سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » دو پیشنهاد تاجزاده در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها...

دو پیشنهاد تاجزاده در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها

چکیده : از پایان نامه هایی که به بررسی ابعاد مختلف برجام می پردازند خوب است تعدادی به مقایسه رفتار و گفتار جنگ طلبان آمریکایی با دلواپسان ایرانی بپردازند تا اشتراکات و اختلافات رفتاری آنان به طور دقیق و عملی مشخص شود....


کلمه – فخرالسادات محتشمی پور:

قصد جان است طمع در لب جانان کردن/ تو مرا بین که در این کار به جان می کوشم
حاش لله که نیم معتقد طاعت خویش/ اینقدر هست که گه گه قدحی می نوشم
خرقه پوشی من از غایت دینداری نیست/ پرده ای بر سر صد عیب نهان می پوشم

این اشعار نغز با زبان روزه دار همسرجانم از پشت شیشه های دوجداره برای من خوانده می شود من به سراینده اش و به خواننده اش احسنت می گویم. اولی را برای ریختن معرفتی ناب و زلال در ظرف واژگان پارسی و دومی را برای حسن انتخابش تحسین می کنم.

امروز متوجه شدم اگر روزی روزگاری مراقب همسرجان مشکلی داشته باشد و به هر دلیلی دربند حاضر نباشد ارتباط این زندانی خاص با دنیای خارج به کلی قطع می شود و حتی امکان ملاقات از او سلب می شود و این موضوع مهم از ظهر تا هم اکنون فکرم را مشغول داشته است که اگر یک نیاز واجب و امری ضروری پیش آید در اثر این عدم حضور چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟!

معطلی من برای اجازه ورود به سالن ملاقات کابینی به دلیل پی گیری های لحظه به لحظه خیلی به طول نینجامید اما او در بند تنهایی اش دسترسی به هیچ کس نداشته که بپرسد چرا برای بردنش به ملاقات نمی آیند تا سرانجام این مأموریت به یکی از سربازها داده می شود!

همسرجان می خواهد مقالات گزیده اش را معرفی کند. می گوید روزنامه اطلاعات تنها روزنامه ای است که هر روز به طور مرتب به زندان می رسد اما ظاهرا مورخ ۲۴ شهریورماه مطلبی در آن درج شده که زندانی ها نباید می خواندند چون از داشتن آن محروم شده اند. چه بسا نوشته ای در مورد زندان و شرایط زندانیان؟! اما برگزیده ها از دیگر روزنامه ها: «روان را چو دانش به شایستگی» نوشته ابوالفضل خلیلی، روزنامه ایران، ۲۱ شهریورماه. «فهم اصول گرایانه از نظارت استصوابی» نوشته داود حشمتی، روزنامه قانون، ۲۳ شهریورماه. «ضرورت های پخش تلویزیونی جلسات کمیسیون های مجلس» نوشته علیرضا شاکر، قانون، ۲۱ شهریورماه.

و کتابی که اخیرا مطالعه اش تمام شده و معرفی می شود: «کتاب حدیث خداوندی و بندگی» نوشته دکتر محمد دهقان از انتشارات نشرنی که تحلیل تاریخ بیهقی است با مقدمه ای بسیار روشنگرانه و مفید.

همسرجان با تأثر درگذشت پدر گرانقدر شهید محمد جهان آرا را تسلیت می گوید و می خواهد که من ناقل این پیام به آن خانواده ارجمند باشم.

یک تسلیت هم برای دلواپسان دارد برای رد نشدن برجام در کنگره آمریکا. می گوید عصبانیتشان را درک می کنم و امیدوارم غم آخرشان باشد!

اخبار مهم از چشمان تیزبین این زندانی بند تنهایی اوین که به صورت غیرقانونی از زندگی اجتماعی محروم مانده دور نمی ماند. می گوید از دولت برای انتخاب سفیر اهل سنت تشکر می کنم. این کار بسیار مهم است و آثار مثبت بسیار دارد.

در مورد تحرکات اخیر جلیلی هم می گوید: چه خوب شد که او به مصاف برجام آمد تا روشن شود حکومت یک دست پرونده مهم هسته ای را به چه کسانی و با چه میزان درک و دوراندیشی سپرده بود و چرا از زمانی که او مسئولیت این کار را پذیرفت نه تنها تحریم ها لغو نشد بلکه روز به روز گسترش یافت. به نظر من انتقادهای بی محابای آقای جلیلی به برجام به نفع دکتر ظریف و همکارانش تمام شد. هم چنان که ورود وی به انتخابات ۹۲ پیروزی دکتر روحانی را مدد رساند. به میدان آمدن آقای جلیلی هم چنین به اختلافات اصول گرایان دامن زد و راه را برای نقد عملکرد ۶ ساله خود و دیپلماسی احمدی نژاد باز کرد. به همین دلیل رئیس دولت دهم و گروهش برای تبرئه خویش به انتقاد از رفتار جلیلی به ویژه در دو سال آخر مسئولیتش پرداختند.

نکته مهم اعتراف آقای ابوترابی نایب رئیس مجلس بود که اگر فضای گفتگو و نقد امروزی در دوره قبل حاکم بود ما دست کم گرفتار تحریم های نفتی و بانکی سال ۹۰ نمی شدیم. حضور پررنگ جلیلی در کمیسیون برجام و صداوسیما از دلواپسان نیز توهم زدایی کرد. چرا که فکر می کردند پخش سخنان وی از تلویزیون افکار عمومی را علیه توافق وین بسیج می کند. غافل از آن که اقدام مزبور در مجموع به ضررشان تمام می شود. اکنون که صداوسیمای مخالف برجام از پخش اظهارات مقامات دولتی در باب آثار تحریم در اقتصاد میهن و معیشت مردم خودداری می کند تا گستره و عمق تحریم ها مشخص نگردد، دکتر روحانی و تک تک همکارانش موظفند یک به یک به طور روشن و دقیق به ملت گزارش دهند که دولت و وزارت خانه ها را در چه شرایط اسفناکی تحویل گرفتند. این اقدام هم نشان می دهد که حکومت یک دست با وجود درآمد افسانه ای ۷۰۰ میلیارد دلاری چه بلایی بر سر ایران و ایرانی آورد و هم دشواری راه دولت را برای مردم ملموس تر می کند. افراطیون هم دیگر بهانه ای برای اعتراض ندارند زیرا با تأیید عملی برجام در کنگره آمریکا نگرانی سوء استفاده از ۱+۵ از وضعیت بد اقتصادی کشور در مذاکرات منتفی است.

همسرجان هم چنین در آستانه بازگشایی دانشگاه ها دو پیشنهاد داشت:

۱- دعوت از مخالفان برجام از جمله آقای جلیلی به دانشگاه تا دانشگاهیان به ویژه دانشجویان با منطق دلواپسان از زبان خودشان آشنا شوند و به این ترتیب راه برای نقد عملکرد هسته ای خود آنان باز شود.

۲- از پایان نامه هایی که به بررسی ابعاد مختلف برجام می پردازند خوب است تعدادی به مقایسه رفتار و گفتار جنگ طلبان آمریکایی با دلواپسان ایرانی بپردازند تا اشتراکات و اختلافات رفتاری آنان به طور دقیق و عملی مشخص شود.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.