سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

با مخالفین برجام همصدا شویم

چکیده : گفته شود که قبل از علنی شدن مجلس با نمایندگان تفاهم شده بود که از ارایه‌ پیشنهادات صرف نظر کنند اما حتی درصورت صحت چنین نقل قولی اگر نماینده‌ای برخلاف تفاهم اولیه قصد طرح پیشنهاد داشته باشد، رییس مجلس نمی‌تواند مانع آن شود...


|
سیدحمید حسینی

پریروز جزییات طرح برجام پس از کش و قوس‌های فراوان تصویب شد. مساله‌ای که در جلسه‌ روز سه‌شنبه‌ مجلس شورای اسلامی اعتراض مخالفین برجام را برانگیخت.

تصویب جزییات طرح در ۲۰ دقیقه و جلوگیری از مطرح شدن پیشنهادات نمایندگان با استناد به جلسه‌ سه نفره‌ لاریجانی، شمخانی و حجازی، علی‌رغم وصول ۳۶صفحه پیشنهاد چاپ شده بود. پیشنهاد حذف کل طرح، پیشنهاد رد برجام و پیشنهاداتی جزیی‌تر ازجمله پیشنهادات متنوع ارایه شده از سوی نمایندگان بود.

فارغ از تحلیل‌های سیاسی درمورد مباحثات مطروحه بین موافقین و مخالفین طرح برجام، نکته‌ای که باید مدنظر داشت و نسبت بدان حساس بود، ایجاد بدعت تنزل جایگاه مجلس شورای اسلامی و تضییع حقوق تقنینی و نظارتی نمایندگان از طریق مجاری خارج از مجلس است. وفق آیین نامه‌ی داخلی مجلس شورای اسلامی طرح پیشنهاد درباره‌ی طرح‌ها و لوایح حق مسلم نمایندگان است و ریاست مجلس صلاحیت مصلحت سنجی و تصمیم گیری درمورد طرح یا عدم طرح پیشنهادات نمایندگان را ندارد. گرچه ممکن است گفته شود که قبل از علنی شدن مجلس با نمایندگان تفاهم شده بود که از ارایه‌ پیشنهادات صرف نظر کنند اما حتی درصورت صحت چنین نقل قولی اگر نماینده‌ای برخلاف تفاهم اولیه قصد طرح پیشنهاد داشته باشد، رییس مجلس نمی‌تواند مانع آن شود.

بدعت تعیین تکلیف برای مجلس از خارج از مجلس که مسبوق به سابقه نیز هست، موجب تنزل جایگاه قوه مقننه از رأس امور و سلب تدریجی حق قانونگذاری و نظارت مجلس است و ضروری به نظر می‌رسد، برای مخالفت با این روند خلاف قانون اساسی و دموکراسی و پیشگیری از تکرار چنین اتفاقاتی در مجالس آینده، صرف نظر از موضعمان درمورد برجام، با مخالفین برجام همصدا شویم و با گفتمان حاکمیت قانون و حراست از حقوق پارلمان نسبت به سلب حق نمایندگان در جلسه‌ پریروز مجلس اعتراض کنیم.

منبع: اینستاانصاف



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.