سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

خوردن پول دانشجو، انصاف نیست

چکیده : باید گفت بدترین فساد‌ها در سال‌های اخیر از طریق رانت اتفاق افتاده است. مدیران مملکت و متولیان امور که اتفاقا افراد سالم و شایسته‌ای هستند باید این مساله را جدی گرفته و گمان نکنند ریشه‌های فساد خشک شده است، بلکه بدانند همواره ممکن است این اتفاقات بیفتد. معتقدم متولیان امور باید به‌شدت مراقب مساله رانت‌خواری‌ها باشند. نکته سوم حضور دستگاه‌های نظارتی است که متاسفانه در این‌گونه موارد کاملا کنار قرار می‌گیرند در حالی که مسئولیت عظیم با دستگاه‌های نظارتی است که باید مراقبت می‌کردند تا ببینند پول بیت‌المال کجا و چگونه خرج شده است...


نجفقلی حبیبی

پرونده مالی تخلف ۳۲ میلیاردی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم دولت دهم در حال پیگیری قضایی است اما با این حال بیان چند نکته در این باره ضروری به نظر می‌رسد.

نکته اول اینکه کمک به دانشجویان و دانش‌آموختگان از قدیم جزء سنت‌های پسندیده عقلی، شرعی و اسلامی بوده است که حتی برخی وجوه شرعیه را نیز به همین امر اختصاص می‌دادند؛ بنابراین می‌توان گفت این کمک پول مقدسی است که برای ادامه تحصیل جوانان کشور اختصاص داده می‌شود. متاسفانه افرادی که از این رانت‌ها استفاده یا سوء‌استفاده می‌کنند باید درباره وجدان خود مطالعه کرده و بیندیشند. نکته دوم موضوع نظارت عالی دستگاه‌های دولتی بر اداره امور سازمان‌های اداری است. مقامات عالی دستگاه‌های دولت باید دائما از چند و چون کارها مراقبت کرده و پیوسته این موضوعات را بررسی کنند.

باید گفت بدترین فساد‌ها در سال‌های اخیر از طریق رانت اتفاق افتاده است. مدیران مملکت و متولیان امور که اتفاقا افراد سالم و شایسته‌ای هستند باید این مساله را جدی گرفته و گمان نکنند ریشه‌های فساد خشک شده است، بلکه بدانند همواره ممکن است این اتفاقات بیفتد. معتقدم متولیان امور باید به‌شدت مراقب مساله رانت‌خواری‌ها باشند. نکته سوم حضور دستگاه‌های نظارتی است که متاسفانه در این‌گونه موارد کاملا کنار قرار می‌گیرند در حالی که مسئولیت عظیم با دستگاه‌های نظارتی است که باید مراقبت می‌کردند تا ببینند پول بیت‌المال کجا و چگونه خرج شده است.

طبق قوانین کشور که قانون اساسی آن را تعیین می‌کند دو نهاد باید به این مساله به خوبی رسیدگی کنند؛ اولین نهاد دیوان محاسبات بوده که وابسته به مجلس شورای اسلامی است که باید هر سال پول‌ها را حساب‌کشی کرده تا ببیند این پول‌ها کجا و چگونه خرج شده است. این در حالی است که در این‌گونه مواقع می‌بینیم که این نهاد خود را کنار کشیده و هیچ پاسخی نمی‌دهند. دومین نهاد سازمان بازرسی کل کشور است که یک دستگاه قانونی وابسته به قوه قضائیه است. باید گفت این دو نهاد چشم و گوش دستگاه و نظام هستند که باید از این موضوعات مراقبت کنند.

خوردن پول دانشجو بی‌انصافی است؛ جامعه و دولت با زحمت تلاش کرده و تدارک می‌بینند تا به دانشجویان کمک مالی شود تا با نگرانی کمتری به تحصیل مشغول باشند اما اتفاقات اینچنینی می‌تواند تاثیر منفی روی آموزش عالی کشور داشته باشد. دستگاه‌های متولی باید مراقبت کرده و دقت کنند این‌گونه اتفاقات نیفتد. البته دانشجویان عاقل هستند و امیدوارم این موضوع آسیب چندانی به آموزش عالی کشور وارد نکند. نکته دیگر که باید به آن اشاره کرد حضور مداوم مطبوعات و نظارت آنهاست؛ البته اینکه مدام گفته می‌شود مطبوعات باید همه‌جا حضور داشته و بر امور ناظر باشند بلکه باید علاوه‌بر این نظارت فضای دسترسی به اطلاعات برای آنها به خوبی ساماندهی شود. در پایان باید گفت در حال حاضر تمام مسئولان کشور در هر سه قوه باید بیشتر به این موضوع توجه کرده و اجازه دهند مطبوعات به این موضوع رسیدگی کرده و به هر جایی سرک بکشند.

 

منبع: فرهیختگان آنلاین



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.