند؛ همانطور که در جنگیدن جدی بودیم در صلح نیز جدی هستیم و ما باید در عمل درست اجرا کنیم. تا مرحله قبل اعلام‌نظر مخالفان کاملا جایز و حق آنها بود و واقعا دست منتقدان هم باز بود اما مجلس برجام را تایید کرده است لذا در مرحله اجرا دیگر نمی‌توان بحث‌های نظری قبل را گشود....


احمد شیرزاد:

برجام در ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای محترم نگهبان رسید و اگر اتفاق خاصی نیفتد آنگونه که شواهد نشان می‌دهد تا چند روز آینده از سوی طرفین، برجام پذیرش اعلام خواهد شد و وارد روند اجرایی برجام خواهیم شد. شروع اجرای برجام تا زمان لغو تحریم‌ها حدود دو ماه زمان خواهد برد.

به لحاظ لغو تحریم‌ها درحال حاضر در نیمه راه قرار داریم و خوشبختانه قطعنامه سازمان ملل درجهت لغو تحریم‌ها قدم بسیار بلندی بود که برداشته شده و با صدور این قطعنامه، قطعنامه‌های قبلی متوقف شد اما تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا در حال اجراست و در این مدت و تا زمان لغو تحریم‌ها ایران باید قدم‌های عملی در مسیر اعتماد‌سازی بردارد. از قبل قدم‌های سیاسی و توافق برداشته شده بود و از این مرحله به بعد برای مدتی توپ در زمین ایران است و مهم‌ترین دستگاه اجرا‌کننده سازمان انرژی اتمی است که باید در این دو ماه فعال شود.

ایران باید براساس تعهداتش، از تعداد سانتریفیوژ‌های خود بکاهد و آن را به حدود ۵۶۰۰سانتریفیوژ برساند و موارد دیگری که باید اجرا کند لذا مدت یادشده بسیار حساس است و اگر ما در اجرای برجام استانداردهای لازم را اعمال کنیم و تعلل در مسیر اجرا داشته باشیم به ازای هر روزی که گزارش آژانس به تاخیر بیفتد به‌‌ همان میزان لغو عملی تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا عقب خواهد افتاد. باید متذکر شد وقتی دولت ایران قراردادی بین‌المللی را امضا می‌کند موظف به اجرای آن است.

البته طبیعی است در نهاد‌هایی که درگیر برجام هستند مخالفت‌ها و موافقت‌هایی وجود داشته باشد اما در اینجا نیاز به یک مدیریت قاطع وجود دارد که سلیقه‌های موضعی باعث نشود اجرای برجام به عقب بیفتد لذا مهم‌ترین مساله در مسیر اجرا این است که سازمان انرژی اتمی کشورمان با دقت و استاندارد این مساله را اجرا کند و اجازه ندهد هیچ‌گونه تعللی در مسیر اجرای برجام به دولت و مردم ایران ضرر بزند. نکته دیگر اینکه تا به امروز همه‌چیز روی کاغذ بوده و از روز دوشنبه قرار است عملیاتی شود اما اتفاقی که در صحنه رسانه‌ای می‌توان پیش‌بینی کرد این است که جماعت دلواپس که در دو سال گذشته به روند انجام توافق انتقاد داشتند از حالا به بعد عَلَم تبلیغاتی بلند خواهند کرد که همه‌چیز دادیم و هیچ نگرفتیم!

باید به این دوستان گفت توافقی که با طرف‌های ۱+۵ انجام داده‌ایم شوخی نبوده بلکه جدی است و این تعهد، تعهد دولت جمهوری اسلامی است و تا چند روز آینده آن را اعلام خواهد کرد. مجلس ایران و شورای عالی امنیت ملی نیز آن را تصویب و امضا کرده‌اند. بنابراین ایجاد تردید توسط دلواپسان در روز‌های آینده می‌تواند فضای اجرای برجام را تخریب کند. البته ما مخالف آزادی‌بیان نیستیم اما احساسمان این است که اتفاق تازه‌ای نخواهد افتاد و آنچه تعهد کرده‌ایم اجرا خواهد شد و این اجرا به معنای پذیرش یکسری محدودیت‌هاست.

ما وقتی آتش‌بس را در زمان حضرت امام(ره) پذیرفتم امام جمله‌ای تاریخی در آن موقع فرمودند و متذکر شدند؛ همانطور که در جنگیدن جدی بودیم در صلح نیز جدی هستیم و ما باید در عمل درست اجرا کنیم. تا مرحله قبل اعلام‌نظر مخالفان کاملا جایز و حق آنها بود و واقعا دست منتقدان هم باز بود اما مجلس برجام را تایید کرده است لذا در مرحله اجرا دیگر نمی‌توان بحث‌های نظری قبل را گشود.

ما در مواردی قوانینی داشتیم که منتقدانی در زمان تصویب داشته اما زمانی که آن قانون اجرا شده دیگر بحثی به میان نیامده است. دولت ایران یک دولت متعهد است و در برجام به جمع‌بندی رسیده و آن را اجرا خواهد کرد و ما امیدواریم با لغو تحریم‌ها آثار آن در جامعه به مرور مشخص شود.

منبع: روزنامه آرمان



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.