سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » نامه شاگردان آیت‌الله نکونام به آیت‌الله مکارم؛ دعوت به جلسه امتحان و مناظره...

نامه شاگردان آیت‌الله نکونام به آیت‌الله مکارم؛ دعوت به جلسه امتحان و مناظره

چکیده :شما بر این سخن شیخ الازهر صحّه گذارده اید، که اختلاف شیعه و سنی تلاشی است برای ضربه زدن به مسلمانان ولی چگونه غافلید از اینکه تبدیل نقدها و اشکالات علمی در سطح مرجعیت شیعی به کینه، اختلاف و بگیر و ببند، خواسته یا ناخواسته تیشه به ریشه فرهنگ ناب شیعی زده...


جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و شاگردان آیت الله العظمی نکونام درنامه ای به آیت‌الله مکارم شیرازی، پیشنهاد کرده اند که در میان صاحبان و مدعیان تمام رشته های علوم اسلامی امتحان، اختبار و مناظره پیش آید و وی در مقابل افکار عمومیِ طلاب و فضلای حوزه و با حضور رسانه های جمعی، ابتدا از آیت الله نکونام به عمل آورده و سپس خود را در عرصه محک و اختبار ایشان قرار دهد.

به گزارش کلمه، شاگردان آیت الله نکونام در نامه ی خود با بیان اینکه “شما بر این سخن شیخ الازهر صحّه گذارده اید، که اختلاف شیعه و سنی تلاشی است برای ضربه زدن به مسلمانان”، پرسیده اند: چگونه غافلید از اینکه تبدیل نقدها و اشکالات علمی در سطح مرجعیت شیعی به کینه، اختلاف و بگیر و ببند، خواسته یا ناخواسته تیشه به ریشه فرهنگ ناب شیعی زده است؟

در همین باره بخوانید:

رنجنامه شاگردان آیت‌الله نکونام به رهبری؛ گزارش برخوردهای غیر شرعی، غیرقانونی و غیر اخلاقی مسئولان قضایی
تحصن جمعی از شاگردان آیت الله نکونام در مقابل بیت رهبری
بلاتکلیفی آیت‌الله نکونام در زندان؛ سکته مغزی در انفرادی و ادامه بازداشت با وجود بیماری
آیت‌الله نکونام: این بود مزد پنجاه سال خدمت به انقلاب و امام؟

متن کامل نامه طلاب و روحانیون حوزه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

باسمه تعالی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته)؛

ضمن تقدیر از مواضع حضرتعالی درباره وحدت شیعه و سنی و واکنش به مطالب مطروحه توسط دکتر شیخ احمد الطیب؛ شیخ الازهر شریف، خاطرنشانی چندنکته درباره نامه حضرتعالی به ایشان ضروری است:

۱- شما بر این سخن شیخ الازهر صحّه گذارده اید، که اختلاف شیعه و سنی تلاشی است برای ضربه زدن به مسلمانان ولی چگونه غافلید از اینکه تبدیل نقدها و اشکالات علمی در سطح مرجعیت شیعی به کینه، اختلاف و بگیر و ببند، خواسته یا ناخواسته تیشه به ریشه فرهنگ ناب شیعی زده و این اصل مترقی قرآن کریم را که استماع اقوال و پیروی از بهترین عقیده را ویژگی عباد الله میداند (زمر/ ۱۸) زیر پا میگذارد.

۲- شما در نامه خود از نشر مفاهیم اعتدال فکری و اعتقادی سخن گفته اید درحالیکه از سال ۸۷ تا کنون به بهانه چاپ کتاب «تحریف ناپذیری و حجیت قرآن کریم»، تندترین و خشن ترین برخوردها را نسبت به مولف کتاب؛ حضرت آیت الله العظمی نکونام روا داشته اید؛ از برخورد لفظی با ایشان در جلسه سراسری علمای بلاد که با حضور سران سه قوه و البته در غیاب حضرت استاد برگزار شده بود، تا لغو مجوز انتشارات معظم له و اکنون نیز بازداشت و زندان.

اگرچه سال گذشته در پایان درس خود اظهار داشتید که اساسا حضرت استاد را نمی شناسید!

۳- جنابعالی پیشنهاد تشکیل کنفرانس علمی با حضور علمای دو مذهب را مطرح کرده اید تا مهمترین موانع وحدت اسلامی مورد بررسی قرار گیرد، که بسیار بجا و ضروری است. ولی آیا تصور نمی کنید پیش از این کار تشکیل یک لُجنه علمی با حضور همه مراجع صاحب نظر شیعی ضروری است، تا موانع اصلی اجماع علمای شیعه جهت تحول حوزه های علمی در راستای پشتیبانی از حکومت اسلامی و نظریه پردازی برای آن، برطرف شود؟!

پیشنهاد ما این است که برای حل و فصل همیشگی مشکلات و جهت نشر مفاهیم متعالی اندیشه و اعتقاد اهل بیت معصومین (علیهم السلام) در انحای عالم، همانطورکه حضرت آیت الله العظمی نکونام بارها و بارها در نوشته ها و گفته هایشان مطرح کرده اند، در میان صاحبان و مدعیان تمام رشته های علوم اسلامی امتحان، اختبار و مناظره پیش آید و جنابعالی در مقابل افکار عمومیِ طلاب و فضلای حوزه و با حضور رسانه های جمعی، ابتدا از حضرت استاد امتحان به عمل آورید و سپس خود را در عرصه محک و اختبار ایشان قرار دهید.

چراکه به اعتقاد ما تنها راه تحول در حوزه های علمی شیعه، ایجاد سیستم منطقی ارزش گذاری و تعیین رتبه علمی در سطح اعاظم و نیز مدعیان فتوا در علوم اسلامی است.

امری که بدون تحقق آن، حوزه های علمی شیعه نمیتواند نقش مورد انتظار را در جهان اسلام و دنیا ایفا کند.

امیدواریم این پیشنهاد را بپذیرید و راه را برای تشکیل جلسات امتحان، اختبار و مناظره هموار سازید تا امر عظیم تحول در حوزه های علمیه که مدنظر آن پیر سفرکرده؛ خمینی کبیر و مقام معظم رهبری است، محقق شود.

جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و شاگردان آیت الله العظمی نکونام
۹۴/۵/۱۵



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.