سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

هنوز صبوری لازم است

چکیده : مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی پیرامون مسئله هسته‌ای ایران که قریب ٢٠ ماه طول کشید، یک رویداد مهم تاریخی است و توافق جامع حاصل‌شده که پیامد سیاست تنش‌زدایی با جامعه جهانی است، دستاورد مهمی برای دیپلماسی کشور و منافع ملی محسوب می‌شود...


محمد توسلی

مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی پیرامون مسئله هسته‌ای ایران که قریب ٢٠ ماه طول کشید، یک رویداد مهم تاریخی است و توافق جامع حاصل‌شده که پیامد سیاست تنش‌زدایی با جامعه جهانی است، دستاورد مهمی برای دیپلماسی کشور و منافع ملی محسوب می‌شود.

جا دارد این موفقیت دستگاه دیپلماسی کشورمان را به دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور، دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و همچنین تیم مذاکره‌کننده که با صبوری و دانش کافی توانستند مذاکرات را به نتیجه برسانند، تبریک بگوییم.

امید است دستاوردهای این توافق تاریخی بتواند نصیب ملت ایران و باعث ارتقای امنیت ملی و حل مشکلات جاری کشور شود. اما در اینجا لازم است چند نکته مهم یادآوری و بر آنها تأکید شود. ملت ما به‌طور طبیعی انتظار دارند بعد از رفع تحریم‌ها، در حوزه اقتصادی گشایش‌هایی ایجاد و مشکلات جاری برطرف شود. این موضوع اگرچه انتظاری بحق است اما باید توجه داشت که به‌ثمرنشستن دستاوردهای توافق در حوزه اقتصاد نیاز به زمان دارد و طبق توافق ممکن است رفع این تحریم‌ها چندین‌ماه طول بکشد.

در این زمینه، هم دولت خواسته‌های مردم را دنبال می‌کند و هم مردم با صبوری، حل مشکلات کشور را پیگیری خواهند کرد. نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که دولت یازدهم در دوسالی که از عمر آن می‌گذرد بیشترین وقت خود را صرف دیپلماسی هسته‌ای و مذاکرات در سطح جهانی با شش کشور کرده است. البته حل مسئله هسته‌ای ایران یکی از وعده‌های دولت دکتر روحانی بود که خوشبختانه به ثمر نشسته است. اما ایشان در انتخابات وعده‌های دیگری نیز درخصوص سیاست‌های داخلی مطرح کرده بودند که جا دارد پس از این موفقیت، دولت و به‌خصوص مدیران ذی‌ربط به‌موقع در جهت تحقق وعده‌های انتخاباتی دکتر روحانی در حوزه سیاست داخلی تلاش کنند و به آنها جامه‌عمل بپوشانند.

دراین‌میان به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین وعده سیاست داخلی دولت یازدهم، اجرای قانون و تأمین حقوق شهروندی بود که حتی در زمینه حقوق شهروندی کار کارشناسی آن انجام و لایحه آن نیز تهیه شده است که جا دارد ابلاغ شود تا با ایجاد فضای مساعد داخلی، نهاد‌های مدنی، احزاب و رسانه‌ها بتوانند در چارچوب قانون فعالیت خود را توسعه دهند. به‌علاوه دولت در جهت ارتقای امنیت داخلی تلاش لازم را معمول دارد تا سرمایه‌گذاران در چنین فضایی جاذبه لازم را داشته باشند تا با به‌گردش‌درآوردن چرخ‌های اقتصادی کشور، رکود فعلی اصلاح و زمینه اشتغال فراهم شود. به‌طور خلاصه در این برهه تاریخی، شایسته است  هم دولت و هم مردم صبور ایران با واقع‌بینی، زمینه‌های لازم را برای بهره‌گیری از دستاوردهای این توافق جامع تاریخی، هم در عرصه داخلی، هم منطقه‌ای و هم بین‌المللی فراهم کنند.

منبع: روزنامه شرق



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.